اتحادیه اروپا سفیر خود را از مسکو فراخواند
رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز گذشته طی نشستی مشترک حمایت خود را از بریتانیا علیه روسیه در قضیه مسمومیت اسکریپال اعلام کردند.

تصمیم لیتوانی برای اخراج دیپلمات‌های روس

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز گذشته طی نشستی مشترک حمایت خود را از بریتانیا علیه روسیه در قضیه مسمومیت جاسوس سابق، اعلام کردند.

بریتانیا، روسیه را به دست‌داشتن در مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس و «یولیا» دخترش و «حمله با سلاح شیمیایی در خاک بریتانیا» متهم کرده است. مسکو این اتهام را رد می‌کند.

در بیانیه مشترک رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمده است: «اتحادیه اروپا با ارزیابی بریتانیا موافق است که به احتمال زیاد روسیه مسئول (مسمومیت جاسوس سابق روس) است و هیچ توضیح قابل پذیرش دیگری به غیر از این وجود ندارد.»

در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان موضوع اقدام‌های تنبیهی بیشتر علیه روسیه در واکنش به حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش را مطرح کرد و گفت، اتحادیه اروپا می‌بایست در این‌باره یکپارچه اقدام کند.

مرکل در پایان نخستین روز این نشست گفته است: «ما مصمم به واکنش جمعی هستیم، اما احتمالا چنین کاری را از طریق اقدام‌های بیشتر انجام خواهیم داد.»

طبق این گزارش، «مارکوس ادرور» سفیر اتحادیه اروپا در مسکو برای «رایزنی» به مدت یک‌ماه فراخوانده می‌شود.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری لیتوانی اعلام کرده است که کشورش آماده است تا دیپلمات‌های روس را اخراج کند. لهستان و کشورهای حوزه بالتیک نیز احتمالا آماده‌ هستند دست به چنین اقدامی بزنند.

«ترزا می» نخست وزیر بریتانیا پیش از این در واکنش به حمله به جاسوس سابق روس و دخترش دستور اخراج ۲۳ دیپلمات روس را صادر کرده بود. این در حالی است که روسیه نیز اعلام کرده است که دست به اقدام متقابل زده و ۲۳ نفر از دیپلمات‌های بریتانیایی را اخراج می‌کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilnanews.com