روسی بودن عامل مسمومیت اسکریپال تأیید نشده است
رییس یک مرکز پژوهش نظامی در انگلیس امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، این مرکز نمی‌تواند تأیید کند عامل اعصابی که برای مسموم کردن جاسوس سابق روس استفاده شده، در روسیه ساخته شده باشد.

نمی‌توانیم روسی بودن عامل مسمومیت اسکریپال را تأیید کنیم

به نقل از خبرگزاری رویترز، گری ایتکنهد، رییس لابراتوار علوم و فناوری دفاعی انگلیس در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز با اشاره به مسمویت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در تشریح علت این مسمومیت گفت: ما توانستیم نویچوک را شناسایی کنیم که یک عامل اعصاب است.

ما منبع اصلی را شناسایی نکرده‌ایم اما اطلاعاتی علمی در اختیار دولت قرار داده‌ایم که در کنار سایر منابع می‌تواند به نتیجه‌گیری منتهی شود.

ساخت این ماده با روش‌های بسیار پیشرفته‌ای قابل انجام است و توانایی‌های لازم در این راستا تنها در اختیار عوامل دولتی قرار دارد.

ما به کار خود برای یافتن اطلاعات بیشتری که ما را به شناسایی منبع نزدیک‌تر کند، ادامه می‌دهیم اما در زمان فعلی قادر به این کار نیستیم.

دولت انگلیس داده‌های دیگری در اختیار دارد که می‌تواند برای تشخیص منبع این عامل اعصاب استفاده کند که برخی از این داده‌ها اطلاعاتی هستند.

رییس لابراتوار علوم و فناوری دفاعی انگلیس خاطرنشان کرد: کار ما تهیه مدارک علمی درباره ماهیت عامل مسمومیت است. کار ما این نیست که اعلام کنیم این ماده در کجا ساخته شده است.

پیش از این، نماینده روسیه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اظهار کرد، مسکو از تحقیقات شفاف و روشن درخصوص حادثه حمله به جاسوس دوجانبه سابق روس در انگلیس حمایت می‌کند. او هشدار داد، در صورتی که کارشناسان روسیه از شرکت در این تحقیقات منع شوند، نتیجه آن پذیرفته نخواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز به تازگی گفت که کشورش نمی‌توانسته هیچ انگیزه‌ای برای مسموم کردن جاسوس سابق روس و دخترش در انگیس داشته باشد.

ماجرای مسمومیت اسکریپال که جنجالی دیپلماتیک در روابط روسیه و غرب به وجود آورده است، پس از آن تبدیل به بحران شد که انگلیس روسیه را به دست داشتن در آن متهم کرد. روسیه این اتهام را رد کرده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir