جزئیات حمایت مالی معمر قذافی از کمپین انتخاباتی سارکوزی
مفتاح میسوری، از مترجمان سابق قذافی فاش کرد، لیبی مبلغی در حدود ۲۰ میلیون یورو را برای حمایت از کمپین انتخاباتی سارکوزی اختصاص داده بود.

دیدار قذافی و سارکوزی در داخل چادر بزرگ قذافی در شهر طرابلس انجام شد

در حالی که نیکولا سارکوزی که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهور فرانسه بود، این روزها به دلیل دریافت مبالغی از معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در فرانسه تحت بازجویی قرار دارد، مفتاح میسوری، از مترجمان سابق قذافی فاش کرد، لیبی مبلغی در حدود ۲۰ میلیون یورو را برای حمایت از کمپین انتخاباتی سارکوزی اختصاص داده بود.

میسوری به عنوان عضوی در دفتر قذافی اظهار داشت: این مطلب را از هیات فرانسوی شنیدم که به دفتر قذافی آمده بودند. این هیات متشکل از سه نفر به نام‌های زیاد تقی الدین، یک تاجر فرانسوی-لبنانی، برایس اورتوفو، یک سیاستمدار فرانسوی و یک شخص دیگر بود که نامش را به یاد ندارم.

از طرف هیات لیبی نیز سه نفر از جمله عبدالله السنوسی، رئیس وقت مرکز اطلاعات لیبی، بشیر صالح، مدیر وقت دفتر قذافی و موسی کوسا، وزیر خارجه وقت لیبی حضور داشتند.

به گفته مترجم زبان فرانسه قذافی، این شش تن سندی را امضا کردند که در آن میزان توافق شده برای کمک مالی به کمپین انتخاباتی سارکوزی ذکر شده بود.

میزان این کمک‌ها ۵۰ میلیون یورو بود اما قذافی آن را به نصف این مبلغ کاهش داد و در ادامه با مشارکت در کمپین انتخاباتی سارکوزی با مبلغ ۲۰ میلیون دلار توافق کرد.

وی که مترجم ویژه قذافی و مشاور امور دیپلماتیک او از سال ۱۹۹۶ بود، به آسوشیتدپرس گفت که وی در دیدار سال ۲۰۰۵ قذافی با سارکوزی که در آن زمان وزیر کشور فرانسه بود، حضور داشت.

میسوری که در حال حاضر در زندانی در تونس به سر می‌برد، افزود: قذافی در آن دیدار خطاب به سارکوزی گفت، اینکه من دوستی مثل تو داشته باشم که رئیس جمهور فرانسه باشد، بسیار خوب خواهد بود.

وکیل مدافع سارکوزی و نیز سخنگوی او هنوز اظهارنظری در خصوص این گفته‌های میسوری نداشته‌اند.

مترجم سابق قذافی در ادامه گفت: دیدار قذافی و سارکوزی در داخل چادر بزرگ قذافی در شهر طرابلس انجام شد و ۴۵ دقیقه به طول انجامید.

میسوری که پیشتر رئیس دفتر فرانسه در وزارت خارجه لیبی بوده است، ادامه داد: زمانی که درباره جزئیات کمک مالی به کمپین سارکوزی توافق شد، دو طرف از نشست دیگری میان مسئولان دو کشور صحبت کردند.

تحقیقات در این زمینه از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است.

میسوری نیز می‌گوید، آخرین مکاتبات میان قذافی و سارکوزی پیش از کشته شدن او به دست نیروهای انقلابی لیبی بود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir