لاوروف: هرگونه تجدید نظر در توافق هسته ای ایران غیر قابل قبول است
وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای چینی، هرگونه بازنگری در برجام را غیرقابل قبول خواند.

لاوروف: از دولت آمریکا می‌خواهیم که راهبرد خود در سوریه را به وضوح اعلام کند

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه تأکید کرد، هرگونه تلاش برای تجدید نظر در توافق هسته‌ای ایران و نقض مفاد این توافق غیرقابل قبول است.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «اصرار آمریکا برای بازنگری در برجام نشان می‌دهد که این کشور مایل است تا به صورت یکجانبه در عرصه بین‌المللی وارد عمل شود و رویکردی یکجانبه در امور بین‌المللی داشته باشد.»

«بخش مهمی از گفت‌وگوها به توافق هسته‌ای ایران اختصاص داشت. به اعتقاد ما هرگونه تلاش برای بازنگری در این توافق هیچ ارتباطی با قطعنامه‌ای که در تأیید برجام به تصویب رسیده است ندارد و صرفا تلاش‌های جامعه بین‌المللی را تضعیف می‌کند...این روند، دیپلماسی در جهان را تضعیف می‌کند».

وی در کنفرانس خبری مشترک با همتای چینی خود تأکید کرد، «امیدواریم آمریکا اهداف سیاسی‌اش در مناطق مختلف از جمله خاورمیانه  را توضیح دهد».

دیپلمات ارشد روسیه علاوه بر این گفت: «ما از دولت آمریکا می‌خواهیم که راهبرد خود در سوریه را به وضوح اعلام کند...آنها به دنبال سرنگونی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه هستند اما این مسئله غیرممکن است و مشکلات بیشتری را بوجود خواهد آورد...ما از آمریکا می‌خواهیم تا در این زمینه پای میز مذاکره بیاید...تلاشهای بسیاری برای تضعیف نتایج بدست آمده بر اساس قطعنامه شورای امنیت صورت می‌گیرد که باید متوقف شود.»

«برخی به دنبال سیاسی کردن بحران‌های منطقه و به ویژه مسئله سوریه هستند و ما مخالف این هستیم و ادعاهایی مطرح شده درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی بی اساس است.»

وی درباره سوریه تأکید کرد که مسکو شرکای خود را در جریان نتایج نشست سه‌جانبه روز گذشته در آنکارا میان سران روسیه، ایران و ترکیه قرار داده است. چین و روسیه به شدت نگران سیاسی سازی مسئله سوریه هستند.

«روسیه و آمریکا می‌توانند با همکاری یکدیگر اقدامات بیشتری در جهت نابودی تروریسم در سوریه انجام دهند و راه‌حل سیاسی در این کشور را محقق سازند... روسیه آماده گفت‌وگو با آمریکا است».

وزیر خارجه روسیه درباره موضوع پرونده مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس در سالزبری انگلیس نیز گفت: «ما در مسکو خواستار انجام تحقیقاتی جامع در این رابطه هستیم اما آنها (مقامات انگلیس) از این امر سر باز می‌زنند و حاضر به همکاری نیستند».

«ما سوالات بسیاری داریم که باید پاسخ آنها را دریافت کنیم... این مسئله درباره عملکرد سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در این رابطه نیز مطرح است...این سازمان مطرح کرده که نتیجه تحقیقات در این خصوص به هیچ کشوری جز انگلیس داده نمی شود در صورتی که حتی درباره نمونه‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفته سوالات بسیاری مطرح است».

«ما به تحقیقاتی که انجام می‌شود بدون حضور روسیه هیچ اعتمادی نداریم...نمونه‌های بسیاری وجود دارد که تلاش شد تا جامعه جهانی گمراه شود از جمله در رابطه با پرونده عراق در سال 2003 میلادی.»

«ادعا شده که در جریان مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش از تسلیحات کشتار جمعی استفاده شده است . با فرض بر صحت این مسئله این سوال مطرح می‌شود که چرا تسلیحات به کار رفته اثر مورد انتظار را نداشته است».

«کشورهایی که در جریان این موضوع تلاش کردند تا با فشارهای آمریکا و انگلیس طرف لندن را بگیرند دید درستی درباره جوانب این رویداد ندارند».

لاوروف علاوه بر این در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره تأکید کرد: «مسائل بین‌المللی باید از طریق گفت‌وگو حل شود. هیچ جایگزینی برای دیپلماسی و گفت‌وگو در عرصه بین المللی وجود ندارد.»

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در این کنفرانس خبری گفت: «روسیه یک شریک راهبردی برای چین است و این یک مسئله مهم است....پوتین به زودی با رئیس‌جمهور چین دیدار خواهد داشت و دیدگاههای خود را درباره روابط دو کشور مطرح خواهند کرد».

دیپلمات ارشد چین علاوه بر این گفت: «من با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کردم و مراتب تبریک دولت چین را به ایشان ابلاغ کردم».

 «ما خواستار صلح و ثبات در کل جهان هستیم و مواضع ما در این زمینه با روسیه مطابقت دارد».

«ما از برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان حمایت می‌کنیم و بر این باوریم که تمام مسائل از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی قابل حل است».


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com