آمریکا: به فرودگاه التیفور حمله نکردیم
/تلویزیون سوریه امروز از صدای چندین انفجار در اطراف فرودگاه التیفور در حومه حمص خبر داد.

پنتاگون: آمریکا دست به حمله هوایی در سوریه نزده است

تلویزیون سوریه امروز (دوشنبه) از صدای چندین انفجار در اطراف فرودگاه التیفور در حومه حمص خبر داد و افزود، فرودگاه با چندین فروند موشک که تصور می‌شود آمریکایی باشند، هدف گرفته شد.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز از وجود تلفات در پی این حملات خبر داد. تلویزیون سوریه افزود، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه این موشک‌ها را رهگیری و منهدم کردند. یک مقام سوریه نیز اظهار داشت، این حملات تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته است.

یک منبع نظامی سوری به تلویزیون این کشور گفت، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه هشت فروند از موشک‌ها را رهگیری و ساقط کردند و حمله به فرودگاه التیفور ناکام ماند. در حالی که گفته شده این حمله، آمریکایی بوده اما مقامات وزارت دفاع آمریکا گزارش‌ها مبنی بر حمله هوایی این کشور به این پایگاه هوایی دولت سوریه را در ساعات اولیه صبح امروز تکذیب کردند.

سخنگوی پنتاگون اظهار داشت، به رغم اینکه اوضاع سوریه را از نزدیک دنبال می‌کند اما آمریکا دست به حمله هوایی در سوریه نزده است. این سخنگو افزود: آمریکا از تلاش‌های دیپلماتیک برای مواخذه مسؤولان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه حمایت می‌کند. به گفته این سخنگو، گزارش‌هایی که حکایت از حملات آمریکا به پایگاه‌های نظام سوریه دارند، عاری از صحت هستند.

در این راستا خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی صحت این گزارش‌ها را تکذیب کرد. این در حالی است که این حمله کاملا شبیه سناریوی سال گذشته میلادی است که آمریکا در واکنش به ادعای استفاده سوریه از سلاح‌ شیمیایی در خان شیخون، فرودگاه الشعیرات را هدف گرفت.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا دست به هیچ عملیات نظامی علیه سوریه نزده است. کاخ سفید تاکید کرد، دونالد ترامپ امروز با فرماندهان نظامی درباره وضعیت دوما تشکیل جلسه می‌دهد. این در حالی است که یک مقام آمریکایی روز یکشنبه گفت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با تیم امنیت ملی این کشور راهکارهای احتمالی برای تعامل با حمله شیمیایی در شهر دوما واقع در غوطه شرقی دمشق را بررسی خواهد کرد.

استفن منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا به شبکه CBS، ادعا کرد، به نظر می‌رسد این حادثه نمونه شنیع جدیدی از اقدامات نظام بشار اسد است. وی خاطرنشان کرد، تیم امنیت ملی آمریکا گام‌هایی را که این کشور در سایه شرایط کنونی باید بردارد، بررسی می‌کند. این وزیر آمریکایی گفت، نمی‌تواند تایید کند که اعضای این تیم چه راهکارهایی را بررسی خواهند کرد. توماس بوسرت، دستیار ترامپ در امور امنیت داخلی روز یکشنبه تاکید کرد، دولت ترامپ هیچ راهکاری را در بررسی واکنش به حمله شیمیایی ادعایی در سوریه از جمله حمله موشکی بعید نمی‌داند. در اولین واکنش اسرائیلی به حمله موشکی به فرودگاه التیفور، آموس یدلین، اظهار داشت، اگر آمریکا حمله به حمص را تکذیب می‌کند این بدان معنی است که آمریکا این کار را نکرده و نیروی هوایی دیگری این حمله را انجام داده است. یوآو گالانت وزیر ساخت و ساز در کابنیه اسرائیل نیز به شبکه کان گفت: ما منافع مشخصی در سوریه داریم و خط‌قرمزها را تعیین کرده‌ایم و هرگز اجازه نخواهیم داد از سوریه سلاح به حزب‌الله لبنان منتقل شود. گفتنی است پایگاه التیفور (T4) یا فرودگاه "التیاس" که نام محلی آن است، فوریه گذشته توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در واکنش به ورود یک پهپاد منسوب به ایران به حریم هوایی اسرائیل هدف گرفته شد و ارتش این رژیم در آن زمان اعلام کرد، این پایگاه نظامی را هدف حملات هوایی خود قرار داد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir