گزارش پنتاگون از حمله به سوریه
این حملات هوایی، با جنگ الکترونیک پشتیبانی می‌شد و پدافند هوایی سوریه به رغم شلیک ۴۰ موشک نتوانست هیچ‌یک از موشک‌ها یا جنگنده‌های ما را به صورت موفقیت‌آمیز رهگیری کند.

ژنرال مکنزی: با روس‌ها هیچ‌گونه هماهنگی قبلی نداشتیم

«دانا وایت» سخنگوی پنتاگون و «کنث مکنزی» مدیرکل ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز شنبه در سالن کنفرانس خبری وزارت دفاع آمریکا حاضر شدند و گزارشی از حمله موشکی امروز صبح به اهدافی در سوریه ارائه دادند.

ابتدا دانا وایت بیانیه پنتاگون را خواند و گفت: «استفاده از تسلیحات شیمیایی، نقض غیرقابل‌توجیه قوانین بین‌المللی است و ما آن را تحمل نمی‌کنیم؛ استفاده بشار اسد از تسلیحات شیمیایی، نیازمند پاسخ بود و ما هم پاسخ دادیم.»

سخنگوی پنتاگون در حالی این حمله را به حقوق بین‌الملل ارتباط داد که حمله به یک کشور دارای حاکمیت، بدون مجوز شورای امنیت یا درخواست دولت مستقر، بر خلاف همه قواعد بین‌الملل و حتی منشور ملل متحد است.

دانا وایت در ادامه گفت که حمله امروز صبح، برای کاهش توان دولت سوریه برای حملات شیمیایی آتی بوده است و اعضای هر دو حزب آمریکا هم از آن حمایت کرده‌اند.

سخنگو در انتها، حملات بامداد امروز را حملاتی «توجیه‌پذیر، مشروع و متناسب» توصیف کرد.

در ادامه، ژنرال مکنزی به جزئیات فنی حمله پرداخت. وی با نشان دادن چند عکس هوایی، مدعی شد که اهداف مرتبط با برنامه شیمیایی ارتش سوریه، در سه نقطه قرار داشته و کاملاً نابود شده است.

مکنزی گفت: «این حملات هوایی، با جنگ الکترونیک پشتیبانی می‌شد و پدافند هوایی سوریه، به رغم شلیک ۴۰ موشک، نتوانست هیچ‌یک از موشک‌ها یا جنگنده‌های ما را به صورت موفقیت‌آمیز رهگیری کند. این ۴۰ موشک حتما جایی فرود آمده‌اند ولی ما از خساراتی که شاید به غیرنظامیان وارد آورده باشند، اطلاعی نداریم. با روس‌ها هیچ‌گونه هماهنگی قبلی نداشتیم ولی پدافند هوایی آنها هم هیچ عکس‌العملی نشان نداد.»

ژنرال مکنزی در حالی با لب خندان از موثر بودن موشک‌های «زیبا، جدید و هوشمند» سخن گفت که چندین فیلم از انهدام موشک‌های آمریکایی بر فراز دمشق منتشر شده است.

ارتش روسیه هم صراحتاً اعلام کرده که ۷۱ موشک شلیک‌شده به سمت اهداف سوری، در هوا رهگیری و منهدم شده است.

ژنرال مکنزی سپس به جزئیات محل و نحوه پرتاب موشک‌ها پرداخت و گفت: «۳۷ موشک از ناوهای آمریکایی در مدیترانه، ۲۳ موشک از یک ناو آمریکایی در شمال خلیج فارس، ۳ موشک از یک ناو فرانسوی، ۶ موشک از یک زیردریایی آمریکایی، ۱۹ موشک از ۲ فروند بمب‌افکن بی-۱، ۸ موشک از هواپیماهای انگلیسی و ۹ موشک از هواپیماهای فرانسه شلیک شده است.»

با این حساب، انگلیسی‌ها فقط ۸ موشک و فرانسوی‌ها با شلیک ۱۲ موشک از مجموع ۱۰۵ موشکی که به سمت اهداف سوری شلیک شده است، در حمله «دونالد ترامپ» به سوریه مشارکت کرده‌اند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com