دیدار تاریخی رهبران دو کره در منطقه غیرنظامی
رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز جمعه در منطقه غیرنظامی شده بین دو کره دیدار کردند.

اولین نشست دو کره پس از گذشت بیش از یک دهه

رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز جمعه در منطقه غیرنظامی شده بین دو کره دیدار کردند و نشست صبحگاهی آنها به پایان رسید. امید می‌رود نشست آنها به کاهش تنش‌ها و اجرای خلع سلاح کامل هسته‌ای در شبه‌ جزیره کره بینجامد.

به نوشته روزنامه گاردین، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز دیداری تاریخی در مرز دو کره داشتند و اکنون برنامه صبحگاهی آنها تکمیل شده است و طرفین برای صرف نهار جدا می‌شوند. کیم جونگ اون و هیات همراهش به سمت مرز کره‌شمالی ‌می‌روند و سپس باز می‌گردند.

اولین نشست دو کره پس از گذشت بیش از یک دهه

پس از یک سال پر تنش، اولین نشست بین دو کره با گذشت بیش از یک دهه با دست دادن رهبران دو کره در صبح امروز به وقت محلی آغاز شد. رهبر کره‌شمالی در میان محافظان پر تعداد و سایر اعضای هیاتش از ساختمانی بزرگ در طرف شمالی مرز در دهکده صلح پانمونجوم خارج شد و با اعتماد به نفس به سمت رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی حرکت کرد تا دیداری تاریخی را رقم بزند. 

رهبران دو کره خندان احوالپرسی کردند و برای مدتی طولانی دست دادند و ظاهر آنها از دور شبیه دو دوست قدیمی بود. مون در "ساختمان آزادی" که در طرف جنوبی منطقه خلع سلاح است منتظر رهبر کره‌شمالی مانده بود. دست دادن آنها در مکانی بسیار سمبلیک رخ داد چرا که هر کدام از این مقام‌ها در طرف خطی ایستاده بودند که دو کره را از هم جدا می‌کند و سپس رهبر سئول، کیم جونگ اون را برای اولین بار به خاک کشورش دعوت کرد و رهبر کره‌شمالی هم اقدام متقابلی انجام داد. در نهایت دو طرف دست در دست وارد خاک کره‌جنوبی شدند.

دیدار رهبران دو کره

رهبران دو کره سپس وارد سالن نشست شدند و کیم جونگ اون دفتر یادبود را امضا کرد. همه جزئیات نشست امروز، از دست دادن رهبران تا فضای گفت‌وگوها از پیش تعیین شده بود. مقام‌های دو کره سه روز گفت‌وگو داشتند تا تمام جزئیات حرکات رهبرانشان را برنامه‌ریزی کنند. کیم یو یونگ، خواهر جوان رهبر کره‌شمالی هم امروز او را همراهی کرده است. اخبار مربوط به دیدار رهبران دو کره امروز در صدر اخبار است و تصاویر آن در رسانه‌های خبری منتشر می‌شود.

کیم جونگ اون  در حال امضای دفتر یادبود در دیدار با رهبر کره جنوبی

یون یونگ-چان، سخنگوی ریاست جمهوری سئول تاکید کرد، رهبر کره‌شمالی با اشاره به مساله فراریان کره‌شمالی گفته است که آنها انتظار زیادی دارند که این نشست ترمیمی بر زخم‌ها باشد و روابط میان دو رقیب را ارتقا دهد. کیم جونگ اون گفته است: ما باید این فرصت را ارج دهیم تا مرهمی بر زخم‌های میان شمال و جنوب قرار دهیم. خط مرزی آنقدر قابل توجه نیست و نهایتا می‌تواند با عبور تعداد زیادی از مردم از بین برود.

عکس یادگاری دو هیات کره شمالی و جنوبی

در همین حال سخنگوی مون جائه‌-این گفت که رهبر کره‌شمالی بابت آزمایش هسته‌ای سال گذشته و از خواب بیدار کردن مون عذرخواهی کرده است. او گفت: "ما دیگر خواب صبحگاهی شما را مختل نمی‌کنیم." این سخنان در واقع تاکیدی مجددی بر قول پیونگ‌یانگ برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای است. طبق گزارش کره‌جنوبی، مون جائه-این گفته است "امروز مذاکرات بسیار خوبی" داشته و این "هدیه‌ای به جهان" است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir