روز کارگر در فرانسه با طعم آتش؛ کارگران از کره جنوبی تا کوبا به خیابان آمدند+تصاویر
مراسم روز جهانی کارگر در تمام نقاط جهان برگزار شد اما در برخی نقاط مانند فرانسه و ترکیه به خشونت کشیده شد.

روز کارگر در دنیا با طعم خون در خیابان ها همراه شد

همزمان با روز جهانی کارگر، میلیون‌ها کارگر روز سه شنبه در سراسر جهان با برگزاری تجمعات و راه‌پیمائی‌هایی تلاش کردند تا مسائل و مشکلات کاری خود را به گوش دولت‌ها و کارفرمایان خود برسانند.

ترکیه

در ترکیه، پلیس استانبول بیش از 10 کارگر را که تلاش می کردند خود را به میدان اصلی شهر برسانند، بازداشت کرد.

پلیس استانبول پیش‌تر اعلام کرده بود که کارگران حق تجمع در میدان تقسیم را ندارند ولی تعدادی از کارگران با سر دادن این شعار که «تقسیم در اول مه محدود شدنی نیست» سعی داشتند که خود را به این میدان برسانند. اما پلیس تمام مسیرهای منتهی به این میدان را مسدود کرده بود.

به نقل از یورونیوز، پلیس استانبول تنها به برخی نمایندگان اتحادیه‌های کارگری اجازه داد تا دقایقی در این میدان حضور یابند.

میدان تقسیم برای کارگران ترک ارزش نمادین دارد. در مراسم روز جهانی کارگر در سال 1977 حدود 34 نفر در پی شلیک گلوله از یکی از ساختمان‌های مشرف به این میدان کشته شدند.

در آنکارا نیز پلیس در نقاط مشخصی به نمایندگان اتحادیه‌های کارگری اجازه تجمع داد. به دلیل ادامه وضعیت فوق العاده در ترکیه که پس از کودتای نافرجام دو سال پیش وضع شده، پلیس مانع از برگزاری هرگونه تجمع اعتراضی می‌شود.

turkish.jpg


فرانسه

در پاریس هم تجمع گسترده اعضاء اتحادیه‌های کارگری به تخریب اموال عمومی و پرتاب اشیاء و بمب دستی آتش‌زا منتهی شد. در مقابل پلیس اقدام به پرتاب گاز اشک آور و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش کرد. وزارت کشور فرانسه ضمن محکوم کردن بروز خشونت در تجمع روز سه شنبه، اعلام کرد که حدود هزار و 200 نفر را که آنها را افرادی مشکوک عنوان کرده، شناسایی شده‌اند که قصد برهم زدن نظم عمومی و ایجاد اختشاش را داشته‌اند.

به نوشته بی بی سی، در این روز گروه های چپ افراطی هرج و مرج طلب موسوم به "بلوک سیاه" موفق شدند تظاهرات آرام علیه اصلاحات دولت امانوئل مکرون در بخش کارهای دولتی را تحت الشعاع قرار دهند.

تظاهرات کنندگان سیاهپوش سعی کردند راهپیمایی را متوقف کنند و بعدا شیشه مغازه ها را شکستند و یک شعبه مک‌دونالد را در نزدیک ایستگاه آسترلیتز آتش زدند.

اتحادیه‌های کارگری فرانسه طی ماه‌های گذشته بارها مخالفت خود را با سیاست‌های اقتصادی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده‌اند. رهبران اتحادیه‌های کارگری منتقد سیاست‌های آزادسازی اقتصادی دولت هستند.

france1.jpg

france3.jpg

france2.jpg


کره جنوبی

یکی از بزرگ‌ترین تجمعات روز سه شنبه از سئول کره جنوبی گزارش شده است. بیش از 10 هزار کارگر کره ای خواستار افزایش حداقل دستمزد و برقراری عدالت در پرداخت دستمزد شدند. همچنین کارگران کره ای خواستار بازگشت صنایع بزرگ این کشور از جمله خودروسازی و کشتی‌سازی تحت مدیریت دولت شدند.

korea.jpg


اندونزی

در اندونزی نیز تجمع مشابهی برگزار شد. حدود 10 هزار کارگر اندونزیایی ساکن شهرهای مختلف این کشور با سفر به جاکارتا در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری این کشور تجمع کردند و از دولت خواستند تا ضمن افزایش دستمزدها از فعالیت کارگران خارجی در اندونزی جلوگیری کند.

andonezi.jpg


کوبا

در هاوانا پایتخت کوبا نیز هزاران نفر از کارگران و خانواده‌های آنها برای گرامیداشت روز جهانی کارگر به خیابان‌ها آمدند.

koba.jpg


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com