اون، رهبر کره شمالی دیدارش با کره جنوبی را لغو کرد
در واکنش به مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره‌ جنوبی، کره شمالی مذاکرات در سطح مقامات عالی‌رتبه با سئول را لغو کرد و با این کار شک و تردیدهایی را نیز نسبت به نشستش با واشنگتن به وجود آورد.

کره شمالی مذاکرات برنامه‌ریزی شده امروز با کره‌ جنوبی را لغو کرد

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رسانه‌های دولتی کره شمالی امروز گزارش دادند: این مانور ما را هدف گرفته است. این مانور نقض آشکار و شرم‌آور اعلامیه پان مون جوم است و یک تحریک نظامی تعمدی برای مقابله با تحولات سیاسی در شبه جزیره کره محسوب می‌شود.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گفت: آمریکا همچنین باید بررسی‌های دقیقی را در رابطه با سرنوشت نشست برنامه‌ریزی شده کره شمالی – آمریکا در پی این مانور نظامی مشترک تحریک آمیز با کره‌ جنوبی انجام دهد.

این گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به KCNA شک و تردیدهای غرب را نسبت به صداقت و نیت پیونگ یانگ در رابطه با تمایلش برای صلح و اینکه قصد دارد از دیپلماسی برای سردرگم کردن دشمنانش استفاده کند، افزایش داده است.

کره شمالی امروز گفت: حسن نیت اندکی و فرصت‌های محدودی برای صلح نشان داده و ارائه شده است. ما تحت چنین شرایط بد و وحشتناکی که در جریان آن جنگ و رویارویی با کره شمالی را در نظر دارد و این اقدام در کره‌ جنوبی آغاز شده، نمی‌توانیم پیش برویم و باید مذاکراتی را که با کره‌ جنوبی برای امروز برنامه‌ریزی شده بود،‌ لغو کنیم.

در همین حال پس از آنکه کره شمالی نشست عالی‌رتبه امروز با سئول را لغو کرد و مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره‌ جنوبی را مقصر این تصمیم خود دانست، پنتاگون مانورهای نظامی کنونی‌اش با سئول را معمولی جلوه داد.

یکی از سخنگویان پنتاگون گفت، نیروهای نظامی کره‌ جنوبی و آمریکا در حال حاضر در مانورهای بهاره سالانه و متناوب میان این دو متحد شرکت دارند که شامل مانور "عقاب جوان 2018" و "تاندر مکس 2018" می‌باشد.

وی افزود: مانور هوایی تاندر مکس قرار است 14 تا 25 مه (24 اردیبهشت تا 4 خرداد) برگزار شود. این مانورهای دفاعی بخشی از برنامه آموزشی سالانه و منظم ائتلاف کره‌ جنوبی – آمریکا برای حفظ آمادگی نظامی‌شان است.

در همین حال کره‌ جنوبی گفت: اقدام کره شمالی برای لغو نشست عالی‌رتبه در آخرین دقایق به خاطر مانورهای نظامی معمول میان متحدان تاسف آور است و ما از کره شمالی می‌خواهیم تا فورا به پای میز مذاکرات بازگردند.

بائک تائه – هیون، سخنگوی وزارت اتحاد مجدد دو کره در سئول امروز گفت: تصمیم کره شمالی برای لغو این نشست برخلاف روح نشست ماه گذشته دو کره است؛ نشستی که در آن رهبران دو کره متعهد شده‌اند تا خلع تسلیحات اتمی کامل را در شبه جزیره کره برقرار کنند و صلح پایدار را میان این دو کشور برقرار سازند.

اما در جریان این اظهارات سخنگوی وزارت اتحاد مجدد دو کره هیچ اشاره‌ای به این مساله نکرد که آیا این تصمیم کره شمالی می‌تواند به صورت بالقوه تاثیری بر نشست برنامه‌ریزی شده آتی میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حول محور برنامه تسلیحات اتمی پیونگ یانگ داشته باشد یا خیر.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir