دست ترامپ برای حمله نظامی به ایران بسته شد
برداشت کنگره این است که استفاده از قوای نظامی علیه ایران به موجب این قانون یا هیچ قانون دیگر مجاز نیست.

 مجلس نمایندگان آمریکا متممی در مخالفت با اقدام نظامی علیه ایران تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا در ساعات پایانی روز پنجشنبه (به وقت تهران) به اتفاق آرا با اضافه شدن متممی به لایحه بودجه دفاعی این کشور در مخالفت با صدور دستور حمله نظامی به ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا موافقت کرد.

این تصمیم متممی را که می‌گوید «برداشت کنگره این است که استفاده از قوای نظامی علیه ایران به موجب این قانون یا هیچ قانون دیگر مجاز نیست» به لایحه بودجه دفاعی سال 2019 آمریکا اضافه کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا ساعتی بعد از اضافه شدن این متمم، با 355 رأی موافق و 66 رأی مخالف، این لایحه بودجه 717 میلیارد دلاری برای سال مالی 2019 را به تصویب رساند.  هنوز مجلس سنا این لایحه را به تصویب نرسانده و نسخه نهایی قانون، بعد از تصویب نسخه موازی آن در سنا مشخص خواهد شد.

«کیث الیسون» که تهیه‌کننده این طرح قانونی بود در بیانیه‌ای نوشته این متمم «موضع کنگره را در این باره که هیچ قانونی به رئیس‌جمهور اختیار آغاز حمله نظامی علیه ایران نمی‌دهد، روشن می‌کند.»

الیسون همچنین با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای برجام نوشته است: «تصویب این متمم فراحزبی به اتفاق آرا ضربه‌ای قوی و به موقع به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران و موضع‌گیری‌های خصمانه آن است.»

وی همچنین تأکید کرد: «این متمم همچنین پیام قدرتمندی ارسال می‌کند مبنی بر اینکه مردم آمریکا و اعضای کنگره خواستار جنگ با ایران نیستند. امروز کنگره وارد عمل شد تا اختیار خود درباره استفاده از نیروی نظامی را پس بگیرد.»

 «باربارا لی»، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که یکی دیگر از تهیه‌کنندگان و حامیان این طرح بوده گفت: «از اضافه شدن این متمم که روشن می‌کند رئیس‌جمهور اختیار ورود به جنگ با ایران را ندارد خشنود هستم.»

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com