اوضاع بد این روزهای عربستان
 یک رسانه غربی در گزارش امروز خود به بررسی وضعیت فعالان و مخالفان سیاسی در داخل عربستان در سایه سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پرداخت.

فایننشال تایمز: اوضاع عربستان بسیار بد است

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره اوضاع داخلی عربستان در سایه حکمرانی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نوشت: در عربستان محدودیت‌های اجتماعی کاهش می یابد اما همزمان در قبال هرگونه حاشیه مانور باقی مانده برای مخالفان سیاسی موضع سرسختانه ای گرفته می شود. این امر به تشدید فضای ترس و نگرانی در جمع وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و فعالان مدنی منجر شده است؛ با وجود اینکه آنها از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و اصلاحات اقتصادی و اجتماعی او تمجید کرده‌اند.

یکی از این فعالان مدنی گفت: وضعیت بسیار بد شده است و همگان دچار ترس شده‌اند. این ترس تا حدی است که این فعالان از تماس با یکدیگر خوداری کرده اند. این فعالان به کسانی که با آنها می گویند که چمدان خود را برای ترک عربستان در هر لحظه ای بسته اند.

بازداشت بیش از 10 زن فعال در زمینه درخواست برای اجازه دادن به زنان برای رانندگی در هفته گذشته شوک و نگرانی را در بین بسیاری ایجاد کرد. این امر درست چند هفته قبل از آن انجام شد که قرار است ممنوعیت رانندگی زنان رسما در 24 ژوئن آینده برداشته شود.

"لیز ثروسیل" سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل این هفته گفت: بازداشت زنان و مردان شرکت کننده در کمپین ها برای ایجاد این تحولات مثبت نگران کننده است و در تضاد با کاهش زیاد برخی محدودیت ها علیه فعالیت های زنان در طول ماههای گذشته در عربستان -از جمله رفع ممنوعیت آتی رانندگی آنها- به شمار می رود.

برخی فعالان بازداشت زنان را اینگونه تفسیر کردند که دولت سعودی تمایل ندارد تا این ایده را تشویق کند که تصمیمش برای رفع ممنوعیت رانندگی زنان در نتیجه کمپین های زنان برای درخواست جهت رفع این محدودیت صورت گرفته است.

اما برخی تحلیلگران مرتبط با دولت سعودی گفتند: بازداشت زنان برای کسب رضایت نیروهای محافظه کار عربستان است که بعد از تقویت قدرت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و تعهدش به تلاش برای ایجاد جامعه ای برخوردار از تسامح بیشتر، نفوذ آنها ضعیف شده است، اما با این حال، دولت سعودی این تفسیر را رد کرده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com