واکنش معلم به توافق روسیه و اسرائیل در خصوص خروج ایران از سوریه
معلم: ایران حضور نظامی در سوریه ندارد و تنها مستشاران نظامی که در کنار نیروهای این کشور و با هماهنگی با ارتش آن فعالیت می‌کنند،‌ در کشور هستند.

ولید معلم: حضور ایران در سوریه برعکس ترکیه،‌ آمریکا و فرانسه قانونی است

به نقل از سایت خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، ولید معلم،‌ وزیر خارجه سوریه اظهار داشت،‌ ماموریت استفان دی‌میستورا،‌ فرستاده سازمان ملل به سوریه تسهیل رایزنی‌هایی است که در چارچوب کمیته بررسی قانون اساسی کنونی انجام خواهد شد و از آن فراتر نمی‌رود.

وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد، لیست اسامی اعضای کمیته بررسی قانون اساسی کنونی تحت حمایت دولت این کشور به سفرای روسیه و ایران در دمشق تحویل داده شد. این اقدام در پاسخ به توافق‌نامه‌ای مبنی بر تحویل این اسامی به طرف روسی و ایرانی به عنوان دو کشور تضمین کننده روند مذاکرات آستانه صورت گرفت.

وی ادامه داد: ما ۵۰ اسم را ضمن کمیته بررسی قانون اساسی کنونی فرستادیم و باید دولت سوریه اکثریت را در اختیار داشته باشد و تصمیمات کمیته را با اجماع اتخاذ کند.

معلم تصریح کرد، ایران حضور نظامی در سوریه ندارد و تنها مستشاران نظامی که در کنار نیروهای این کشور و با هماهنگی با ارتش آن فعالیت می‌کنند،‌ در کشور هستند.

وی تاکید کرد، تبلیغات رسانه‌ای غرب و آمریکا پیرامون حضور ایران نادرست است و بر خلاف حضور ترکیه، آمریکا و فرانسه، حضور ایران در خاک سوریه قانونی است.

وزیر خارجه سوریه افزود، از زمان آغاز توطئه علیه این کشور، جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم به کمک دمشق شتافته و دولت سوریه قدردان این کمک‌های ایران است.

وی در این گفت‌وگوی مطبوعاتی گفت، توافق شد که اسامی که دولت سوریه در کمیته بررسی قانون اساسی از آنها حمایت می‌کند را به ایران و روسیه ارسال کنیم و سپس لیست را به استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه بفرستیم.

معلم تصریح کرد، سوریه کشوری با تمامیت ارضی است و در مبارزه با تروریسم با هر کشوری که بخواهد همکاری خواهد کرد.

وی گفت: دولت سوریه به بازگرداندن آوارگان سوریه به دیار خودشان مشتاق است و همه تسهیلات را برای کسانی که تمایل به بازگشت دارند، ارائه خواهیم کرد. صحبت‌ها درباره تغییر جمعیتی در سوریه عاری از صحت است.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد، قانون اساسی ۲۰۱۲ از بهترین قوانین اساسی در منطقه است و ماموریت کمیته بررسی قانون اساسی بررسی این قانون است که در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوری سوری در سوچی روسیه به تصویب رسید.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت، حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیرقانونی است و باید از منطقه التنف و سراسر خاک سوریه خارج شوند.

معلم پیرامون شایعات درباره توافقنامه درخصوص جنوب سوریه گفت، مادامی که نیروهای آمریکایی از منطقه التنف خارج نشده‌اند، چنین توافقنامه‌ای وجود نخواهد داشت.

این مقام مسؤول تاکید کرد، رژیم صهیونیستی برای ایجاد کمربند امنیتی برای خود و با حمایت از گروه‌های تروریستی توافقنامه سال ۱۹۷۴ را نقض کرده است.

وی ترکیه را دشمن حمله‌گر به سوریه عنوان کرد و نه این کشور و نه ایالات متحده هیچ حقی ندارند که پیرامون هیچ یک از شهرهای سوریه مذاکره کنند.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: هر وجب از سرزمین خود را آزاد خواهیم کرد.

وی گفت: هنوز با نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند مذاکره‌ای را شروع نکرده‌ایم و بشار اسد زمانی که گفت این نیروها باید یا در مذاکره یا در جنگ مشخص عمل کنند منظورش را صریح گفت. روز به روز وضعیت میدانی نیروهای ما بهتر می‌شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir