راهکار چین برای حل اختلافات تجاری با آمریکا
چین برای حل اختلافات تجاری با آمریکا، پیشنهاد کرده است خرید کالاهای آمریکایی را امسال حدود ۲۵ میلیارد دلار افزایش دهد.

خرید نفت چین از آمریکا 2 برابر شد

به نقل از بلومبرگ، چین برای حل اختلافات تجاری با آمریکا، پیشنهاد کرده است خرید کالاهای آمریکایی را امسال حدود ۲۵ میلیارد دلار افزایش دهد. به گفته منابع آگاه، نفت خام، زغال سنگ و محصولات کشاورزی از جمله کالاهایی هستند که چینی‌ها تمایل دارند بیشتر خریداری کنند.

بنا بر جدیدترین آمار دولتی، آمریکا در چهار ماه نخست سال میلادی جاری حدود ۳۳۰ هزار بشکه در روز نفت و میعانات به چین صادر کرده که حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

میانگین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در چهار ماه نخست امسال ۶۳.۷۷ دلار در هر بشکه در مقایسه با ۵۱.۶۳ دلار در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به گفته مارا رابرتس دوک، تحلیلگر موسسه "بی ام آی ریسرچ"، به دلیل قیمتهای بالاتر نفت رشد ارزش صادرات نفت آمریکا به چین سریعتر از رشد حجم آن بوده است و بنابراین این مسئله می‌تواند به کاهش کسری تجاری واشنگتن با چین کمک کند.

دولت ترامپ از سال گذشته، درصدد کاهش کسری تجاری عظیم آمریکا با این غول اقتصادی آسیایی بوده و آن را یکی از اهداف سیاست کلیدی خود قرار داده است. کالاهای آمریکایی صادر شده به چین سال گذشته به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید در حالی که چین مجموعا ۵۰۶ میلیارد دلار به آمریکا صادر کرد که بیش از ۳۷۵ میلیارد دلار کسری تجاری روی دست آمریکایی‌ها گذاشت.

تولیدکنندگان آمریکایی با توجه به کاهش عرضه تولیدکنندگان خاورمیانه ای به دلیل توافق کاهش تولید اوپک، فضای بیشتری برای صادرات نفت به چین دارند. بر پایه آمار اداره کل گمرک چین، در سه ماهه نخست سهم آمریکا از واردات نفت چین، ۲.۵ درصد بود که بالاتر از ۰.۱ درصد در سال ۲۰۱۶ بود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir