طالبان آتش بس در پایان ماه رمضان را پذیرفت
شبه نظامیان طالبان با این وجود تاکید کردند برغم اعلام این آتش بس به عملیات خود بر ضد نیروهای خارجی در سراسر خاک افغانستان ادامه خواهند داد.

بیانیه طالبان: در صورت حمله با «خشونت هرچه تمام تر» واکنش نشان خواهیم داد

گروه طالبان سحرگاه روز شنبه از رعایت آتش بسی سه روزه با نیروهای دولتی به مناسبت پایان ماه رمضان خبر داد.

شبه نظامیان طالبان با این وجود تاکید کردند برغم اعلام این آتش بس به عملیات خود بر ضد نیروهای خارجی در سراسر خاک افغانستان ادامه خواهند داد.

در بیانیه گروه طالبان که دو روز پس از اعلام آتش بس یکجانبه از سوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان منتشر شد تاکید شده است که در صورت مواجه شدن با حمله نیروهای دولتی در طول آتش بس، با «خشونت هرچه تمام تر» واکنش نشان خواهند داد.

رئیس جمهوری افغانستان روز پنجشنبه اعلام کرده بود به موجب پیشنهاد علمای دینی از سه روز مانده تا پایان ماه رمضان تا پنجمین روز عید فطر به صورت یکجانبه نبرد با گروه طالبان را متوقف می کند و دستور داده است که هیچ عملیاتی بر ضد این گروه در مدت زمان یاد شده انجام نشود.

آقای غنی در پیام ویدیویی خود که بر روی صفحه فیسبوک وی نیز منتشر شد اعلام آتش بس یکجانبه را نشانه رویکرد جوانمردانه دولت و مردم افغانستان در جهت صلح در این کشور توصیف کرد و از طالبان خواست از این فرصت برای فاصله گرفتن از خشونت و نزدیک کردن خود به مردم استفاده کنند.

پذیرش ترک مخاصمه و اعلام آتش بس سه روزه از سوی طالبان به مناسبت پایان ماه رمضان و عید فطر برای نخستین بار پس از سال ۲۰۰۱ صورت می گیرد.

طالبان در بیانیه خود تصریح کرده است که در سه روز نخست از اعیاد فطر کلیه «مجاهدین» موظف هستند از انجام عملیات بر ضد نیروهای دولتی خودداری کنند.

این درحالیست که بر اساس آتش بس اعلام شده از سوی رئیس جمهوری افغانستان هر گونه نبرد با نیروهای طالبان از بیست و هفتم رمضان تا پایان پنجمین روز عید فطر در این کشور متوقف خواهد شد.

اشرف غنی در حالی از برقراری این آتش بس خبر داد که سه روز پیش از اعلام آن انفجاری انتحاری در کابل چهارده تن از ساکنان این شهر را به کشتن داده بود. نیروهای وابسته به گروه خلافت اسلامی، داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند.

گردآوری :گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: euronews.ir