این یک بازخوانی تاریخ است. روایتی از سایت رسمی باشگاه پرسپولیس.

باشگاه پرسپولیس: شاید این بازخوانی تاریخ بهانه خوبی باشد برای استقلالی ها که این روزها متهم هستند به رفاقت با رئیس سازمان لیگ. این قصه رسیدن باشگاه پرسپولیس است به مسابقات باشگاه های ایران. تیمی که باید از دسته سوم کارش را شروع می کرده اما با یکسری اتفاقات عجیب به زعم سایت تیم، یکباره سر از دسته اول در می آورد! اینکه یکباره در سال اعلام فعالیت رسمی پرسپولیس، تعداد تیم ها کم می شود و با کمبود تیم مواجه می شوند بی شک بهانه خوبی است برای استقلالی ها تا برای همتایان پرسپولیسی خود کری بخوانند.
سایت باشگاه پرسپولیس در مقدمه تاریخچه این باشگاه آورده است: «پرسپولیس باشگاهی بود که در دی ماه سال 1342 به دست علی عبده بنا شد و در آن رشته های بولینگ، والیبال، بسکتبال فعال بود. عبده از آمریکا به ایران آمده بود و در جامعه ورزشی این کشور در رشته بوکس صاحب عنوان قهرمانی شده بود. وی مدت ها اندیشه ایجاد تیم فوتبال پرسپولیس را با خود داشت و تیم فوتبالی را ایجاد کرده بود که تیم ضعیفی در رده دوم باشگاه های کشور محسوب می شد. از اعضای محبوب و ماندگار آن محمود خوردبین را می توان نام برد.
پس از انحلال باشگاه شاهین با درایت امیر مسعود برومند و رایزنی های مرحوم دهداری، چند تن از بازیکنان قبلی شاهین در ترکیب تیم دسته دومی پرسپولیس قرار گرفته و ترتیب یک مسابقه با تیم جم آبادان که در آن زمان تیم صاحب نامی بود را دادند. پس از آن تمامی اعضای شاهین به پرسپولیس پیوستند و محبوبیت شاهین بلند پرواز را به پرسپولیس هدیه نمودند.پرسپولیس بهار خود را در آغازین روزهای 1347 با مربیگری دهداری (کاپیتان پیشین شاهین) و سرپرستی برومند آغاز کرد. مطابق مقررات این تیم می بایست کار خود را در فوتبال از دسته سوم و یا حداکثر از دسته دوم باشگاه ها شروع کند اما انحلال چند تیم در این زمان باعث شد تا به جای مسابقات لیگ، یک سری مسابقات رده بندی در سطح باشگاه های پایتخت برگزار شود و در آن مسابقات 44 تیم به رقابت پرداختند که 4 تیم پرسپولیس، تاج (استقلال)، عقاب و پاس سرگروه شدند. از آن پس پرسپولیس به طور رسمی وارد مسابقات باشگاهی ایران شد. این تیم در سال 1347 قدرت نمایی کرد و تمام رقیبان را پشت سر گذاشت.»

البته این تنها پرسپولیس نبوده که چنین قانونی را برای رسیدن به لیگ استفاده کرده و استقلال هم شاید یکی از معدود تیم های دنیاست که با قوانین عجیب لیگ ایران مستقیما از دسته اول به لیگ 3 و از دسته سوم به لیگ آزادگان صعود کرده است! تبصره ای که حدود 25 سال قبل از استقلال ، پرسپولیس را به دسته اول فوتبال ایران رسانده بود!



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:fcperspolic.com

مطالب داغ ورزشی:
کاریکاتور: فرگوسن به دنبال بازگرداندن ستاره های قدیمی
عکس/زین الدین زیدان در نوجوانی
توجیه جالب معمارزاده در علت دریافت گل اول از ملوانی ها
جیره غذایی در پرسپولیس قطع شد؟
سومین توپ طلای پیاپی برای مسی:ثبت نام در تاریخ!