بیوگرافی مارتا، سوپراستار فوتبال زنان برزیل + تصاویر
مارتا به عنوان سوپراستار تیم ملی فوتبال زنان برزیل، پنج بار متوالی عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال را به خود اختصاص داده است.

مارتا ویرا داسیوا(Marta Vieira da Silva) در 19 فوریه 1986 در 'دویس ریاکاس' برزیل به دنیا آمد، 'مارتا' به عنوان ستاره فوتبال زنان برزیل برای نخستین بار زمانی که در سوئد بازی می کرد، جایزه برترین بازیکن فوتبال زنان جهان را دریافت کرد. او در سال 2007 نیز برترین فوتبالیست 'MVP' و جام جهانی زنان همان سال شد. وی در ژوئن 2015 به واسطه گل هایی که به ثمر رساند، رکورد زد. او در جام جهانی فوتبال زنان در سال 2015، در بازی های تیمش، 15 گل زد.

بیوگرافی مارتا

مارتا ویرا داسیلوا مهارت های فوتبالی اش را با بازی های خیابانی همراه با بچه های همسایه رشد داد. او اغلب با پسرهایی فوتبال بازی می کرد که از بازی با یک دختر احساس تنفر می کردند. یک مربی فوتبال به نام هلنا پاچکو(Helena Pacheco) او را کشف کرد و بعد از آن مارتا با قطار به ریودوژانیرو رفت، او در سن 14 سالگی در باشگاه زنان واسکو دا گاما(Vasco da Gama) حضور یافت.

بیوگرافی مارتابیوگرافی مارتا

رشد تا ستاره شدن

رشد مارتا با اولین تمرینات رسمی او آغاز شد و از آن زمان یعنی جام قهرمانان سال 2002 و جام جهانی زنان در سال 2003 به تیم ملی فوتبال برزیل دعوت شد. زمانی که باشگاه زنان واسکو دا گاما به دلیل مشکلات مالی منحل شد، او به سانتاکروز(Santa Cruz) رفت و در سن 17 سالگی از آنجا به تیم اومئا آی‌کی(Umeå IK) سوئد انتقال یافت.

مارتا در سوئد جایگاه ثابتی پیدا کرد و در آنجا بود که به یک ورزشکار رده اول تبدیل شد. یک فوروارد سرعتی با شوت های هنرمندانه و پاس های سالم، به باشگاه سوئدی کمک کرد تا در فصل 2004-2003 جام یوفای زنان را از آن خود کند و طی سال های 2005 تا 2008 قهرمان این جام شود. او طی پنج سال حضور در این باشگاه، سه بار به قهرمانی لیگ سوئد رسید و در سال 2006 برای نخستین بار جایزه بهترین فوتبالیست زن جهان را به دست آورد؛ جایزه ای که پنج سال پشت سر هم آن را دریافت کرد.

مارتا بهترین فوتبالیست زن جهانمارتا بهترین فوتبالیست زن جهان

این بازیساز با استعداد در تیم ملی کشورش نیز مانند ستاره درخشیده است. مارتا که به نام 'پله فالداس' (پله با دامن) معروف است با رهبری خود توانست کشورش را در المپیک های 2004 و 2008 به عنوان قهرمانی برساند. او جایزه های توپ طللایی (بهترین بازیکن) و کفش طلایی (بهترین فوتبالیست) را در جام جهانی زنان در سال 2007 از آن خود ساخت؛ اگر چه این تورنمنت با قهرمانی تیم دیگری به پایان رسید.

سال های آمریکایی

مارتا در سال 2009 قراردادی سه ساله با تیم فوتبال زنان لس آنجلس سُل(Los Angeles Sol) امضا کرد اما مشکلات مالی لیگ موجب شد که او فصل دوم قراردادش را با اف سی گلد پراید(FC Gold Pride) و فصل سوم را با وسترن نیویورک فلش(Western New York Flash) بگذراند. علی رغم این بی ثباتی ها، مارتا حضورش را با بدست آوردن 'MVP' قهرمانان در سال های 2009 و 2010 به پایان رساند، و در هر سه فصل به عنوان گلزن برتر انتخاب شد.

مارتا پس از این سه فصل به برزیل بازگشت و در باشگاه فوتبال سانتوس(Santos) مشغول به بازی شد، سپس در سال 2011 مجدداً به تیم ملی کشورش پیوست تا در بازی های جام جهانی همین سال حضور یابد. اگرچه برزیل در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت ها حذف شد، اما مارتا در مجموع 14 بازی 4 گل برای تیمش به ثمر رساند؛ که این تعداد برابر است با تعداد گل هایی که برجیت پرینز(Birgit Prinz) آلمانی در مجموع تمام بازی های این تورنمت زد.

سوپراستار فوتبال زنان برزیلسوپراستار فوتبال زنان برزیل

بازگشت به سوئد و رکورد در جام جهانی

مارتا پس از امضای قرارداد با باشگاه تیرسو اف‌اف(Tyresö FF) در فوریه 2012 به سوئد بازگشت و در اولین فصل حضور خود به تیمش برای قهرمانی در لیگ کمک کرد. در جولای 2014، او قراردادی با یک باشگاه دیگر سوئدی یعنی 'FC Rosengård' امضا کرد.

مارتامارتا

در ژوئن 2015، در جام جهانی زنان که تیم ملی برزیل نخستین دیدار خود را در مقابل کره جنوبی برگزار کرد، مارتا رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت و در بازی های این تورنمنت 15 گل به ثمر رساند. مارتا به عنوان سفیر برای جام جهانی فوتبال مردان در سال 2014 فعالیت کرد، او برای توسعه فوتبال در برزیل تلاش های بسیاری داشته است.


تهیه و تدوین: گروه ورزشی سیمرغ
seemorgh.com/sport
اختصاصی سیمرغ