تهدید فدراسیون فوتبال درباره بازیکنانی که به تمرین تیم ملی امید نروند
نیمی از بازیکنانی که به تیم ملی امید دعوت شده اند, از سوی باشگاه هایشان اجازه حضور در تمرینات تیم امید را ندارند و همچنان مشغول تمرین با تیم خود هستند.

فدراسیون فوتبال می‌تواند بازیکنان غایب در تیم ملی امید را جریمه کند؟

رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: احتمالا باشگاه‌ها نسبت به تقویم مسابقات لیگ برتر تعهد داده‌اند و بر اساس آن باید بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی امید قرار دهند و در غیر این صورت شامل جریمه می‌شوند.

کادرفنی تیم‌ ‌ملی امید برای مرحله دوم اردوی این تیم ۲۵ بازیکن زیر ۲۳ سال را به تیم ملی دعوت کرد اما با توجه به غیبت ۱۲ بازیکن در مرحله اول اردو نگرانی‌هایی درباره ادامه‌دار شدن غیبت بازیکنان در مرحله دوم نیز وجود دارد. به همین دلیل فدراسیون فوتبال و به خصوص مهدی تاج در روزهای گذشته تاکید زیادی برای حضور بازیکنان در اردو کردند.

از طرفی اسماعیل حسن زاده، رییس کمیته‌ انضباطی فدراسیون فوتبال به بند ۸۳ آیین‌نامه‌ انضباطی فدراسیون فوتبال اشاره و بر حضور بازیکنان در اردوی تیم ملی تاکید کرده بود. در بند ۸۳ آمده است: باشگاه‌ها مطابق برنامه زمان‌بندی فیفا موظف به آزاد کردن بازیکنان تحت قرارداد خود برای حضور در تیم‌های ملی هستند. هرگاه باشگاهی بر خلاف این مقررات بایکنان را ترخیص نکند یا در این اقدام قصور نماید، کمیته انضباطی می‌تواند به استناد پیوست یک بند ۲ ماده ۶ از آیین نامه نقل و انتقالات فیفا، در صورت احراز قصور، نتایجی را که باشگاه مربوط، با حضور این بازیکنان برنده شده است، ۳ بر صفر به سود حریفان اعلام کند، یا باشگاه مربوط را از نقل و انتقال بازیکنان محروم سازد یا ادامه حضور بازیکن مورد نظر در تیم مربوط را به حالت تعلیق در آورد.

با این حال در بند ۸۳ تاکید شده که باشگاه‌ها باید در روزهای موسوم به فیفا دی بازیکنان را در اختیار باشگاه‌های خود قرار دهند و در صورتی که بر خلاف این موضوع عمل کنند، طبق قانون بازی‌های آن تیم ۳ بر صفر به سود حریف اعلام شود و یا آن باشگاه از فصل نقل‌ و انتقالات محروم شود. همچنین اردوی تیم‌ ‌ملی فوتبال در روزهای خارج از فیفا دی برگزار می‌شود.

اسماعیل حسن زاده در گفت‌و گویی درباره این که آیا با توجه به برگزار نشدن اردوی تیم‌ ‌ملی در روزهای فیفا دی می‌تواند طبق بند ۸۳ باشگاه یا بازیکنی را جریمه کنند؟ گفت‌: ما که دلیل غیبت بازیکنان را نمی‌دانیم و زمانی که از آنها درباره غیبت‌شان بپرسید آنها دلایل خود را اظهار خواهند کرد که برگزار نشدن بازی‌ها در روزهای فیفا دی می‌تواند یکی از دلایل موجه باشد. از طرفی گاهی مواقع در هنگام تدوین تقویم مسابقات لیگ برتر از مربیان یا باشگاه‌ها تعهد گرفته می‌شود که نسبت به تقویم، به خوبی عمل کنند؛ طبق همین موضوع اگر باشگاهی بازیکن خود را در اختیار تیم‌ ‌ملی قرار ندهد می‌تواند شامل جریمه شود.

او ‌اضافه کرد: به‌ هر حال بازیکنان و باشگاه‌ها در مقام دفاع می‌توانند دلایل خود را بیان‌ کنند و قبل از این موضوع نمی‌توان نسبت به آن تصمیم گیری کرد.

تاکنون از میان ۲۵ بازیکن دعوت شده به اردوی تیم‌ ‌ملی سه بازیکن استقلال راهی اردوی ارمنستان شدند و تیم‌های دیگری مانند پرسپولیس، پدیده و گسترش فولاد قصد برگزاری اردو در خارج از کشور را دارند. چند تیم دیگر در استان‌های مختلف اردوهای خود را برگزار می‌کنند و با توجه به این موضوع علت افزایش غیبت بازیکنان در اردوی تیم‌ ‌ملی وجود دارد.

تیم‌ ‌ملی روز ۲۴ تیر ماه راهی قرقیزستان می‌شود تا در مرحله مقدماتی قهرمانی زیر ۲۳ سال فوتبال آسیا با رقبای خود در گروه A  دیدار کند و در صورتی که در این گروه موفق نشود از رسیدن به مرحله پایانی محروم خواهد شد.

تیم امید در مرحله نخست اردو نیمی از بازیکنان خود را در اختیار نداشت  و نتوانست بازی تدارکاتی و تمرینات تاکتیکی را برگزار کند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isna.ir