علت اصلی انتقال دیوانه وار نیمار به پاری سن ژرمن: مسائل سیاسی قطر
شاید جالب باشد به ماجرای انتقال نیمار به باشگاه پاری سن ژرمن از منظر سیاسی هم نگاهی کنیم!

تلاش قطر برای انتقال نیمار به پاری سن ژرمن

دنیای فوتبال منتظر نهایی شدن انتقال نیمار برزیلی از بارسلونا به پاریسن ژرمن است. انتقالی که با رقم سرسام آور ۱۹۸ میلیون پوند رکورد نقل و انتقالات تاریخ فوتبال را که با ۸۹ میلیون پوند متعلق به پل پوگبا است، فرسنگ ها جابه جا می‌کند.
ماه هاست شایعه شده نیمار در بارسا به دلیل بازی کردن زیر سایه لیونل مسی خوشحال نیست و این وضعیت با حضور ارنستو والورده روی نیمکت آبی و اناری ها بدتر هم شد. انتقال دنی آلوز دوست صمیمی نیمار به پاریس این پازل را تکمیل کرد.

انگیزه فوتبالی نیمار برای این انتقال هرچه بود، این انتقال بیرون زمین با چالش‌های بیشتری روبرو خواهد بود. سال ۲۰۱۱ گروهی از سرمایه‌گذاران قطری باشگاه پاریسن ژرمن را با هدف تبدیل کردن آن به یک برند معتبر ورزشی خرید. هرچند موفقیت های داخلی برای آن‌ها تقریبا تضمین شده بود اما مالکان باشگاه برای پیشرفت تجاری و تبلیغاتی نیاز به موفقیت‌های بین‌المللی دارند.

از یک منظر خرید نیمار قمار با ریسک بالایی برای مالکان قطری پاریسن ژرمن خواهد بود چرا که آنها در دو فصل اخیر فقط دو بازیکن جذب کرده‌اند؛ یولین درکسلر از شالکه و آنخل دی ماریا از یونایتد؛ هیچ‌کدام از این خریدها بازیکن هایی در سطح لیونل مسی یا کریستیانو رونالدو نیستند. به نظر می‌رسد این خریدهای نه چندان سطح بالا مثال خوبی برای وضعیت اقتصادی دولت قطر باشد وضعیتی که حتی میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را هم تحت تاثیر قرار داده و آنها مجبور شده اند بودجه این مسابقات را کم کنند. قطر برای اولین بار در تاریخ به فکر گرفتن مالیات افتاده و آمار بیکاری در این کشور رو به افزایش است به همین دلیل جذب بازیکنی با قمیت نیمار برای غیرفوتبالی‌ها کاملا غافلگیرکننده بود.

 
انگیزه های سیاسی

در ماجرای انتقال نیمار از بارسا به پاریس باید یک نکته ژئوپولتیک را هم در نظر گرفت. جذب نیمار توسط مالکان قطری این باشگاه احتمالا او را ناخواسته به نماد ورزشی این کشور در مقابل همسایه‌هایش تبدیل شود.
در دو ماه گذشته قطر به شدت تحت فشار سیاسی عربستان سعودی، امارات، مصر و چند کشور دیگر قرار گرفته است. این فشار در نهایت به قطع روابط دیپلماتیک چند همسایه مهم قطر با این کشور ختم شد و تنها مرز خاکی این کشور با عربستان سعودی بسته شد.

 
یک بیانیه مهم

انتقال نیمار به پاریسن ژرمن هرچند از بُعد فوتبالی به نفع باشگاه فرانسوی خواهد بود اما از بُعد غیرفوتبالی قطر نفع بسیار بیشتری می‌برد. این انتقال می‌تواند بیانیه مهم قطر به کشورهای همسایه‌اش به خصوص عربستان سعودی باشد؛ آن‌ها سعی می‌کنند دنیا درباره قطر منفی فکر کند اما قطر با تمرکز روی بزرگترین داستان فوتبالی سال این تلاش را بی‌نتیجه کرد.

هرچند انتقال نیمار جوان از برزیل به اسپانیا هم حواشی بسیار زیادی داشت اما قطر می‌خواهد مقابل رقبای منطقه‌ایش بایستد و با انجام بزرگترین انتقال تاریخ فوتبال حرفش را فریاد بزند. باوجود اینکه بسیار عقیده دارند که ورزش و سیاست نباید با هم ترکیب شوند، در قرن ۲۱ باید گفت ورزش همان سیاست است.
 
سایمون چادویک - استاد مدیریت ورزش دانشگاه سالفود


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: 90tv.ir