نگاهی به خرید عجیب بارسلونا: پائولینیو از چین تا اسپانیا
تیم بارسلونا در اقدامی عجیب پائولینیو بازیکن برزیلی که در لیگ چین حضور دارد را به مبلغ 40 میلیون یورو خرید!

پائولینیو به بارسلونا پیوست

تا همین ماه او گم شده بود؛ کسی ازش خبری نداشت. فقط می‌دانستیم یک برزیلی در چین وجود دارد که بیشتر از فوتبال، مشغول است. حتی تبلیغات ناخوشایند. باشگاهش گوانگژو از وضعیتی تاریک و مجادله آمیزی که خودش را در آن قرار داده بود، اصلا رضایتی نداشت و حتی بحث اخراجش از چین هم مطرح شد. این تبلیغات زننده تنها یکی از اشتباهاتی بود که او در آسیا انجام داد.

حتی کارکشته‌ترین قماربازها در جنوب چین یا شمال لندن اگر به ژوئن سال ۲۰۱۵ یعنی زمانی که پائولینیو با امضای قراردادی از تاتنهام به گوانگژو پیوست برگردند نمی‌توانند به این فکر کنند که او دو سال بعد بار دیگر به غرب برگردد و دو ماه بعد از آن به بارسلونا بپیوندد. پیش از همه این‌ها، این هافبک برزیلی دو فصل پرفشار را بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در تاتنهام پشت سرگذاشت و از فوتبال کاملا دور شود. مقصد بعدی او چین بود تا به سرمربی سابق خود لوئیز فیلیپه اسکولای ملحق شود.

همه ما می‌دانستیم و می‌دانیم که همه شهرت و اعتبار سوپرلیگ چین برگرفته از فوتبال اروپاست. در این سال‌ها نام‌های بزرگی به فوتبال این کشور وارد شدند اما هیچ کدام از احترام کافی برخوردار نبودند. هر کدام که به شرق دور رفتند، بیشتر برای پول بود نه فوتبال. حالا بارسلونا با پرداخت ۴۰ میلیون پوند که هزینه فسخ قرارداد پائولینیو با گوانگژو بود، این بازیکن را از دوران سیاه چین خارج کرده.

این مبلغ سه برابر آن چیزی است که گوانگژو برای خرید او به تاتنهام پرداخت کرد و دو برابر بیشتر از رکورد نقل و انتقالات باشگاه برای فروش یک بازیکن. البته ابروی اروپایی‌ها از مبلغی که بارسلونا پرداخت کرد، بالا رفته است. پیش از اینکه قرارداد نهایی شود، BBC آن را یکی از تصادفی‌ترین نقل و انتقالات‌های دوران اخیر نامید و این بازیکن را بیشتر برای خرید تیم‌هایی چون وستهام یا اورتون مناسب دانست.

طبیعتا پائولینیو برای بازی در سوپرلیگ چین فوق‌العاده بود چرا که از بازیکنان دیگری چون الکس تیکسیرا، رامیرس، ازکوئل لاوتزی و حتی اسکار بهتر بود. یکی از شگفتی‌ها برای هواداران وفادار کورینتیانس رفتن او به چین و ترک انگلیس بود.

ژنگ ژی همبازی او در گوانگژو و بازیکن اسبق تیم‌های سلتیک و چارلتون درباره پائولینیو می‌گوید: گاهی اوقات در تمرینات ما فقط او را نگاه می‌کردیم. او یک ثانیه از همه بازیکنان جلوتر بود.

شاید این همان دلیلی بود که باعث می‌شد او در گوانگژو به بازیکنان جوان‌تر کمک و آن‌ها را نصیحت کند. پائولینیو در حالی چین را ترک کرد که در چند مصاحبه در موقعیت‌های مختلف از زندگی‌اش در چین ابراز رضایت کرده بود. او چه در زمین فوتبال و چه بیرون از آن، زندگی خوبی داشت و توسط محافظ‌های امنیتی اسکولاری که همیشه دور و برش بودند، حافظت می‌شد. مردی که می‌دانست با ترک لندن از اعتبار فوتبالش کاسته خواهد شد.

این بازیکن ۲۹ ساله زیر نظر اسکولاری به بهترین خرید خارجی لیگ چین تبدیل شد و قدرت و اقتدار را به گوانگژو آورد. او این توانایی را داشت که ضرب‌آهنگ تیم را دست بگیرد و آن را به سوی جلو پیش ببرد. او در مجموع ۹۵ بازی برای این تیم انجام داد و ۲۵ گل زد که در مدت دو سال آمار تحسین‌برانگیزی است. بعضی از گل‌هایش در چین واقعا منحصربه‌فرد بود. اگر آن‌هایی که هنوز به کیفیت پائولینیو شک دارند و دو قهرمانی در لیگ چین و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا کافی نیست تا به این باور برسند که او بهترین بازیکن آسیا در ۱۸ ماه گذشته بوده، نقاط دیگری هم در فوتبال او وجود دارد که می‌توان به آن‌ها رجوع کرد. گوانگژو در همین مدت برای خرید جکسون مارتینز کلمبیایی از اتلتیکومادرید هزینه بیشتری کرد اما این مهاجم در چین با مشکلات زیادی مواجه شد.

پائولینیو چه یک بازیکن کلاس جهانی باشد چه نباشد، همان بازیکنی است که هواداران بارسلونا انتظار داشتند به عنوان اولین خرید از پول فروش نیمار به نیوکمپ بیاید. او پس از ترک اروپا نه‌ تنها در فوتبال آسیا درخشید بلکه باز هم به تیم ملی برزیل دعوت شد. این در حالی بود که آخرین بار در جام جهانی ۲۰۱۴ برای سله‌سائو بازی کرده بود و تصور می‌شد بازی در چین، پایان دوران ملی او باشد. در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی برزیل هر ۸ بازی خود پس از بازگشت پائولینیو را با پیروزی پشت سرگذاشت که در این میان او در برد ۴ -۱ تیمش مقابل اروگوئه در ماه مارس هت‌تریک کرد.

قطعا وقتی در ماه آوریل بارسلونا و بایرن مونیخ وارد رقابت برای خرید او شدند، به شکستش در تاتنهام نگاه نکردند بلکه او را به عنوان یک بازیکن مهم در تیم ملی برزیل یافتند که توانست به عنوان اولین تیم راهی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شود. اگر پائولینیو بتواند زندگی فوتبالی خود را با برزیل بسازد، یقینا می‌تواند اعتبارش را باردیگر در اروپا به‌دست بیاورد. شاید چین و فوتبال آسیا آنقدر سطح بالا نبود که بتواند او را کاملا از افول دور نگه دارد اما بارسلونا در این موقعیت قرار دارد. او در تاتنهام به هر دلیلی نتوانست دوران موفقی داشته باشد و هواداران این تیم نتوانستند بازی خوبی از او ببنند اما بارسلونا به این بازیکن برزیلی یک شانس دوباره داده تا فوتبال خود را از نو بسازد.

 جان دردن - گاردین


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: 90tv.ir