توسعه فوتبال: جایگزین شدن ربات ها بجای داوران
رئیس فیفا درباره توسعه فوتبال صحبت های جالبی را مطرح کرد.

ربات‌ها، جایگزین داوران فوتبال!

جیانی اینفانتینو رئیس فیفا همواره در سخنرانی و مصاحبه‌های خود اعلام می‌کند که فوتبال باید توسعه پیدا کند.

به این ترتیب از زمان حضور او در رأس فدراسیون جهانی فوتبال شاهد تغییرات اساسی و ایده‌پردازی‌های پرسروصدایی بوده‌ایم که هنوز خیلی‌ها نتوانسته‌اند با آن کنار بیایند. از زمان حضور اینفانتینو تکنولوژی خط دروازه و‌ ویدیوچک به شکلی کاملا رسمی و جدی وارد دنیای فوتبال شده است و نزدیک‌کردن فوتبال با تکنولوژی همچنان ادامه دارد. جالب اینجاست که بررسی‌های محققان نشان می‌دهد ١٢‌سال بعد تکنولوژی تا حدی پیشرفت می‌کند و به فوتبال نزدیک می‌شود که احتمالا ربات‌های هوشمند جایگزین کمک‌ داوران در مسابقات فوتبال خواهند شد!


پیش‌بینی آینده‌نگر مشهور درباره داوران رباتی

همانطور که اشاره شد، VAR یا فناوری بازبینی تصاویر و همچنین فناوری خط دروازه یک گام بزرگ در استفاده تکنولوژی در فوتبال بود. موضوعاتی که رئیس رویاپرداز فیفا هم در اجرایی‌شدن آن نقش بسزایی داشت و همین مسأله شرایطی را به وجود آورده که محققان به این باور برسند، حتی نیروهای انسانی فوتبال هم می‌توانند زاییده تکنولوژی باشند. به‌طور مثال یان پیرسون،‌ آینده‌نگر بریتانیایی اخیرا یک پیش‌بینی جنجالی و پرسروصدا داشته و اعلام کرده؛ در ‌سال ٢٠٣٠ تکنولوژی به قدری پیشرفت خواهد کرد که ربات‌ها می‌توانند جایگزین داوران در فوتبال شوند. پیش‌بینی جالب پیرسون البته مورد توجه رسانه‌های جهان ازجمله میرر هم قرار گرفته است.

این روزنامه مشهور اخیرا ضمن اشاره به این اتفاق و با تیتر «داوران رباتی می‌توانند در ‌سال ٢٠٣٠ به واقعیت تبدیل شوند» در گزارشی نوشت: «حضور ربات‌ها و تکنولوژی مصنوعی می‌توانند تحول عظیمی در فوتبال به وجود آورند. استفاده از آنها باعث می‌شود اشتباهات داوری دیده نشوند». یان پیرسون هم اخیرا در وب‌سایت شخصی خود جزییاتی از تحقیقات پیرامون هوش مصنوعی و تکنولوژی را منتشر کرده و نوشته است: «در ١٠ تا ١٥‌سال آینده (احتمالا ١٢سال) ۸۵‌درصد این قضیه امکان‌پذیر است» با این حال، او در مصاحبه با نشریه آس اسپانیا هم تأکید کرد: «تئوری همیشه با عمل یکی نیست. من در رابطه با احتمالات تکنولوژی صحبت می‌کنم. حرفی که می‌زنم، ممکن است اتفاق بیفتد ولی موضوع دیگر این است که مسئولان فوتبال خواستار چنین چیزی باشند و آن را به کار ببرند.»


اشتباهات به صفر می‌رسد

پیرسون در ادامه با اشاره به فناوری ویدیوچک در فوتبال می‌گوید: «VAR تاکنون با جنجال‌های زیادی همراه بوده است و استفاده از تکنولوژی تشخیص عبور توپ از خط دروازه‌ در انگلیس باعث شده اشتباه‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کند. تکنولوژی، مجموعه ربات‌ها، ویدیوها، هوش مصنوعی و... می‌توان از همه استفاده کرد. مهم این است که با بهره‌گیری از آنها به چه چیزی می‌خواهند برسند. از بین‌بردن اشتباهات به‌طور کامل؟ چشم انسان گاهی اوقات دچار خطا می‌شود اما ربات‌ها می‌توانند همه چیز را مشاهده کنند. مسأله این است که فوتبال عادلانه باشد یا سرگرم‌کننده. به نظرم داوران بخش مهمی در فوتبال هستند. به این ترتیب، با این سرعت از پیشرفت علم و تکنولوژی ربات‌ها می‌توانند در‌ سال ٢٠٣٠ جای داوران را بگیرند».



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی