نگاهی به تیم های شگفت انگیز در گروه های مرگ جام جهانی در دوره های مختلف
گروه‌های مرگ جام جهانی همیشه در عین جذابیت بالا نتایج بعضا شگفت آوری داشتند؛ باهم مروری می کنیم به نتایج بازی های گروه مرگ جام جهانی در دوره های مختلف.

سرنوشت پدیده های جام های جهانی چه شد؟

در هر دوره جام جهانی نتایج آن طور که همه انتظار دارند رقم نمی‌خورد و تیم‌هایی که کمتر روی آنها حساب باز می‌شد توانستند شگفتی بیافرینند. مرور اتفاقات کمتر پیش بینی نشده در جام جهانی همیشه جذابیت‌های خاصی دارد. شاید به همین خاطر فوتبال محبوب‌ترین ورزش جهان است.

۱۹۶۶ کره شمالی

کره شمالی نماینده آسیا در این دوره عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست لقب توفان زرد آسیا را به خود اختصاص دهد. کسی اصلا فکرش را نمی‌کرد ایتالیا به دست کره شمالی حذف شود. این تیم حتی در آستانه حذف پرتغال هم بود ولی در نهایت حذف شد ولی نمایش آبرومندانه کره شمالی تا سال‌ها در یاد و خاطره فوتبال‌دوستان ماند.

۱۹۸۶ مراکش

در مرحله نخست این مسابقات دیدار فوق العاده و خاصی برگزار نشد اما مراکش اولین تیم آفریقایی بود که توانست به مرحله دوم جام جهانی قدم بگذارد. مراکش در یک هشتم نهایی به آلمان برخورد کرد و با یک گل مغلوب این تیم قدرتمند شد.

سیزدهمین جام روی دستان بازیکنان تیم فوتبال آرژانتین قرار گرفت و با بلند آوازگی ستاره درخشان و بی نظیر این تیم یعنی "دیگو آرماندو مارادونا" خاتمه یافت. تیم فرانسه نیز بازی فوق العاده ای مقابل ایتالیا انجام داد و سپس چرخ برزیل را از کار انداخت اما در دیدار نیمه نهایی مقابل آلمان تن به شکست داد.

۱۹۹۰ کامرون

کامرون با درخشش در این جام و سرگروهی در گروهی که آرژانتین هم در آن حضور داشت لقب شیرهای رام نشدنی به خود گرفت. به استثنای کاستاریکا که در نخستین حضور خود در جام جهانی به جمع ۱۶ تیم نهایی راه یافت، مرحله گروهی رقابت‌ها همانطور که انتظار می‌رفت، به پایان رسید.

روژه میلا، سالواتوره اسکیلاچی و سرجیو گوی‌گوچه‌آ دروازه‌بان آرژانتین بازیکنانی بودند که در این رقابت‌ها با بازی‌های درخشان خود تحسین همگان را بر انگیختند. میلا با گلزنی در برابر رومانی در سن ۳۸ سالگی به عنوان مسن‌ترین گلزن تاریخ جام جهانی لقب گرفت (او رکورد خود را در جام جهانی ۱۹۹۴ بهبود بخشید). شیرهای سیاه در حالی که در مرحله یک چهارم نهایی تا دقیقه ۸۰ با نتیجه ۲ بر یک از انگلیس پیش بودند، نتیجه را به این تیم واگذار کردند و از راهیابی به جمع چهار تیم برتر باز ماندند. بازی خوب کامرون و مصر در جام جهانی بی پاسخ نماند و دو سهمیه قاره سیاه را در جام جهانی بعد افزایش داد.

دیدار نهایی در پایان بین آلمان و آرژانتین برگزار شد که دیداری سرد و کسل کننده بود. در دقایق پایانی مسابقه داور یک پنالتی به سود آلمانی‌ها گرفت که با اعتراض شدید بازیکنان آرژانتین روبرو شد. آندریاس برمه این پنالتی را به گل تبدیل کرد تا تیمش به قهرمانی برسد.

این تیم با مربیگری "فرانس بکن باوئر" که در سال ۱۹۷۴ به عنوان بازیکن قهرمان جام جهانی شده بود، با حضور بازیکنان بزرگی مانند ماتیوس، برمه، فولر، کلینزمن، کوهلر و هاسلر شایستگی کسب عنوان قهرمانی را داشت و با سه عنوان قهرمانی به همراه ایتالیا و برزیل، پرافتخارترین تیم جام جهانی لقب گرفت.

۱۹۹۴ عربستان

صعود آمریکا و عربستان به دور دوم از شگفتی‌های این جام بود. عربستان با گلزنی "سعید الاویران" در برابر بلژیک که می‌توان آن را بهترین گل جام جهانی نام برد به این مهم دست یافت.

روسیه با وجود کسب رکورد پنج گل زده به وسیله یک نفر (اولگ سالنکو) در دیدار با کامرون نتوانست به دور بعد صعود کند. همچنین روژه میلای کامرونی ۴۲ ساله با زدن یک گل به روسیه عنوان مسن‌ترین گلزن جام جهانی را بار دیگر از آن خود کرد (وی در جام جهانی گذشته نیز با زدن گل در ۳۸ سالگی این عنوان را به خود اختصاص داده بود).

۱۹۹۸ کرواسی

شانزدهمین دوره جام جهانی برای نخستین بار با حضور ‎ ۳۲تیم و با انجام ‎ ۶۴بازی به بزرگترین دوره این مسابقات تبدیل شد و هشت گروه چهار تیمی در ۱۰ ورزشگاه به میدان رفتند. فرانسه پس از مکزیک و ایتالیا، سومین کشوری بود که برای دومین بار میزبان جام جهانی می‌شد.

در نیمه نهایی میزبان به مصاف تیم شگفتی‌ساز این دوره یعنی کرواسی رفت که در نخستین حضور خود در جام جهانی پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق توانسته بود آلمان مدعی را در یک چهارم نهایی ۳ بر صفر شکست دهد.

این تیم به رهبری "میروسلاو بلاژویچ" و با گلزنی "داور شوکر" توانست تا این مرحله پیش بیاید. در دقایق نخست نیمه دوم باز هم این بازیکن کرواسی را یک بر صفر پیش انداخت اما "لیلیان تورام" که در آن زمان عنوان بهترین دفاع راست جهان را به خود اختصاص داده بود، اولین و دومین گل خود را وارد دروازه کروات‌ها کرد تا میزبان راهی فینال شود. در آن سو هم برزیل در رقابت‌های حذفی شیلی و دانمارک و در نیمه نهایی هلند را مغلوب کرده بود.

در دیدار رده‌بندی نیز این کروات‌ها بودند که هلند را ۲ بر ۱ شکست دادند و به مقام سوم جهان نایل شدند. تیم ملی فوتبال فرانسه میزبان مسابقات که تحت رهبری "امه ژاکه" بدون شکست تا فینال پیش رفته بود، در این مرحله نیز در ورزشگاه ‎ ۸۰هزار نفری استادوفرانس، برزیل را ۳ بر صفر مغلوب کرد و به قهرمانی رسید.

۲۰۰۲ ترکیه و کره جنوبی

کره میزبان این دوره را می‌توان شگفتی ساز تاریخ جام‌های جهانی دانست که البته با کمک داور تا نیمه نهایی پیش رفت و جنجالی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی را رقم زد. این تیم آسیایی در گروه سخت آمریکا، پرتغال و لهستان قرار گرفت اما به عنوان صدرنشین با هفت امتیاز به همراه آمریکا صعود کرد. همگان خاطرات تلخی از تیم کره جنوبی در آن جام دارند. حذف تیم‌های ایتالیا و اسپانیا به دست کره و کمک داور، باعث شد خیلی‌ها به انتقاد از رسوایی داوری در این دوره بپردازند. البته کره توانست در نهایت چهارم شود.

تیم ملی ترکیه را نیز باید شگفتی‌ساز دیگر جام جهانی دانست. این تیم با نسل طلایی بازیکنانش در جام جهانی عملکرد بسیار خوبی داشت و در نهایت در رده سوم هم قرار گرفت. دو دیدار ترکیه برابر برزیل در این رقابت‌ها از جمله دیدارهای حساس و ماندگار جام جهانی کره و ژاپن محسوب می‌شود.

۲۰۰۶ استرالیا و غنا

 صعود استرالیا را به دور بعدی این رقابت‌ها در جام جهانی می‌توان به عنوان شگفتی قلمداد کرد. جایی که کرواسی با تمام امیدی که در این رقابت‌ها داشت در همان مرحله گروهی حذف شد. استرالیا که پس از ۳۲ سال به جام جهانی برگشته بود تبدیل به اولین تیم قاره اقیانوسیه شد که به دور دوم صعود کرده است. تساوی ۲ بر ۲ مقابل کرواسی در روز آخر برای صعود آنها کافی بود.

در این دیدار جنجالی، "گراهام پل" داور انگلیسی سه بار به "یوسیپ سیمونیچ" کارت زرد نشان داد تا این که سرانجام او را اخراج کند. برزیل در این گروه سه برد به دست آورد و با تفاضل گل مثبت شش به دور بعد رسید.

تیم همیشه مدعی ایتالیا با شکست فرانسه در ضربات پنالتی، به لطف تلاش تیمی و گلزنی ۱۰ بازیکنش، برای چهارمین بار جام قهرمانی را به خانه برد. بازی فینال بعد از این که با تساوی یک بر یک در وقت قانونی تمام شد، در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ بر ۳ به سود لاجوردی پوشان خاتمه یافت.

البته آلمان هم ناکام نماند و با گل‌های "میروسلاو کلوزه" سوم شد تا مردم این سرزمین را غرق در جشن و شادمانی کند. آلمان در رده بندی پرتغال را ۳ بر ۱ در هم کوبید.

صعود غنا از گروهی که شامل چک، ایتالیا و آمریکا بود، از شگفتی‌های آن جام است. آمریکایی‌ها که چهار سال قبل به یک ‌چهارم نهایی رسیده بودند تنها یک امتیاز کسب کردند که در بازی خشونت‌آمیز مقابل ایتالیا حاصل شد.

"دانیله دروسی" به دلیل خطا در این بازی چهار جلسه محروم شد اما ایتالیا در نهایت صدرنشینی گروه را به دست آورد.

۲۰۱۰ غنا

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ نوزدهمین دوره جام جهانی فوتبال بود که در کشور آفریقای جنوبی برگزار شد. این دوره نخستین بار بود که جام جهانی در یک کشور عضو کنفدراسیون فوتبال آفریقا میزبانی شد. مراسم افتتاحیه جام در ۱۰ ژوئن با حضور بسیاری از ستارگان فوتبال و موسیقی به صورت غیررسمی افتتاح شد. در این مراسم بسیاری از ستارگان موسیقی آفریقای جنوبی و دنیا با اجراهای خود در حضور ۳۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه اورلاندو به طور غیررسمی جام جهانی نوزدهم فوتبال را افتتاح کردند.

در یکی از گروه‌های جام جهانی آلمان، استرالیا، صبرستان و غنا حضور داشتند. نماینده آفریقا با تفاضل گل بهتر نسبت به استرالیا توانست به یک هشتم نهایی صعود کند. آلمان نیز تیم اول شد. یکی از بازی‌های زیبای جام نیز دیدار غنا و اروگوئه بود که این دیدار با زرنگی لوئیس سوارس و بدشانسی تیم ملی غنا باعث شد تا با برتری اروگوئه به پایان برسد. غنا در این سال با درخشش مونتاری و آساموا ژیان به عنوان شگفتی‌ساز معرفی شد.

۲۰۱۴ کاستاریکا

تیم ملی فوتبال کاستاریکا توانست به عنوان شگفتی‌ساز این رقابت‌ها مطرح شود. در برزیل چه کسی فکرش را می‌کرد که کاستاریکا از گروه مرگ که ایتالیا، انگلیس و اروگوئه بودند به عنوان سرگروه صعود کند؟ قبل از بازی‌های این گروه همه روی صعود ایتالیا و انگلیس حساب باز کرده بودند ولی در نهایت این دو تیم صعود نکردند و کاستاریکا موفق شد به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعدی جام جهانی شود. تنها چهره شناخته شده این تیم برایان روئیز بود که در خط حمله به واسطه بازی برای فولام در لیگ جزیره توانسته بود نامی برای خود دست و پا کند.

۲۰۱۸

قطعا در این دوره هم شگفتی رخ خواهد داد. تیم ملی ایران، مراکش، یا تیم‌های دیگری که الان شاید کسی روی موفقیت آنها حساب باز نکند، می‌توانند با درخشش در روسیه شگفتی‌ساز شوند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isna.ir