فدراسیون فوتبال تصمیم دارد شرایط سختی را برای حضور تیم‌ها در لیگ برتر لحاظ کند.
فدراسیون فوتبال تصمیم دارد شرایط سختی را برای حضور تیم‌ها در لیگ برتر لحاظ کند.  

 

10 تیمی که ترسی بابت حذف شدن از لیگ برتر ندارند

«باشگاه‌های بدهکار با آبروی لیگ برتر بازی کرده‌اند... هر چه به هفته‌های پایانی لیگ برتر نزدیک‌ می‌شویم، بیشتر تن و بدن‌مان می‌لرزد که مبادا یکی از این تیم‌ها به دلیل بحران مالی و بی‌پولی کنار بکشد!»

این تازه‌ترین حرف‌های یک مقام ارشد فدراسیون فوتبال است که از طرح کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر حمایت می‌کند. طبق گفته مهدی تاج و مطابق توافق فدراسیون فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا، تمام تیم‌های آماتوری و بدهکار در فصل نوزدهم لیگ برتر از دور این رقابت‌ها کنار گذاشته می‌شوند.

این قانون را مهدی تاج در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مصوب کرده و گفته حتی به قیمت ۸ تیمی شدن لیگ برتر، اجازه نمی‌دهد تیم‌های بدهکار، ورشکسته و آماتور در این رقابت‌ها شرکت کنند اما حالا در روزهای پایانی فصل هفدهم لیگ برتر این احتمال قوت گرفته که شاید در لیگ هجدهم نیز تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر کاهش داشته باشد.

برابر با شنیده‌های ما، فدراسیون فوتبال در حال تدوین آیین‌نامه جدیدی است و قصد دارد معیارهای تازه‌ای برای شرکت در لیگ برتر تعیین کند. قرار شده به باشگاه‌ها اعلام شود اگر شرایط‌شان با این معیارها سازگار نیست، به جای لیگ برتر در لیگ آزادگان شرکت کنند. داشتن زمین اختصاصی، برخورداری از تشکیلات و ساختار حرفه‌ای، نداشتن بدهی، تأمین و تضمین حداقل 70 درصد بودجه حضور در رقابت‌ها در همان آغاز فصل، داشتن حامی مالی و... از پارامترهایی است که فدراسیون فوتبال برای صدور مجوز حرفه‌ای مد نظر دارد.


به گفته یک منبع آگاه پرسپولیس، سایپا، استقلال، ذوب‌آهن، سپاهان، فولاد خوزستان، نفت آبادان، تراکتورسازی، گسترش فولاد و پیکان 10 تیمی هستند که مشکلی برای حضور در لیگ برتر ندارند اما 6 تیم پدیده، سیاه‌جامگان، نفت، استقلال خوزستان، سپیدرود و پارس جنوبی نیاز به استانداردسازی برخی ابزارشان دارند. البته در این میان، سقوط سیاه‌جامگان به لیگ آزادگان قطعی شده و از بین استقلال خوزستان و نفت تهران یکی سقوط می‌کند.

گویا فدراسیون می‌خواهد یک فصل زودتر از لیگ نوزدهم به استقبال حرفه‌ای‌سازی کامل لیگ برتر برود. با این حساب احتمال دارد لیگ هجدهم با حضور 14 تیم برگزار شود. البته در صورتی که دو باشگاه بدهکار که یکی از آنها احتمال انحلالش هم وجود دارد، از لیگ برتر کنار گذاشته شوند، شاید فدراسیون لیگ 16 تیمی را حفظ کند و دو تیم اضافی از لیگ آزادگان که از معیارهای حضور در لیگ برتر برخوردارند را وارد بازی‌ها کند.

یکی از نزدیکان فدراسیون فوتبال گفت: «فعلاً همه چیز در حد حرف است. اول فدراسیون باید معیارها را تعریف کند. مرحله بعدی ایستادگی بر سر مواضع است یعنی اگر شرایط تیمی در لیگ برتر با معیارهای حرفه‌ای تطابق نداشت، بدون واهمه از نامه استاندار و دخالت نماینده مجلس، آن تیم از لیگ برتر حذف شود. در این صورت می‌توان از میان تیم‌های حاضر در لیگ آزادگان، تیمی که ساختار و امکاناتش به معیارهای حضور در لیگ برتر می‌خورد را جایگزین کرد. چه بخواهیم و چه نخواهیم طبق وعده‌ای که به کنفدراسیون فوتبال آسیا دادیم، تیم‌های آماتور و بدهکار در لیگ نوزدهم حضور نخواهند داشت و بد نیست در لیگ هجدهم با حذف حداقل دو تیم بدهکار و ورشکسته که هر هفته احتمال انحلال آنها وجود دارد، هشدار لازم را به سایر تیم‌هایی که حل مشکلات‌شان را جدی نگرفته‌اند، بدهیم.»

آیا واقعاً این اتفاق رخ می‌دهد؟ آیا تهدید حذف تیم‌های آماتور از مرحله حرف و شعار فراتر می‌رود؟!



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir