ایده عجیب و جالب رئیس فیفا برای جام جهانی
اینفانتینو تصمیم دارد هر دو سال یکبار جام جهانی برگزار کند.

«مینی جام‌جهانی»؛ ایده تازه رییس فیفا

اینفانتینو رییس فیفا پیشنهاد داده که جامی تحت عنوان جام جهانی کوچک هر دو سال یک بار با حضور هشت تیم برتر فوتبال جهان برگزار شود. این ایده در راستای طرح پیشنهادی ۲۵ میلیارد دلاری یک گروه سرمایه‌گذاری برای گسترش جام جهانی باشگاه‌ها و برگزاری یک لیگ ملت‌ها است. رییس فیفا می‌گوید این رویداد میلیاردها یورو درآمد برای فیفا خواهد داشت. کنفدراسیون‌های قاره‌ای اما فعلا با این ایده مخالفت می‌کنند.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا که دوران نخست ریاست خود را تجربه می‌کند به دنبال تغییرات اساسی در فوتبال است. به ویژه تغییراتی که او پیش از این پیشنهاد داد که جام جهانی از سال ۲۰۲۶ به جای حضور ۳۲ تیم با حضور ۴۸ تیم برگزار شود.

رییس فیفا این بار پیشنهاد داده که جامی تحت عنوان جام جهانی کوچک هر دو سال یک بار با حضور هشت تیم برتر فوتبال جهان برگزار شود. اینفانتینو بر اجرای ایده این جام جهانی کوچک و همین طور گسترش دادن جام جهانی باشگاه‌ها پافشاری می‌کند. یک گروه سرمایه‌گذاری برای این پروژه پیشنهادی ۲۵ میلیارد دلاری به مدت ۱۲ سال به فیفا داده است. اینفانتینو هم این پیشنهاد را در ماه مارس برای اولین به شورای فیفا ارائه کرده است. بنا بر گزارش خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس او هفته گذشته در مقر فیفا در زوریخ این پیشنهاد را به روسای کنفدراسیون‌های قاره‌ای هم به صورت دقیق‌تر توضیح داده است.

این «مینی جام جهانی» موسوم به «فاینال ۸»، قرار است یک تورنمنت یک هفته‌ای باشد که هر دو سال یک بار در پاییر برگزار شود، به عنوان مرحله نهایی یک «لیگ ملت‌ها» که هشت تیم برتر به آن راه پیدا کنند. این ایده از پروژه اروپایی «نیشنس لیگ» الهام گرفته شده که امسال برای اولین بار برگزار خواهد شد.

اینقانتینو تا کنون فاش نکرده که این گروه سرمایه‌گذاری که حاضر است این قدر پول پرداخت کند، چه کسانی هستند. بر اساس گزارش رسانه‌ها صرفاً گمانه‌‎زنی شده که این گروه از چین یا عربستان سعودی هستند.

البته نسبت به اجرایی شدن جام جهانی کوچک شک و تردید وجود دارد. به نوشته اشپیگل آلمان، اکثر کنفدراسیون‌های قاره‌ای تا کنون با این برنامه‌های جدید رییس فیفا مخالفت کرده‌اند. نگرانی آنها این است که یک تورنمنت جدید باعث فشار مضاعف به بازیکنان و اشباع شدن تماشاگران منجر شود.

حالا فیفا قصد دارد در یک گروه کاری هفت نفره کنفدراسیون‌های قاره‌ای را برای اجرای پروژه یک جام جهانی باشگاهی بزرگ و یک لیگ ملت‌ها متقاعد کند. دبیران کل شش کنفدراسیون به علاوه خانم فاطمه سامورا دبیر کل سنگالی فیفا، اعضای این کارگروه خواهند بود.

این کارگروه قرار است قابلیت اجرایی این دو تورنمنت را تجزیه و تحلیل کند. آن طور که اینفانتینو اواسط ماه مارس در نشست با اعضای شورای فیفا در بوگوتا گزارش داده، از قرار معلوم این گروه سرمایه‌گذاری به فیفا ۶۰ روز فرصت داده است تا به این پیشنهاد پاسخ دهد .



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir