استقلال ناتوان در حفظ برتری/ به بانک منصوریان دستبرد می‌زنند!
سومین باخت آبی ها در لیگ برتر در شرایطی رقم خورد که این تیم نیمه اول را با برتری 1-0 به رختکن رفته بود ؛ برتری هایی که تبدیل به کابوس استقلال شده است !

 

  به بانک منصوریان دستبرد می‌زنند!

با گذشت 13 هفته از بازی‌های لیگ‌برتر بزرگترین مشکل عدم توفیق در حفظ نتیجه برتری است.استقلال در لیگ امسال در بازی با نفت‌تهران، صنعت نفت آبادان، ماشین‌سازی تبریز، فولادخوزستان، گسترش فولاد تبریز و تراکتورسازی از حریف پیش بوده اما موفق به حفظ برتری نشده است . آنها در بازی با صنعت نفت و تراکتورسازی در نهایت از حریفشان شکست خوردند و در سایر بازی‌ها نتیجه پیروزی را با تساوی عوض کردند. جالب اینکه امروز برخی هواداران در صفحات خود نوشته اند چه خوب که در دربی استقلال با برتری به رختکن نرفت والا ممکن بود آن بازی را نیز از دست بدهد!

اما سوال اصلی اینجاست که چرا استقلال نمی‌تواند نتایج پیروزی خود را حفظ کند و چرا تلاش این تیم در موقعیت سازی و گلزنی منجر به کسب سه امتیاز بازی نمی شود ؟ این مطلب تلاشی برای پاسخگویی به این سئوال است، فرض هایی که درباره این مشکل استقلال مطرح می شود:

1- استقلال روحیه برد ندارد اولین چیزی که در مورد استقلال علیرضا منصوریان می‌توان گفت این است که این تیم روحیه برتری‌جویی ندارد. برای اثبات این موضوع شاید بهتر باشد روند این فصل استقلال را با روند سال‌های گذشته پرسپولیس مقایسه کنیم. تیم پرسپولیس تحت تاثیر سال‌ها نتیجه نگرفتن در لیگ‌برتر برای چند سالی روحیه برتری جویی را از دست داده بود اما از زمانی که برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس شد، او خون تازه ای در رگ‌های بازیکنان تیمش جاری کرد، نیرویی که باعث می‌شود قرمزهای تهرانی تا دقیقه 90 برای پیروزی بجنگند و البته در طول 90 دقیقه به افزایش گل زده خود فکر کنند. برگردیم به استقلال، تیمی که غالبا از حریفان خود جلو می افتد اما به دنبال زدن گل‌های بیشتر نمی‌رود. البته آنها دوبار در دو بازی مقابل صبا و سایپا موفق به افزایش برتری و پیروزی قاطع مقابل حریف شده اند اما دو مثال در طول 13 هفته برای استقلال کافی نیست.

2-ضعف بدنی کارشناسان فوتبال می‌گویند تیمی که می‌خواهد در طول یک فصل نمایش مناسبی داشته باشد باید فصل بدنسازی مناسبی را پشت سر بگذارد که این اتفاق هرگز برای استقلال نیفتاد. حتما یادتان هست که استیون جونز به عنوان مربی بدنساز استقلال در اواخر اردوی ارمنستان و تنها چند روز پیش از آغاز لیگ به جمع آبی‌ها اضافه شد و پیش از آن بازیکنان استقلال بدنسازی غیرحرفه‌ای زیرنظر کادرفنی فعلی که تخصصی در این امر نداشتند را پشت سر گذاشتند. به طور عمومی در این فصل آبی‌ها نیمه اول را پرانرژی شروع می‌کنند اما به مرور کم می آورند. در بازی مقابل نفت آبادان، تراکتور ،گسترش ،ماشین سازی، استقلال خوزستان، فولاد و ... آبی ها در نیمه دوم گل خورده اند.

3- ساختار دفاعی استقلال خیلی از مربی‌ها ترجیح می‌دهند بعد از جلو افتادن از حریفانشان به دفاع کردن بپردازند اما لازمه اجرای چنین تاکتیکی یک ساختار دفاعی قدرتمند است که اجازه خلق موقعیت را به حریف ندهد. اما در استقلال با گذشت 13 هفته از شروع لیگ‌برتر هرگز این اتفاق نیفتاده است. با وجود اینکه منصوریان در فصل نقل و انتقالات 5 دفاع وسط استخدام کرده است اما این دفاع آن استحکام لازم را از خود نشان نداده است که این مسئله به ساختار دفاعی و البته عملکرد فردی مدافعان مربوط می شود . مدافعانی که هیچ کدام در طول این فصل ستاره تیم شان نبوده اند.

4- حفظ نتیجه با یک هافبک دفاعی علیرضا منصوریان در بیشتر بازی‌های این فصل ترجیح داده است از امید ابراهیمی به عنوان تک هافبک دفاعی استفاده کند. در اینکه این سیستم مقابل تیم‌های ضعیف لیگ باعث افزایش قدرت تهاجمی استقلال می‌شود کوچکترین شکی وجود ندارد اما اینکه این سیستم در بازی برابر تراکتورسازی که مهره‌های تهاجمی قدرتمندی مثل محمد نوری، محمد ابراهیمی، سروش رفیعی، فرزاد حاتمی، ادینیهو و کرار دارد، جواب نداد. آبی‌ها در این بازی نه تنها در کارهای دفاعی هیچ توفیق خاصی نداشته‌اند آنقدر تحت تاثیر بازی تراکتورسازی قرار گرفتند که حتی در خلق کوچکترین موقعیت روی دروازه این تیم هم ناکام بودند. فرشید باقری هافبک دفاعی پارسال صبا که در این بازی روی نیمکت بود در چند بازی به عنوان بازیکن ثابت به میدان آمده که البته در حد انتظار نمایش نداده است.

سئوال: آیا آبی‌ها خوب تمرین نمی‌کنند؟

از ابتدای فصل بحث های مختلفی درباره این مساله مطرح شده است. نکته مهم در استقلال فعلی نبود یک استایل یا سبک بازی است، چیزی که حتی تیم پرانتقاد پرویز مظلومی از آن بهره می برد اما تیم امسال فاقد آن است. استقلال باید آثار تمرین و کار مداوم را در بازی خود نمایان کند اما تیم سازی مدنظر منصوریان هنوز به سرانجام نرسیده است.

البته شروع متزلزل استقلال در لیگ بعد از انتظارات بالای اولیه نیز از دلایلی است که می شود درباره نتایج ضعیف این تیم عنوان کرد چراکه آن نتایج باعث افزایش فشار روی بازیکنانی شده که شاید ظرفیت روحی بازی در تیم بزرگی مثل استقلال را ندارند.

علیرضا منصوریان در دو هفته پیش رو 2دیدار سخت مقابل پدیده و سپاهان را پیش رو دارد و البته یک بازی حساس حذفی را نیز باید پشت سر بگذارد. او البته همچنان به تیمش امیدوار است و شاید موفقیت در این 3 بازی به صورت کلی همه چیز را به سود او عوض کند.

 

منبع: ورزش سه