سکانس تاسف‌بار دیدار استقلال – لوکوموتیو
در دقایق پایانی بازی استقلال و لوکوموتیو اتفاقی تاسف بار روی سکوهای ورزشگاه افتاد.

 اصلا قابل هضم و باور نیست که حتی تصور کنیم در دیدار استقلال مقابل لوکوموتیو تاشکند، بعضی تماشاچیان استقلال در مسابقه ای که تمام و کمال جنبه ملی دارد در دقایق پایانی و درست زمانی که تیم‌شان دو بر صفر از حریفش پیش است به رکیک‌ترین شکل ممکن از خجالت هموطنانشان روی سکوها درآیند! اتفاقی عجیب که به بدترین شکل ممکن در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا رقم خورد تا در پایان فقط و فقط افسوس بخوریم…

 در دقایق پایانی دیدار تیم‌های فوتبال استقلال تهران و لوکوموتیو تاشکند بود که حدود 40 هزار هوادار استقلالی در دیداری که تماما جنبه ملی داشت شروع به سر دادن شعارهایی عجیب علیه هواداران رقیب سنتی خود در فوتبال ایران یعنی پرسپولیس کردند. اتفاقی که به یکباره تعجب حاضران در ورزشگاه از جمله خبرنگاران و مسئولان را بر انگیخت تا به یکباره از خود این سوال را بپرسند که به چه دلیل و با کدام هدف فحاشی‌ها صورت می‌گیرد؟

 

زیر یک پرچم؛ از حرف تا عمل!

 موضوعی که همواره در رقابت‌های فرامرزی به آن تاکید شده این است که تیم‌های باشگاهی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبال ایران زیر یک پرچم توپ می‌زنند و باید فارغ از تمایلات به رنگ‌ها و علایق داخلی با داشتن گاهی ملی از تیم‌های خود حمایت کنیم. تیم‌هایی که برای فوتبال ایران همچون تیم ملی در قبال سایر رقبا حاضر می‌شوند و نتایج کسب شده توسط آن‌ها بیش از آن‌که جنبه باشگاهی داشته باشد جنبه ملی دارد.

 

در خانواده خود پرسپولیسی‌ ندارید؟

 سوالی که عمیقا ذهن هرمخاطبی را مشغول می‌کند این است آیا در خانواده هواداران استقلال هیچ پرسپولیسی وجود ندارد؟ یا بالعکس در خانواده هواداران پرسپولیسی هیچ فرد استقلالی نیست؟ قطعا با توجه به تعداد بسیار زیاد هواداران سرخآبی در فوتبال کشورمان در هر خانواده‌ای به تعداد کم و زیاد از هر دو رنگ قرمز و آبی وجود دارد، بعضا حتی دید‌ه‌ایم که در خانواده ستاره‌های سرخآبی کشورمان پدر، برادر و دیگر اعضای خانواده‌شان به رنگ یا تیم حریف علاقمند هستند و این مسئله به دفعات اعلام شده است.

 حال اینکه کدام عقل سلیم به خود اجازه می‌دهد نسبت به هواداران تیم حریف فحاشی کند آن‌هم در حالی که ممکن است یکی از اعضای خانواده خود یا سایر هواداران تیم محبوبش به تیم حریف علاقمند باشد سوالی است که ذهن را به خود مشغول می‌کند؟ واقعا چنین رفتاری چگونه می‌تواند قابل توجیه و یا دفاع باشد؟ حتی اگر علت این مسئله هیجانات کاذب هم عنوان شود بازهم قابل توجیه نیست و نمی‌توان به سادگی از کنار آن رد شد. 

 

لیدرها چه می‌کنند؟

 لیدرها به عنوان بازوی حمایتی تیم‌ها روی سکوها نه تنها سازماندهی شده هستند بلکه به عنوان بخشی از حقوق کارمندی باشگاه به شمار می‌آیند. آن‌ها نه تنها در آرام کردن سکوها و نحوه تشویق تماشاچیان نقش دارند بلکه می‌توانند در مواقع بحرانی ورود کرده و مانع از تشویش و بروز رفتارهای هیجانی روی سکوها شوند.

 در پایان امیدورایم هوادران فوتبال در ایران عقل را بر هیجان کاذب مسلط کرده و بدانند که فوتبال ابرازی رسیدن به لذت است و نه تلخ کردن کام. تشخیص این موضوع که فحاشی به ایرانی در نهایت به خودمان باز می‌گرد مسئله چندان سختی نیست، رعایت حریم ایران و ایرانی مهم‌ترنی مسئله‌ای که باید توسط هواداران حاضر در ورزشگاه‌های فوتبال به آن توجه شود، چرا که نه فوتبال و نه هر ورزش و موضوع دیگری ارزش این را ندارد که حتی یک لحظه به شکستن حرمت‌ها بینجامد.

 

منبع: جام نیوز