7 دلیل برای موفقیت و 7 دلیل برای ناکامی شفر در استقلال
قصد داریم به بررسی تمام دلایلی بپردازیم که می تواند باعث موفقیت یا عدم موفقیت شفر در تیم استقلال شوند.

آیا شفر در استقلال موفق می شود؟

از روزی که نام شفر آلمانی به عنوان سرمربی جدید استقلال مطرح شد تحلیل‌های متفاوتی درباره این انتخاب ارائه شد.

گروهی نسبت به موفقیت این مربی ۶۷ ساله ابراز تردید کردند و در آنسو عده‌ای به آینده آبی‌ها کاملا خوش بین‌اند.

هر دو گروه هم دلایل خودشان را دارند. هفت دلیل موفقیت یا ناکامی شفر را مرور می کنیم؛

** هفت دلیل برای موفقیت شفر

کیفیت مربی‌گری

سوابق وینفرد شفر نشان می دهد او سرمربی با کیفیتی است. فردی که ۱۲ سال در بوندس لیگا سرمربی بوده و سابقه حضور در جام جهانی به همراه کامرون را دارد قطعا مربی بزرگی است. او مربی باتجربه ای است و ۳۰ سال است که در تیم های مختلف مربی‌گری می کند. دانش و تجربه شفر می تواند یکی از نکات امیدوارکننده برای آبی ها باشد. برای آشنایی با کارنامه مربی‌گری شفر اینجا کلیک کنید.

کار در آسیا

استقلالی‌ها می توانند امیدوار باشند سرنوشت شفر مانند رولند کوخ یا حتی مانوئل ژوزه نشود. شفر سالها در آسیا مربی‌گری کرده است. او شش سال در امارات حضور داشت و سرمربی العین و الاهلی بود. حدود سه سال هم هدایت تیم ملی تایلند را برعهده داشت. این حضور ده ساله در فوتبال آسیا می تواند باعث شود تا سرمربی آلمانی استقلال نسبت به فوتبال آسیا و جو فوتبال ایران بیگانه نباشد.

انگیزه‌های جدید

همیشه تغییر سرمربی به یک تیم شوک وارد می کند. به ویژه زمانیکه سرمربی جدید یک مربی خارجی باشد. بازیکنان استقلال می‌خواهند خودشان را به شفر ثابت کنند. مهدی رحمتی و مجتبی جباری اگر به تیم برگردند هم انگیزه مضاعفی خواهند داشت. از طرفی خود شفر هم موفقیت در استقلال را برای خودش یک چالش شیرین می داند. او برای تمدید قراردادش هم نیاز دارد که خوب نتیجه بگیرد.

نظم آلمانی

مربیان آلمانی همیشه به منظم بودن شهره بودند. ایجاد یک تیم منظم و از بین بردن حاشیه‌های قبلی می تواند استقلال را به ریل موفقیت برگرداند. مثل کاری که کی‌روش در تیم ملی انجام داد.

کادر بازیکنان

استقلال از نظر بازیکن تیم پرمهره‌ای است. این بازیکنان به ویژه بازیکنان جدید در زمان منصوریان نتوانستند کارآیی داشته باشند. این امیدواری وجود دارد که شفر هنر بهره‌گیری از این همه بازیکن خوب را داشته باشد.

حمایت هواداران

صحبتهای هواداران استقلال نشان می دهد اکثر آنها به دنبال یک مربی خارجی بودند. شفر باید از این فضا استفاده کند؛ کاری کند که هواداران به او فرصت بدهند. استقلال پس از ۱۵ سال صاحب سرمربی خارجی شده و احتمالا هواداران استقلال به شفر فرصت خواهند داد.

مقایسه با وضعیت کنونی

شفر تیمی تحویل گرفته که تنها یک امتیاز با انتهای جدول فاصله دارد و تیم یازدهم جدول است. او می تواند با کسب نتایجی حتی متوسط بیلانی بهتر از منصوریان ارائه دهد. در اطراف شفر،  فشار جانشین یک مربی موفق شدن وجود ندارد.

** هفت دلیل برای عدم موفقیت شفر


سن بالا

وینفرد شفر ۶۷ ساله است. نمی توان با قاطعیت گفت ۶۷ سال برای سرمربی‌گری سن بالایی است اما آیا او برای سخت کار کردن در ایران و جنگیدن با تمامی حاشیه‌ها انرژی کافی را خواهد داشت؟ در گذشته چند مربی پا به سن گذاشته مانند مانوئل ژوزه، نشان دادند چنین انرژی و انگیزه‌ای ندارند و هدف اصلی شان کسب درآمد است.

دوری از کار در باشگاه

وینفرد شفر تقریبا هفت سال که در باشگاه مربی‌گری نکرده است. فعالیت در تیم ملی با باشگاه کاملا متفاوت است. فشار کار کردن در تیمی مثل استقلال کجا و کار کردن در تیمی مثل تیم ملی تایلند کجا؟ نحوه تمرینات و آماده سازی باشگاه و تیم ملی هم کاملا فرق می کند. زمان ثابت می کند که شفر آن مربی ۱۰ سال پیش الاهلی هست یا خیر؟

آلمانی بودن

مربیان آلمانی اصلا کارنامه موفقی در فوتبال ایران ندارند. یکی از دلایل این اتفاق این است که بستر مناسب برای کار آنها ایجاد نشده بود. آلمانی ها نتوانستند خود را با مختصات عجیب فوتبال ایران وقف دهند. در برخی موارد تعامل ناپذیر بودن آلمانی‌ها یکی از دلایل عدم موفقیت‌شان بوده است، برخلاف مربیان کروات که خیلی خوب خود را با فوتبال ایران هماهنگ کردند.

کادر بازیکنان

این فهرست بازیکنان می تواند عامل ناکامی شفر هم باشد همان طور که به منصوریان هم ضربه زد. به نظر می رسد استقلال در ابتدای فصل متعادل بسته نشده است. در برخی پست ها ترافیک بازیکن دیده می شود و در برخی پست ها مانند مهاجم نوک و دفاع وسط، تیم در این هشت هفته با کمبود بازیکن ممتاز روبرو بود. شفر اگر از جمع کنونی بازیکنان راضی نیست باید تا نیم فصل صبر کند.

حاشیه‌ها

احتمالا حاشیه‌ها مهم ترین چالش شفر در استقلال است. کار در یک تیم پرطرفدار همیشه همراه با حاشیه بوده به ویژه اینکه یک مربی از اواسط فصل اضافه شود. نتیجه نگرفتن احتمالی در لیگ، باخت در داربی، کنار نیامدن با رسانه‌ها، ستاره‌ها و هواداران همه خطرهایی است که در اطراف شفر وجود دارند. او باید بداند عده‌ای آماده‌اند تا با اولین ناکامی و حاشیه به او بتازند.

دستیارها

در گذشته دیده شده برخی دستیارها چشم به جایگاه سرمربی خارجی داشتند. آن موقع باید دید مدیریت و سرمربی باشگاه چگونه می‌خواهند حاشیه‌ها را کنترل کنند. شفر این خطر هم در پیرامون خود می‌بیند.

کم حوصله‌بودن هواداران

شاید برخی هواداران استقلال انتظار داشتند مربی بزرگتری به استقلال بیاد و استقلال هم صاحب یک برانکو یا کی‌روش شود. همین موضوع اگر با نتیجه نگرفتن شفر در چند دیدار ابتدایی به ویژه داربی همراه شود می‌تواند حمایت هواداران را کمرنگ کند. هواداران ایرانی در گذشته نشان داده‌اند کم حوصله‌اند به ویژه اگر نسبت به یک مربی ذهنیت مثبت نداشته باشند. فراموش نشود که پرسپولیسی‌ها به حمید استیلی حتی یک بازی هم وقت ندادند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: 90tv.ir