بسياری بر اين باورند كه جام ملت‌های اروپا حتی ار جام جهانی هم سخت‌تر و معتبرتر است چرا كه هيچ تيم ضعيفی در آن وجود ندارد.

ایسنا: بسیاری بر این باورند كه جام ملت‌های اروپا حتی ار جام جهانی هم سخت‌تر و معتبرتر است چرا كه هیچ تیم ضعیفی در آن وجود ندارد. اگر نگاهی كوتاه به تاریخ این رقابت‌ها داشته باشیم پی می‌بریم كه تیم‌های قهرمان همواره از میان مدعیان نبوده‌اند بلكه گاهی اوقات تیم‌هایی به قهرمانی رسیده‌اند كه هیچ كس شانسی برای آنها قائل نبوده واین بیانگر اهمیت واعتبار این رقابت‌ها است.
تنها دو روز به برگزاری جام ملت های اروپا در اوكراین و لهستان باقی مانده است. فكر برگزاری جام ملت‌های اروپا به هانری دلونی فرانسوی بر می‌گردد كه برای نخستین بار آن را در پنجم فوریه 1927 مطرح كرد، اما در آن هنگام فیفا كه مشغول مقدمه سازی برای برگزاری نخستین جام جهانی در اروگوئه بود، پیشنهاد هانری را نپذیرفت.
ایده دولونی زمان طولانی در انتظار نشست تا این كه اتحادیه فوتبال اروپا در دهه پنجاه تاسیس شد اما شعله عمر دولونی در سال 1955 خاموش شد و نتوانست رویای خود را برآورده كند. با این وجود پسرش پیر دولونی كه به عنوان رییس اتحادیه فوتبال فرانسه انتخاب شد راهش را ادامه داد و سرانجام توانست در نشست 1957 كلن اعضای كمیته‌ اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا را برای برگزاری این رقابت‌ها قانع كند.
جام‌های سه گانه اروپایی از سال 1956 آغاز شد و تعداد تماشاگران در بعضی از این دیدارها به 70 هزار نفر رسید. این مساله تاثیر بسیار زیادی در تشویق مسئولان اتحادیه فوتبال اروپا برای برگزاری رقابت‌های جام ملت‌ها اروپا داشت.
شوارتس رییس دانماركی اتحادیه فوتبال اروپا در سال 1958 پیشنهاد برگزاری این رقابت‌ها به صورت بازی رفت و برگشت را مطرح كرد كه با استقبال كشورهای اسپانیا، مجارستان و یونان مواجه شد اما انگلیس با این استدلال كه برگزاری این رقابت‌ها خطر جدی برای لیگ داخلی و رقابت‌های اروپایی است، مخالفت خود را اعلام كرد كه بعدها آلمان نیز به صف مخالفان پیوست.
اتحادیه فوتبال اروپا در چنین شرایطی تصمیم گرفت كه در تاریخ 28 جون 1957 در كوپنهاگن تشكیل جلسه دهد. در این نشست 26 كشور از 29 عضو اتحادیه شركت كردند و تنها نمایندگان ولز، آلبانی و ایسلند شركت نكردند. در این جلسه نمایندگان فرانسه، مجارستان و اسپانیا پیشنهاد برگزاری یك مسابقه را دادند كه 14 كشور كه عبارت بودند از چك و اسلواكی، فرانسه، دانمارك، آلمان شرقی، یونان، مجارستان، لوگزامبورگ، لهستان، پرتغال ، رومانی، اتحاد شوروی، اسپانیا، تركیه و یوگسلاوی با آن موافقت كردند اما هفت كشور بلژیك ، فنلاند، هلند، ایتالیا، نروژ، سوئیس و آلمان غربی پیشنهاد بازی رفت و برگشت را دادند. این در حالی بود كه كشورهای انگلیس، ایرلند شمالی، اسكاتلند، ایرلند و سوئد رای ممتنع دادند.
پس از پایان این نشست، اتحادیه فوتبال اروپا برگزاری این رقابت‌ها هر چهار سال یك بار را تصویب كرد و قرار شد ك نخستین دور این بازی‌ها در سال 1958 به میزبانی پاریس برگزار شد.
یورو 1958 پاریس، دوران اقتدار شوروی
نخستین دور جام ملت‌های اروپا از ششم آگوست 1958 در پاریس آغاز شد، اما اتحادیه فوتبال اروپا از تصمیم قبلی خود كه برگزاری یك دیدار بود، برگشت و دیدارهای رفت و برگشت را برای این رقابت‌ها در نظر گرفت. در این دوره تیم‌های یوگسلاوی، فرانسه، اتحاد شوروی و چك اسلواكی به نیمه نهایی رسیدند.
در مرحله نیمه نهایی یوگسلاوی در حالی كه با نتیجه‌ سه بر یك مغلوب فرانسه میزبان شده بود، در طول 24 دقیقه چهار گل به ثمر رساند و در نهایت بازی را با نتیجه‌ پنج بر چهار به سود خود به پایان رساند تا فرانسوی‌ها شب تلخی را مقابل هواداران خود تجربه كنند. در دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی، شوروی با دو گل چك اسلواكی را شكست داد تا در دیدار نیمه نهایی به مصاف یوگسلاوی برود. در دیدار فینال كه در ورزشگاه پارك دو پرنس فرانسه و با حضور 17966 تماشاگر برگزار شد، شوروی با سنگربان نام آشنای خود یاشین موفق شد با نتیجه‌ دو بر یك از سد یوگسلاوی بگذرد و نخستین قهرمان این رقابت‌ها لقب گیرد.
یورو 1964 اسپانیا، نخستین قهرمانی ماتادورها
دور دوم این رقابت‌ها در سال 1964 به میزبانی اسپانیا برگزار شد كه در آن میزبان بازی‌ها در مرحله نیمه نهایی با نتیجه‌ دو بر یك از سد مجارستان گذشت تا در دیدار فینال به مصاف شوروی برود كه با سه گل دانمارك را در هم كوبید و برای دومین بار متوالی به فینال صعود كند.
در دیدار فینال كه با حضور 125 هزار تماشگر در ورزشگاه سانتیاگو برنبائو برگزار شد، اسپانیا به سختی توانست با نتیجه‌ دو بر یك شوروی را شكست دهد و نخستین قهرمانی خود را به دست آورد.
یورو 1968، قهرمانی ایتالیا با چاشنی شانس
در سال 1968 اتحادیه فوتبال اروپا میزبانی دور نیمه نهایی و فینال را به ایتالیا داد. در نخستین دیدار این مرحله یوگسلاوی موفق شد با گل دقیقه پایانی دزایچ انگلیس را شكست دهد و به فینال صعود كند. در دیگر دیدار، جدال تیم‌های ایتالیا و شوروی در وقت‌های اضافی و قانونی بدون گل به پایان رسید اما در سكه انداختن كه در آن زمان معمول بود، بخت با ایتالیا یار بود و این تیم به فینال صعود كرد.
در دیدار فینال كه در ورزشگاه المپیك رم و در حضور 85 هزار تماشاگر برگزار شد، جدال دو تیم ایتالیا و یوگسلاوی با تساوی یك بر یك به پایان رسید تا كار دو تیم به بازی دیگری كشیده شود. در بازی دوم كه دو روز بعد از آن در همان ورزشگاه، اما این بار با حضور 50 هزار تماشاگر برگزار شد، ایتالیا با دو گل به پیروزی رسید و جام قهرمانی را در خانه بالای سر برد.
یورو1972، ظهور ژرمن‌ها
در سال 1972 این بار بلژیك به عنوان میزبان مراحل نهایی این رقابت‌ها انتخاب شد، اما نتوانست از امتیاز میزبانی خود استفاده كند و در دیدار نیمه نهایی با نتیجه‌ دو بر یك مقابل آلمان غربی تن به شكست داد. در دیگر دیدار این مرحله شوروی با نتیجه‌ دو بر یك از سد مجارستان گذشت و برای دومین بار به فینال این رقابت صعود كرد.
در دیدار فینال كه در ورزشگاه 50 هزار نفری بلژیك برگزار شد، آلمان كه در آن زمان بازیكنان شاخصی همچون مولر و بكن باوئر را در تركیب داشت با نتیجه‌ قاطع سه بر صفر شوروی را شكست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد.
یورو 1976، ناكامی میزبان
در سال 1976 یوگسلاوی میزبان مراحل نیمه نهایی این بازی‌ها شد، اما این تیم همچون بلژیك دومین میزبان ناكام بود و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه‌ چهار بر دو مقابل آلمان غربی تن به شكست داد. در دیگر دیدار این مرحله چك اسلواكی با نتیجه‌ سه بر یك هلند را شكست داد تا در فینال به مصاف آلمان غربی برود.
آلمان در دیدار فینال كه با حضور 33 هزار تماشاگر در ورزشگاه بلگراد برگزار شد تلاش می‌كرد تا نخستین تیمی باشد كه از عنوان قهرمانی خود دفاع می‌كند. در این دیدار ابتدا چك اسلواكی با دو گل پیش افتاد، اما تیم‌ آلمان كه به سخت كوشی مشهور بود، توانست بازی را به تساوی بكشاند تا كار به وقت‌های اضافی كشیده شود. در وقت‌های اضافی هم توپی از خط دروازه‌ها عبور نكرد و كار به ضربات حساس پنالتی كه تازه قانون آن تصویب شده بود، كشید. در ضربات پنالتی چك اسلواكی با نتیجه‌ پنج بر چهار به پیروزی رسید. پنالتی پنجم آلمان را اولی هوینس مدیر كنونی بخش فوتبال بایرن‌ مونیخ زد كه آن را خراب كرد.
یورو1898 ایتالیا با شكلی متفاوت
در سال 1980 اتحادیه فوتبال اروپا برای نخستین بار تصمیم گرفت كه بازی‌ها تنها در یك كشور برگزار شود و ایتالیا برای میزبانی انتخاب شد. در این دوره هشت تیم شركت كننده به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدند و قرار شد كه از هر گروه تنها تیم اول به دور بعد صعود كنند. در گروه اول، آلمان كه بهترین تیم آن زمان اروپا بود با اقتدار به فینال صعود كرد تا تنها تیمی باشد كه برای سومین دوره پیاپی به فینال این رقابت‌ها صعود می‌كند. در دیگر گروه هم بلژیك همه را شگفت زده كرد و در میان ناباوری همگان اول شد و به فینال صعود كرد.
دیدار فینال در بیست و دوم جون در ورزشگاه المپیك رم با حضور 48 هزار نفر برگزار شد كه آلمان با درخشش هورست با نتیجه‌ دو بر یك از سد بلژیك گذشت و دومین قهرمانی خود را جشن گرفت.
یورو 1984، قهرمانی فرانسه با درخشش میشل پلاتینی
در یورو 1984 فرانسه میزبان بود. در این دوره هم تیم‌ها در دو گروه به رقابت پرداختند با این تفاوت كه از هر گروه دو تیم صعود می‌كردند.
آلمان قهرمان دو دوره این رقابت‌ها در میان ناباوری همگان نتوانست از گروه خود جواز صعود را به مرحله نیمه نهایی كسب كند. در این گروه اسپانیا و پرتغال به ترتیب به عنوان تیم‌های اول و دوم به دور بعد صعود كردند. در گروه دیگر فرانسه و دانمارك كار راحتی را پیش‌رو داشتند و به عنوان تیم‌های اول و دوم به دور بعد صعود كردند.
در این مرحله فرانسه و پرتغال به هم خوردند. در این دیدار دو تیم در وقت اصلی به تساوی یك بر یك دست یافتند. در وقت‌های اضافی پرتغال نتیجه‌ را دو بر یك كرد، اما در حالی كه همگان منتظر پایان بازی با همین نتیجه‌ بودند، فرانسه دو گل به ثمر رساند تا نخستین فینالیست‌ این بازی‌ها باشد. در دیگر دیدار جدال دو تیم اسپانیا و دانمارك در وقت اصلی و اضافی با تساوی به پایان رسید تا كار به ضربات پنالتی كشیده شود كه در آن اسپانیا با نتیجه‌ پنج بر چهار از سد دانمارك گذشت.
ورزشگاه پارك دو پرنس بار دیگر میزبان فینال جام ملت‌های اروپا این بار بین تیم‌های فرانسه و اسپانیا شد. در این دیدار ابتدا میشل پلاتینی ستاره آن زمان فوتبال فرانسه با یك ضربه آزاد به زیبایی دروازه‌ لوئیس آركونادا را باز كرد، اما این پایان كار نبود و در دقایق پایانی برونو گل دوم را برای فرانسه به ثمر رساند تا پلاتینی علاوه بر انتخاب به عنوان بهترین گلزن، جام قهرمانی را هم بالای سر برد.
یورو 1988، قهرمانی لاله های نارنجی با درخشش مربع طلائی
در سال 1988 این بار میزبانی به آلمان غربی رسید. در این رقابت‌ها كه به همان شكل قبلی برگزار شد، از گروه اول هم چنان كه همه كارشناسان پیش‌بینی می‌كردند آلمان و ایتالیا به مرحله نیمه نهایی صعود كردند، اما در گروه B انگلیس كه قبل از شروع بازی‌ها از شانس‌های اصلی قهرمانی بود در میان ناباوری همگان در هر سه بازی خود تن به شكست داد و بدترین نتیجه‌ تاریخ خود را رقم زد. در این گروه هلند و شوروی به مرحله نیمه نهایی صعود كردند.
در مرحله نیمه نهایی آلمان و هلند كه از لحاظ سیاسی دچار تشنج شده بودند، به مصاف هم رفتند. در این دیدار ابتدا آلمان از روی نقطه پنالتی توسط لوتار ماتیوس به گل رسید، اما نارنجی پوشان هم توسط رونالد كومان از روی نقطه پنالتی به گل رسیدند تا همه چیز مساوی شود اما این پایان كار نبود و ماركو فان باستن دو دقیقه مانده به پایان بازی تیر خلاص را بر پیكر ژرمن‌ها رها كرد و امید آن‌ها را برابر هواداران پرشور خود به ناامیدی تبدیل كرد. در دیگر دیدار هم شوروی با دو گل ایتالیا را شكست داد و یك پای دیگر فینال هم مشخص شد.
در دیدار فینال كه با حضور 72300 نفر تماشاگر برگزار شد، هلند با مربع مشهور خود یعنی فان باستن، رودگولیت، فرانك رایكارد و رونالد كومن با نتیجه‌ دو بر صفر به پیروزی رسید و برای نخستین بار و آخرین بار جام قهرمانی در این رقابت‌ها را بالای سر برد.
گل‌های هلند را در این دیدار رودگولیت در دقیقه 33 و فان باستن در دقیقه 54 به ثمر رساندند.
یورو 1992، دانمارك با پیتر اشمایكل و چاشنی شانس همه را غافلگیر كرد
در یورو 1992 سوئد برای میزبانی انتخاب شد. در این دوره یوگسلاوی به خاطر جنگ‌های داخلی از بازی‌ها كنار گذاشته شد و در لحظات آخر به جای آن دانمارك انتخاب شد.
در این دوره شگفتی‌های زیادی رقم خورد. در گروه اول با وجود حضور تیم‌های مدعی و بزرگی همچون فرانسه و انگلیس، سوئد و دانمارك صعود كردند، اما در گروه دیگر تیم‌های هلند و َآلمان كه بیشترین شانس را برای صعود داشتند به نیمه نهایی رسیدند.
در نیمه نهایی آلمان در دیداری سخت و حساس موفق شد با نتیجه‌ سه بر دو سوئد میزبان بازی‌ها را شكست دهد.، در دیگر دیدار تیم شگفتی ساز و خوش شانس دانمارك مدافع عنوان قهرمانی هلند را در ضربات پنالتی شكست داد تا در فینال به مصاف تیم قدرتمند آلمان برود.
در فینال همگان پیش‌بینی می‌كردند كه آلمان به راحتی دانمارك را شكست دهد و جام قهرمانی را بالای سر برد، اما دانمارك با كاپیتانی دروازه‌بان مشهور خود پیتر اشمایكل و برایان لادروپ در پیشانی خط حمله همه پیش‌بینی‌های را نقش بر آب كرد و موفق شد با دو گل ژرمن‌ها را شكست دهد و قهرمان خوش شانس این رقابت‌ها لقب گیرد.
یورو 1996، برگزاری بازیها با شكلی متفاوت و قهرمانی آلمان با گل طلائی بیرهوف
در سال 1996 قانون بازی‌ها تغییر كرد و برای نخستین بار 16 تیم در چهار گروه به میزبانی انگلیس به رقابت‌ پرداختند. در این دور در همان مرحله گروهی شگفتی رقم خورد و آن این كه چك موفق شد با شكست ایتالیا به همراه آلمان به مرحله یك چهارم نهایی صعود كند. در مرحله یك چهارم نهایی، فرانسه در ضربات پنالتی هلند را شكست داد. آلمان با نتیجه‌ دو بر یك از سد كرواسی گذشت. چك با یك گل پرتغال را مغلوب كرد و انگلیس میزبان رقابت‌ها در ضربات پنالتی با نتیجه‌ پنج بر چهار اسپانیا را از پیش‌رو برداشت تا چهار تیم مرحله نیمه نهایی مشخص شوند.
هر دو بازی مرحله نیمه نهایی به پنالتی كشیده شد. در نخستین دیدار چك تیم شگفتی ساز این رقابت‌ها به شگفتی‌های خود ادامه داد و در ضربات پنالتی با نتیجه‌ شش بر پنج از سد فرانسه گذشت. در دیگر دیدار آلمان با نتیجه‌ پنج بر چهار مقابل هواداران پرشور انگلیسی این تیم را شكست داد و برای چندمین بار به فینال صعود كرد.
در دیدار فینال كه در ورزشگاه ومبلی و در حضور 76 هزار تماشاگر برگزار شد، چك ابتدا در دقیقه 58 از روی نقطه پنالتی توسط پاتریك برگر به گل رسید، اما در دقیقه 73 اولیور بیرهوف كه به عنوان یار تعویضی به میدان آمده بود، گل تساوی را برای ژرمن‌ها به ثمر رساند تا كار به دقایق اضافی و گل طلایی كه برای نخستین بار در این رقابت‌ها معمول شده بود، كشیده شود.
در وقت اضافی بیرهوف ستاره بازی گل پیروزی و طلایی تیمش را در دقیقه 94 به ثمر رساند تا آلمان سومین قهرمانی خود را كه یك ركورد به شمار می‌آید به دست آورد.
یورو 2000، قهرمانی فرانسه با درخشش زیدان
این رقابت‌ها برای نخستین بار در دو كشور و به میزبانی هلند و بلژیك برگزار شد. در این رقابت‌ها فرانسه با درخشش زیدان بازی‌های بسیار زیبایی را به نمایش گذاشت و برای دومین بار در تاریخ خود جام قهرمانی را بالای سر برد. در فینال این دوره در حالی كه ایتالیا در وقت‌های اضافی نیمه دوم به گل رسید و كادر فنی این تیم خود را آماده جشن قهرمانی كردند ویلتورد گل تساوی را در آخرین ثانیه‌های بازی به ثمر رساند تا كار به وقت اضافی و گل طلایی كشیده شود كه در آن دیوید ترزگه گل طلایی را برای فرانسه به ثمر رساند تا این تیم برای دومین بار قهرمان این رقابت‌ها شود.
یورو 2004 ،قهرمانی تیمی كه هیچ كس پیش بینی نمی‌كرد
در این دوره پرتغال به عنوان میزبان این رقابت‌ها انتخاب شد. بدون شك شگفتی‌ساز اول و آخر این رقابت‌ها یونان بود.
یونان كه در مرحله مقدماتی در دو بازی خود شكست خورده بود، با شش پیروزی متوالی جواز صعود در این رقابت‌ها را كسب كرد و با هدایت اوتو ری‌ هاگل به نتایج بزرگی رسید. یونان در نخستین بازی خود در مرحله گروهی موفق شد، پرتغال میزبان را شكست دهد. این تیم در مرحله یك چهارم نهایی توانست فرانسه مدافع عنوان قهرمانی را شكست دهد تا در مرحله نیمه نهایی به مصاف چكی برود كه پاول ندود و یان كولر را در تركیب داشت. شاگردان هاگل در این مرحله هم موفق كار كردند و برای نخستین بار در تاریخ خود به فینال این رقابت‌ها صعود كرد.
پرتغال كه با درخشش بازیكنانی همچون فیگو، كاستاو نونو گومژ به فینال صعود كرده بود بهترین فرصت را داشت تا مقابل هواداران پرشور خود انتقام شكست مقابل یونان در مرحله مقدماتی را بگیرد، اما در این بازی هم ناكام ماند و با یك گل تن به شكست داد تا مقابل تماشاگران خود ناكام اصلی لقب گیرد.
یورو 2008 ، قهرمانی اسپانیا بعد از وقفه‌ای 44 ساله
در این دوره كه به میزبانی دو كشور اتریش و سوئیس برگزار شد، اسپانیا با ستاره‌هایی همچون ایكركاسیاس، كارلوس پویول، ژاوی هرناندز، آندرس اینیستا، فرناندو تورس و داوید سیلوا از شانس‌های اصلی قهرمانی به شمار می‌آمد كه در نهایت این گونه هم شد و پس از 44 سال جام قهرمانی را برای دومین مرتبه و این بار با شكست یك بر صفر آلمان در فینال بالای سر برد.
در این دوره دو تیم میزبان نتوانستند انتظارات را برآورده كند و حذف شدند.
یورو 2012
این رقابت‌ها امسال با میزبانی دو كشور لهستان و اوكراین جمعه 19 خرداد با دیدار لهستان با اوكراین كلید خواهد خورد.
در این دوره هم همچون چند دوره قبلی شانزدهم تیم در دو گروه چهار تیمی به رقابت می‌پردازند.
گروه‌های چهار گانه
* گروه A
1ـ لهستان
2ـ یونان
3ـ چك
4ـ روسیه
* گروه B
1ـ دانمارك
2ـ آلمان
3ـ پرتغال
4ـ هلند
* گروه C
1ـ اسپانیا
2ـ ایرلند
3ـ ایتالیا
4ـ كرواسی
* گروه D
1ـ‌اوكراین
2ـ سوئد
3ـ فرانسه
4ـ انگلیس



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب داغ ورزشی:
صادقی جانشین احمدی شد
تمام افتخارات گواردیولا با بارسلونا در یک قاب/ عکس
پاس دوباره به تهران بر می گردد
جواب رد علی دایی به قطری ها