آرسنال به دنبال بقا در لیگ قهرمانان اروپا
دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا در حالی از سه‌شنبه شب از سر گرفته خواهد شد که چند تیم برای صعود رقابت خواهند کرد.

هفته پنجم لیگ قهرمانان اروپا از فردا شب با انجام 8 دیدار در نقاط مختلف قاره سبز آغاز می‌شود.

گروه E: بارسلونا- رم، باته بوریسوف- لورکوزن

تیم از پیش صعود کرده بارسلونا(Barcelona) که این هفته موفق شد پیروزی ارزشمندی برابر رئال مادرید(Real Madrid) در ال‌کلاسیکو به دست آورد با روحیه خوب به مصاف رم(Roma) خواهد رفت تا با برتری در این دیدار صعودش را به عنوان تیم نخست قطعی کند.

مهمترین خبر برای بارسلونا بازگشت لیونل مسی(Lionel Messi) به ترکیب است. او که دقایقی در ال‌کلاسیکو بازی کرد این شانس را دارد که از ابتدا در ترکیب بارسلونا به میدان برود. دیدار رفت دو تیم در ورزشگاه المپیکو شهر رم با تساوی یک بر یک به پایان رسید و حالا رم که این هفته نتیجه ضعیفی کسب کرد و با توقف برابر بولونیا(Bologna) صدر جدول را از دست داد امیدوار است تا بتواند این بازی حساس را با برد به پایان برساند تا صعودش را به مرحله بعد قطعی کند. در حال حاضر رم یک امتیاز بیش از لورکوزن(Bayer 04 Leverkusen) دارد و برتری تیم ایتالیایی در این دیدار به منزله قطعی شدن صعود این تیم به دور بعد است. البته در صورتی که لورکوزن در دیدار همزمان نتواند در برابر باته(BATE Borisov) به برتری برسد. لوئیس انریکه(Luis Enrique) سرمربی فعلی بارسلونا قبلا سابقه پوشیدن پیراهن رم را در کارنامه خود دارد. او زمانی که در رم بود با فرانچسکو توتی(Francesco Totti) هم بازی بود.

دو تیم در سال 2002 در مرحله گروهی لیگ قهرمانان برابر هم بازی کردند که دیدار رفت با تساوی یک بر یک در نیوکمپ به پایان رسید. در آن دیدار کلایورت(Patrick Kluivert) برای بارسلونا و 'آنوچی' برای رم گلزنی کردند. رمی‌ها در بازی برگشت توانستند با سه گل به برتری برسند. 'امرسون'، 'مونته‌لا' و دامیانو تومازی(Damiano Tommasi) گلزنان رم در آن دیدار بودند. البته آن سال با وجود این شکست بارسلونا تیم اول گروه شد و رم با قرار گرفتن در رده سوم حذف شد. امسال دو تیم در تور پیش فصل برابر هم به میدان رفتند که بارسلونا توانست با سه گل نیمار(Neymar)، مسی و راکیتیچ(Ivan Rakitić) از سد رم بگذرد.

بارسایی‌ها بعد از تساوی در بازی نخست‌شان سه دیدار بعدی را با برد به پایان بردند. آخرین برد آنها مربوط به بازی با باته بوریسف است که توانست با سه گل به برتری برسد.

آخرین باخت بارسلونا در خانه به سال 2013 بازمی‌گردد که با نتیجه سه بر صفر مغلوب بایرن مونیخ(Bayern Munich) شد. این تنها باخت بارسلونا در 35 بازی قبلی خانگی خود محسوب می‌شود که 28 تای آن با برد آبی اناری‌ها به پایان رسیده است.

رکورد خانگی بارسلونا برابر تیم‌های ایتالیایی بسیار درخشان بوده است. 13 برد، 5 تساوی و دو باخت حاصل 20 بازی بارسلونا برابر تیم‌های ایتالیایی در نیوکمپ بوده است. آنها آخرین بار در اسپانیا توانستند میلان(A.C. Milan) را با نتیجه 3 بر یک شکست دهند. در آن دیدار مسی دو بار و بوسکتس(Sergio Busquets) برای بارسا گلزنی کردند و جرارد پیکه(Gerard Piqué) تک گل میلان را به اشتباه وارد دروازه خودی کرد.

رم به دنبال اولین برد خارج از خانه خود در لیگ قهرمانان بعد از شکست دادن بازل(FC Basel) در نوامبر 2010 است. آنها توانستند بازل را با نتیجه 3 بر 2 شکست دهند و تقریبا پنج سال است که پیروزی خارج از خانه در لیگ قهرمانان نداشتند. آنها تاکنون شش گل در بازی های خارج از خانه خود در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده‌اند ولی تنها یک تساوی برابر لورکوزن توانستند به دست بیاورند دیداری که با نتیجه 4 بر 4 به پایان رسید.

رم آخرین بار توانست در سال 2008 یک تیم اسپانیایی را در خاک اسپانیا شکست دهد که آن بازی برابر رئال مادرید بود که رمی‌ها موفق شدند با نتیجه 2 بر یک رئال را شکست دهند.

در مجموع سه برد، سه تساوی و پنج باخت ماحصل بازی های خارج از خانه رم در اسپانیا بوده است. همچنین نکته جالب این دیدار تقابل سیدو کیتا(Seydou Keita) با هم تیمی‌های سابق خود در بارسلونا است.

دنی آلوس(Dani Alves) به دلیل دو اخطاره بودن غایب بارسلونا در این دیدار است. به احتمال زیاد خاویر ماسکرانو(Javier Mascherano) نیز به دلیل مصدومیت در بازی برابر رئال مادرید در این دیدار غایب خواهد بود. رافینیا(Rafinha) نیز مدت‌ها از ترکیب تیمش دور است و در این دیدار نیز بازی نخواهد کرد. در طرف مقابل رم دو بازیکن اصلی خود را در اختیار نخواهد داشت. دروسی(Daniele De Rossi) و راجا ناینگولان(Radja Nainggolan) بلژیکی به دلیل دو اخطاره بودن در این دیدار غایبند. رمی‌ها در 28 دیدار قبلی خود فقط در یک بازی نتوانستند گل بزنند. آنها بازیکنان خوبی در خط حمله دارند که مهم‌ترین‌شان صلاح(Mohamed Salah)، ژکو(Edin Džeko) و ژروینیو(Gervinho) هستند. نیمار و لوئیس سوارس(Luis Suárez) 20 گل از 21 گل قبلی بارسلونا را به ثمر رسانده‌اند.

در دیگر دیدار این گروه باته بوریسوف سه امتیازی باید در خانه آخرین شانس‌هایش را برای صعود امتحان کند و برابر بایرلورکوزن به میدان می‌رود. لورکوزن در صورتی که پیروز نشود باید از لیگ قهرمانان خداحافظی کند. هر دو تیم برای صعود خود به دور حذفی همچنان می توانند امیدوار باشند. برای اینکه شیرها به عنوان تیم دوم از گروه E صعود کنند تحت هر شرایطی به پیروزی مقابل باته نیاز دارند. البته بارسلونا نیز باید رم را شکست دهد. از طرفی آنها می بایست در آخرین روز از مرحله گروهی، امیدوار به شکست یا تساوی رم مقابل باته بوریسوف باشند. باته نیز برای بقا در لیگ قهرمانان وضعیتی مشابه دارد و محکوم به پیروزی در هر دو بازی باقی مانده در مرحله گروهی است، هرچند این اتفاق بعید به نظر می رسد.

گروه F بایرن مونیخ - المپیاکوس، آرسنال - دیناموزاگرب

بایرن مونیخ موفق‌ترین تیم این فصل لیگ قهرمانان اروپا باید در خانه در دیداری تقریبا تشریفاتی برابر المپیاکوس(Olympiacos) یونان به میدان برود. قضاوت این دیدار را 'اریکسون' سوئدی به عهده خواهد داشت. بایرن مونیخ در حالی در این دیدار باید به میدان برود که ماریو گوتسه(Mario Götze) و آلکانتارا(Thiago Alcântara) را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت. البته آن‌ها هم اکنون 9 امتیازی هستند و باید با تیمی بازی کنند که توانسته مانند بایرن مونیخ 9 امتیاز کسب کند. تساوی دو تیم در این دیدار باعث خواهد شد آرسنال از لیگ قهرمانان حذف شود. در صورتی که یکی از دو تیم نیز به پیروزی برسد به عنوان تیم نخست صعودش به مرحله بعد قطعی می شود. به همین خاطر این دیدار اهمیت زیادی برای دو تیم دارد.

بایرنی‌ها این هفته شالکه(Schalke 04) را با نتیجه سه بر یک شکست دادند تا با 8 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم مقتدرانه در صدر قرار گیرند. دیداری که البته با مصدومیت آلابا(David Alaba) برای بایرنی‌ها تلخ شد. المپیاکوس نیز مانند بایرن مونیخ قدرتمند بوده است. آن‌ها در 10 بازی قبلی خود در یونان به برد رسیده‌اند و با یک شکست و سه برد مانند بایرن در لیگ قهرمانان 9 امتیازی است. جالب اینجاست که آن‌ها نیز مانند بایرن مونیخ 8 امتیاز با تیم دوم فاصله دارند.

در دیگر دیدار این گروه که جذابیت کمتری دارد آرسنال(Arsenal) در لندن پذیرای دیناموزاگرب(Dinamo Zagreb) است. هر نتیجه غیر از برد باعث حذف آرسنال از لیگ قهرمانان می‌شود. هرچند کسب برد هم تضمینی برای ماندن شاگردان ونگر(Wenger) در لیگ قهرمانان نیست. آرسنالی‌ها شانس کمی برای صعود در لیگ قهرمانان دارند و باید با لشکری مصدوم در خانه برابر این تیم به میدان بروند. آن‌ها این هفته در لیگ برتر برابر وست بروم(West Brom) شکست خوردند تا نتوانند به صدر برسند. البته خوش شانس هم بودند که سیتی(Manchester City) نیز شکست خورد تا اختلاف دو تیم زیاد نشود. آرسنال در حالی باید در این دیدار به میدان برود که نیم نگاهی هم به بازی بایرن مونیخ و المپیاکوس خواهد داشت و هنوز سرنوشت صعودش دست خودش قرار ندارد.

گروه G مکابی – چلسی، پورتو – دیناموکیف

چلسی(Chelsea) بعد از برد این هفته خود برابر نورویچ(Norwich City) که باعث بالا رفتن روحیه بازیکنان این تیم شده باید در لیگ قهرمانان اروپا برابر مکابی(Maccabi Tel Aviv) به میدان برود. دیدار رفت دو تیم در لندن با برتری 4 بر صفر چلسی به پایان رسیده است. خبر خوب برای چلسی بازگشت ایوانوویچ(Branislav Ivanović) از بند مصدومیت به ترکیب است. او در دیدار این هفته برای آبی‌پوشان لندنی به میدان رفت. در قلب خط دفاع چلسی جان تری(John Terry) حضور دارد که با 107 حضور در لیگ قهرمانان رکوردار تعداد حضور در این رقابت‌ها از سوی یک بازیکن انگلیسی است. پیروزی چلسی در این دیدار باعث خواهد شد تا صعود این تیم به مرحله بعدی لیگ قهرمانان قطعی شود و بازی آخر برابر پورتو(Porto) تنها حکم صدرنشین شدن را برای این تیم خواهد داشت.

چلسی بعد از شروع ضعیف خود رفته رفته به روزهای اوج خود بازگشته است. بازی خوب ادن هازارد(Eden Hazard) در بازی قبلی باعث شده هواداران تیم به موفقیت تیمشان در این فصل امیدوار شوند. در چلسی ویلیان(Willian) بهترین بازیکن این فصل آنها بوده که این فصل 3 گل از روی ضربات ایستگاهی به ثمر رسانده و گل او در هفته چهارم این رقابت‌ها برابر دیناموکیف(Dynamo Kyiv) به عنوان برترین گل این هفته رقابت‌ها انتخاب شد و تعجبی هم ندارد که باشگاه مذاکراتش را برای تمدید قرارداد این بازیکن شروع کند. سران این تیم می خواهند قرارداد این بازیکن برزیلی را تا سال ۲۰۲۰ تمدید کنند و هفته ای ۱۰۰ هزار پوند به او حقوق دهند. این قرارداد می‌تواند ارزشی بیش از ۲۰ میلیون پوند داشته باشد.

در دیگر دیدار این گروه پورتو در خانه باید به دیدار دیناموکیف برود. دیدار رفت دو تیم با تساوی دو بر دو به پایان رسید. این تیم پرتغالی که آخرین قهرمانی یک تیم پرتغالی را در لیگ قهرمانان با مورینیو(Mourinho) کسب کرده انگیزه زیادی دارد تا بتواند به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعدی این رقابت‌ها شود. پورتو در صورتی که بتواند هر دو دیدار بعدی خود را در این رقابت‌ها با برد به پایان برساند صرف نظر از بقیه بازی های گروه به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعدی خواهد شد که اتفاق مهمی برای این تیم پرتغالی محسوب می‌شود.

گروه H زنیت – والنسیا، لیون – خنت

زنیت(Zenit Saint Petersburg) تنها تیمی در این دوره از لیگ قهرمانان بوده که همه دیدارهای خود را با برد به پایان رسانده است و انگیزه زیادی برای درخشش در این فصل دارد. زنیت صعود خود را به عنوان تیم نخست به مرحله بعدی قطعی کرده و در این دیدار تنها برای بالا بردن رکورد بردهای خود در خانه برابر والنسیا(Valencia) به میدان می‌رود. در طرف مقابل والنسیا با 2 برد و 6 امتیاز وضعیت خوبی در این رقابت‌ها دارد و امیدوار است بتواند بعد از زنیت به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعدی شود. در صورتی که والنسیا بتواند این دیدار را با برد به پایان برساند گام بلندی را برای صعود به مرحله بعدی برداشته است.

در دیگر دیدار این گروه لیون(Olympique Lyonnais) و خنت(Gent) باید برابر هم به میدان برود تا یکی از کم هیجان‌ترین گروه‌های این فصل لیگ قهرمانان خیلی زود حریفان صعود کرده خود را بشناسد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir