رقابت رئال مادرید و اتلتیکو مادرید برای قهرمانی در اروپا
رئال مادرید و اتلتیکو مادرید در حالی برگزار کننده فینال لیگ قهرمانان هستند که سرمربیان دو تیم هیچ‌گاه به عنوان مربی موفق به فتح آن نشدند.

هواداران حاضر در ورزشگاه دالوز لیسبون، اتلتیکو مادرید(Atlético Madrid) را قهرمان فصل 14-2013 می دانستند و تنها چند ثانیه به این قهرمانی که با تک گل دیگو گودین(Diego Godín) باقی مانده بود. اتلتیکو با رویای خود فاصله ای نداشت اما سرخیو راموس(Sergio Ramos) با ضربه سرش آرزوی شاگردان دیگو سیمئونه(Diego Simeone) را بر باد داد. بازی در دقیقه 93 به تساوی یک بر یک گل رسید.

جشن تماشاگران قرمز و سفیدپوش برای قهرمانی ناتمام ماند. در مقابل مادریدی ها(Real Madrid) سر از پا نمی شناختند. راموس درباره این گل گفت: این گل من نبود. این گل برای مادریدی ها، خانواده‌ام و همه کسانی که به من کمک کردند بود.

هواداران اتلتیکو با نگرانی وقت های اضافه را دنبال کردند. مادریدی ها با انگیزه بیشتری در وقت های اضافه به کار خود ادامه دادند و گلزنی گرت بیل(Gareth Bale)، مارسلو(Marcelo Vieira) و کریستیانو رونالدو(Cristiano Ronaldo)، دسیما را برای سفیدپوشان به ارمغان آورد.

امشب دوباره این فینال و این بار در ورزشگاه سن سیرو شهر میلان تکرار می شود و دو تیم مادریدی برای فتح تنها جام این فصل خود رقابت خواهند کرد.

از لیسبون تا میلان

از 28 بازیکن حاضر در فینال 2014، تنها 15 بازیکن در هر دو تیم باقی مانده است. قرمز و سفیدپوشان هنوز از وجود خوانفران(Juanfran)، دیگو گودین، فیلیپه لوییس(Filipe Luís)، گابی(Gabi)، تیاگو(Tiago Mendes) و کوکه(Koke) بهره می برند. 6 بازیکن در آن بازی در ترکیب اصلی حضور داشتند و پنج بازیکن نیز امشب باز هم از ابتدا به میدان خواهند رفت و تنها تیاگو آن ها را همراهی نخواهد کرد. تیبو کورتوا(Thibaut Courtois)، میراندا(Miranda)، رائول گارسیا(Raúl García)، دیگو کاستا(Diego Costa)، داوید ویا(David Villa)، 'آدریان'، 'سوسا' و 'توبی آلدرویلد' نیز این تیم را ترک کردند.

در حال حاضر یان اوبلاک(Jan Oblak) از دروازه اتلتیکو حفاظت می کند، خیمنس(José María Giménez) به دفاع کمک می کند، در هافبک آئوگوستو فرناندس(Augusto Fernández)، یانیک کاراسکو(Yannick Ferreira Carrasco) و سائول نیگوئس(Saúl Ñíguez) بازی می کنند و آنتوان گریزمان(Antoine Griezmann) و فرناندو تورس(Fernando Torres) هم زوج خط حمله این تیم را تشکیل می دهند.

از در طرفی در مادرید دنی کارواخال(Dani Carvajal)، رافائل واران(Raphaël Varane)، سرخیو راموس، لوکا مودریچ(Luka Modrić)، بیل، کریم بنزما(Karim Benzema)، و رونالدو در ترکیب اصلی حضور داشتند و مارسلو و ایسکو(Isco) بازیکنان ذخیره ای بودند که به میدان آمدند. اکنون کاسیاس(Iker Casillas)، فابیو کونترائو(Fábio Coentrão)، سامی خدیرا(Sami Khedira)، آنخل دی ماریا(Ángel Di María)، و آلوارو موراتا(Álvaro Morata) در مادرید حضور ندارند.

مادرید همچنین دیگر کارلو آنچلوتی(Carlo Ancelotti) را بر نیمکت خود نمی بیند، پس از او رافائل بنیتس(Rafael Benítez) آمد و اکنون زین الدین زیدان(Zinedine Zidane) هدایت این تیم را برعهده دارد. تنها تغییر اصلی ترکیب مادرید نسبت به دو سال پییش حضور کیلور ناواس(Keylor Navas) درون دروازه است.

پس از این دیدار دو تیم اسپانیایی 10 بار برابر هم قرار گرفتند که تنها یک پیروزی برای مادرید به دست آمد. اتلتیکو پنج بار همشهری اش را شکست داد و چهار بازی به تساوی رسید.

سن سیرو خانه سیمئونه

سن سیرو از بزرگترین بناهای جهان فوتبال است. ورزشگاهی خاص برای هر فردی است اما برای بعضی ها به عنوان خانه شان نیز محسوب می شود. یکی از این افراد دیگو سیمئونه است. او دو فصل (98-97 و 99-98 ) برای اینتر(Inter Milan) در این ورزشگاه بازی کرد. در این مدت به همراه تیم ایتالیایی قهرمان جام یوفا شد.

بازیکن آرژانتینی بهترین بازی اش را برای اینتر در دربی شهر میلان انجام داد و در سن سیرو دوبار دروازه میزبانش را باز کرد. خاطره خوب سیمئونه از این اینتر باعث شده است تا علاقمندی اش را به مربیگری در این تیم به صورت علنی اعلام کند. سرمربی آرژانتینی در این باره گفت: روزی به اینتر بازخواهم گشت چون در دوران بازیگری دوران خوشی در این تیم داشتم و به عنوان یک سرمربی به این تیم بازخواهم گشت. به همین خاطر فتح لیگ قهرمانان در سن سیرو برای سیمئونه خاص خواهد بود.

مصاف های دو تیم در رقابت های اروپایی

نخستین بار دو همشهری در رقابت های اروپایی در نیمه نهایی سال 59 برابر هم قرار گرفتند. مادرید در سانتیاگو برنابئو دو بر یک با گل های 'اکتور ریال' و فرانتس پوشکاش(Ferenc Puskás) پیروز شد و 'چوسو' تک گل مهمان را به ثمر رساند. اتلتیکو دیدار برگشت را با تک گل 'انریکه کویار' با پیروزی پشت سر گذاشت. این نتیجه بدان معنا بود که دو تیم باید یک بازی تکراری را 6 روز بعد برگزار کنند. در آن دیدار آلفردو دی استفانو(Alfredo Di Stéfano) خیلی زود مادرید را پیش انداخت، اما کویار بازی را به تساوی رساند. پوشکاش تنها سه دقیقه به پایان نیمه نخست گل پیروزی را به ثمر رساند تا مادرید چهارمین فینال پیاپی اش را تجربه کند.

55 سال بعد این دو تیم در فینال لیگ قهرمانان سال 2014 برابر هم قرار گرفتند و اتلتیکو چهار بر یک در وقت های اضافه شکست خورد. این دو تیم سال گذشته نیز در مرحله یک چهارم برابر هم قرار گرفتند و اتلتیکو دوباره برابر همشهری اش ناکام ماند. پس از تساوی بدون گل در ویسنته کالدورن تک گل هرناندس(Javier Hernández) در سانتیاگو برنابئو برای رساندن تیمش به نیمه نهایی کافی بود.

رکوردی که در انتظار اتلتیکو است

قرمز و سفیدپوشان می توانند با پیروزی در این بازی پنجمین تیمی باشند که چهار عنوان اروپایی را فتح می کنند. پیش از این یوونتوس(Juventus)، آژاکس(Ajax)، چلسی(Chelsea) و بایرن مونیخ(Bayern Munich) در لیگ قهرمانان، لیگ اروپا، سوپرجام اروپا و جام در جام اروپا قهرمان شده بودند. یونتووس اولین تیمی بود که توانست به این رکورد دست پیدا کند و آخرین تیم بایرن مونیخ بود.

خوشحالی بارسایی ها از قهرمانی اتلتیکو

بازیکنان بارسلونا(Barcelona) که این فصل را با قهرمانی در لالیگا و کوپا دل ری به پایان رساندند دوست ندارند مادرید قهرمان لیگ قهرمانان شود. بازیکنان آبی اناری پوش در مصاحبه هایشان به این موضوع اشاره کرده اند.

دنی آلوس(Dani Alves) در این باره گفت: اتلتیکو شایسته قهرمانی در لیگ قهرمانان است.

ژاوی(Xavi) هافبک پیشین بارسلونا اظهار کرد: اکنون زمان قهرمانی اتلتیکو است، آن ها شایسته فتح این جام هستند.

اما اظهار نظرهای جالبی هم درباره این بازی شده است. بیل مهاجم رئال مادرید حاضر است در صورت قهرمانی موهایش را کوتاه کند. رونالدو ارزش این قهرمانی را بیشتر دو جامی که بارسا فتح کرده است می داند. راموس اگر انتخابی برای حذف یک بازیکن اتلتیکو داشت گریزمان را برمی گزید. فابیو کاپلو() سرمربی پیشین مادرید، اتلتیکو را برتر از مادرید می داند. کارلو آنچلوتی نیز معتقد است که مادرید می تواند اتلتیکو را شکست دهد.

حواشی

سه شنبه هفته گذشته خبری همه هواداران مادریدی را نگران کرد. رونالدو به علت ضرب دیدن پایش مجبور به ترک تمرین شد، ولی خیلی زود به تمرینات بازگشت. اما پنجشنبه عصر خبری عجیب منتشر شد. باشگاه مادریدی از اونای امری(Unai Emery) خواست برای تصمیم گیری درباره آینده اش تا سه شنبه صبر کند. این خبر به این معناست که در صورت قهرمان نشدن شاگردان زیدان، سرمربی فرانسوی آینده اش همچون آنچلوتی خواهد شد(اخراج از رئال مادرید).

در این شرایط باید دید زیدان می تواند با فتح undecimal به افتخارات مادرید بیفزاید و جایگاهش را در این باشگاه تثبیت کند یا اینکه اتلتیکو با هدایت سیمئونه اولین قهرمانی را در این رقابت ها به دست می آورد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir