کوررنگی و کم‌بینایی داوران فوتبال ایران!
به نظر می‌رسد کوررنگی و ضعف بینایی داوران چالش تازه فوتبال ایران باشد.

خبر داغ داوری، امروز مطرح شد. کوررنگی بعضی از داوران و چشمان ضعیف بعضی دیگر. روز جمعه داوران برای اولین بار در تست‌های چشم پزشکی حرفه‌ای شرکت کردند تا وضعیت بینایی آنها هم مورد بررسی قرار گیرد. این اولین بار بود که چنین اتفاقی در داوری ایران می‌افتاد. یک بار، چند سال قبل کمیته داوران از داوران خواست تا به چشم پزشک مراجعه کنند و تست بدهند. هر یک از آنها هم پیش هر پزشکی که دوست داشتند رفتند و در نهایت نتیجه‌ای به دست آمد که نشان می‌داد وضعیت بینایی داوران ایران فوق‌العاده است و هیچکدام مشکلی ندارند.

حسین عسگری رئیس سابق دپارتمان داوری در این باره می‌گوید: «ما از داوران خواستیم پیش چشم پزشک بروند. گفتیم شما گواهی را بیاورید. خودشان رفتند و پیش هر پزشکی که می‌خواستند تست دادند و گواهی‌ها را آوردند. ما هم بررسی کردیم و دیدیم وضعیت بینایی داوران مشکلی ندارد. البته خیلی مستند نبود. الان ولی وضعیت فرق کرده و یک تیم متخصص آورده‌اند که از چشم داوران تست بگیرند. یقینا این تست‌ها روی وضعیت داوران تاثیر زیادی خواهد داشت.»

ولی اگر جواب تست‌های پزشکی در آن زمان مستند نبود، چرا کمیته داوران آنها را پذیرفت؟ حداقل کار این بود که یک پزشک متعمد معرفی می‌کردند تا تست‌های لازم را بگیرد. عسگری پاسخ می‌دهد: «خب در آن زمان امکانات ما به همین اندازه بود ولی خدا را شکر الان این کار را مستند می‌کنند!»

این بار کمیته داوران تلاش کرد تا مثل چند سال قبل عمل نکند. روز جمعه ساعاتی پس از تست‌گیری‌ها شایعات دهان به دهان چرخید. اینکه بعضی از داوران از نظر بینایی مشکل دارند. فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران هم این شایعات را تکذیب نکرد و تنها گفت: «هنوز این مسئله را به ما اعلام نکرده‌اند. صبح روز جمعه چشمان داوران مورد معاینه قرار گرفت و هنوز نتیجه به ما اعلام نشده است.»

خداداد افشاریان داور بین‌المللی و سابق فوتبال ایران در واکنش به این شایعات حرف‌های جالبی می‌زند. او می‌گوید: «این اولین بار است که از داوران تست چشم پزشکی می‌گیرند. یعنی خود فدراسیون این کار را انجام می‌دهد. من در 20 سال داوری‌ام هرگز چنین چیزی ندیدم. حتی برای تست‌های فیفا هم رفتیم، از ما تست بینایی نگرفتند و تنها تست آمادگی بدنی داشتیم.» او توضیح می‌دهد: «از ما تست‌های قلب و عروق بیشتر می‌گرفتند که مبادا مشکلی پیش بیاید و سکته کنیم.»

افشاریان معتقد است گرفتن این تست‌ها اتفاقا کار خوبی است: «هر چیزی که به داور کمک کند، مثبت است. ما باید دید مثبت به این موضوع داشته باشیم. حالا اگر این وسط یک یا دو نفر مشکل داشته باشند، باید تقویت شوند یا اگر نمی‌شود، دیگر قضاوت نکنند. خیلی مهم است که داور از دور خوب ببیند وگرنه دچار اشتباه می‌شود.»

اما آیا شایعات درباره کوررنگی یا عینکی بودن داوران را باید جدی گرفت؟ افشاریان پاسخ می‌دهد: «من که نمی‌دانم. باید مسئولان بگویند.» حسین عسگری اما در واکنش به این شایعات می‌گوید: «راستش من هم این شایعات را شنیده‌ام ولی چیز مستندی ندیده‌ام. تا مستند نباشد نمی‌توانیم درباره‌اش حرف بزنیم ولی می‌دانم که روز جمعه از داوران تست بینایی گرفته‌اند. نتیجه را در دو سه روز آینده اعلام خواهند کرد.»

عسگری در پاسخ به این سوال که آیا نباید تست‌ها اول فصل گرفته می‌شد، می‌گوید: «باید اول فصل بگیرند ولی همین که الان هم گرفته شده، واقعا کار خوبی است. این کار خیلی مثبت است.»

پس باید منتظر ماند و دید نتیجه نهایی تست ها چه بوده. فعلا شایعه زیاد است. مسئولان کمیته داوران هم همه چیز را به زمان اعلام تست‌ها واگذار کرده‌اند. آنچه پیداست، شفافیت در زمینه ارایه جواب تست‌ها و توضیحات مسئولان می‌تواند گام مفیدی برای حل مشکلات داوری باشد وگرنه مشکلات مثل گذشته پابرجا خواهد بود.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:khabaronline.ir