تقابل استقلال و مس/ بازی به شرط حذف
در چارچوب رقابت‌های جام حذفی، استقلال تهران امروز در ورزشگاه آزادی میزبان تیم دسته یکی مس کرمان است.

استقلال تهران میزبان تیم دسته یکی مس کرمان

در چارچوب رقابت‌های جام حذفی، استقلال تهران امروز در ورزشگاه آزادی میزبان تیم دسته یکی مس کرمان است. دیداری که می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد، چرا که استقلال و مس، هر گاه در جام حذفی مقابل هم قرار گرفته‌اند، یکی از آنها به فینال رسیده است! نخستین تقابل دو تیم  به مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی  سال 79-1378 مربوط می‌شود. در آن سال مس اصلا تیم شناخته‌شده‌ای نبود اما برحسب قرعه حریف استقلال شد. کرمانی‌ها در خانه خودشان بازی را  3 برصفر واگذار کردند و پس از آن 5 گل هم در تهران خوردند. استقلال در آن سال با پشت سر گذاشتن تیم‌های کشاورز تهران، ایرسوتر نوشهر و سایپا، در فینال به بهمن رسید و این تیم را نیز  3بر یک شکست داد تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد. مصاف بعدی 2 تیم در سال1392 اتفاق افتاد. در آن بازی مس کرمان توسط ادینیو 2 بار دروازه استقلال را باز کرد و با برد 2 بر یک به فینال رسید. تک‌گل استقلال را در آن بازی امیرحسین صادقی به ثمر رساند. ادینیوی قبراق در آن بازی بارها صادقی و دیگر مدافعان استقلال را آزار داد و بالاخره در دقیقه 85، گل دوم را به تیم پایتخت زد و این تیم را از رسیدن به فینال محروم کرد. در فینال مس کرمان میزبان تراکتورسازی بود و بازی را یک بر صفر واگذار کرد. بهترین مقام مس کرمان هم در همان مسابقات بود که نایب‌قهرمان شد.

اما جز این 2 بازی جام حذفی، استقلال و مس 16 بار نیز در لیگ برتر روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن، 6 برد برای استقلال و 3 برد برای مس بوده و باقی مسابقات به تساوی انجامیده است. 26 گل از خط دروازه‌ها عبور کرده که سهم آبی‌ها 15 گل بوده است. آرش برهانی(4) و فرهاد مجیدی(2) بهترین گلزنان این 16 بازی به حساب می‌آیند. با این تفاسیر، عصر امروز استقلال و مس برگزارکننده نوزدهمین تقابل خودشان خواهند بود. سومین تقابل دو تیم در جام حذفی در حالی انجام می‌شود که استقلال در لیگ برتر شرایط رو به رشدی را دارد اما همچنان بر لبه تیغ حرکت می‌کند. این تیم شاید نتواند در ماراتن لیگ به جام برسد اما جام حذفی، مسیرکوتاهی است که آبی‎ها با کمی تمرکز و تلاش می‌توانند جام و سهمیه را با هم به دست آورند. بویژه حالا که خبری از همشهری آنها در جام حذفی نیست. در طرف مقابل، مس کرمان که زمانی یکی از تیم‌های خوب فوتبال ما بود و در آسیا هم حضور یافت، شرایط خوبی در لیگ آزادگان ندارد. 7 تساوی در مسابقات لیگ باعث شده فاصله مسی‌ها از صدر جدول زیاد شود. به همین خاطر باید مردان ابراهیم‌زاده را بازیکنان پرانگیزه‌ای بدانیم که قصد دارند نام خودشان را دوباره در فوتبال کشور مطرح کنند. استقلال با 6 قهرمانی و 4 نایب‌قهرمانی، پرافتخارترین و بی‌رقیب‌ترین تیم جام حذفی کشورمان است و در عوض مس کرمان تنها یک مقام دومی را در جام حذفی یدک می‌کشد. بنابراین کفه ترازو به نفع آبی‌ها سنگینی می‌کند. باید دید در سی‌‌امین دوره جام حذفی، استقلال پس از ملوان نوین، مس کرمان را هم پشت سر می‌گذارد و به مرحله یک هشتم می‌رسد یا اینکه مس کرمان مانند قشقایی، شگفتی‌ساز می‌شود و دیگر تیم پرطرفدار پایتخت را حذف می‌کند!

منصوریان: بازی آسانی نداریم

علیرضا منصوریان در نشست خبری پیش از بازی مقابل مس کرمان گفت:  بازی آسانی نداریم. فاصله بین 2 بازی ما 4 روز بوده است. به درخواست ما این بازی دهم آبان برگزار خواهد شد، چون می‌خواستیم با ملی‌پوشان‌مان بازی کنیم. متاسفانه با توجه به درگذشت پدر امید ابراهیمی عزیز و ضرب خوردگی وریا غفوری، نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم. شاید اگر بازی چند روز دیگر بود وضعیت‌مان بهتر هم می‌شد. در کل به امید عزیز تسلیت می‌گویم و امیدوارم وریا هم سریع‌تر بهبود پیدا کند. وی ادامه داد: ما در این بازی قطعا تغییراتی خواهیم داشت. از هواداران می‌خواهم به ورزشگاه بیایند و ما را حمایت کنند. ساختارمان را  به گونه‌ای تغییر می‌دهیم تا ان‌شاءالله اگر پلی‌آف آسیا را رد کردیم، وقتی فاصله بازی‌ها 4 روزه شود، مشکلی نداشته باشیم. باید از الان به فکر آن روز باشیم تا اگر بازیکنی نبود، مشکلی برای‌مان پیش نیاید.

سرمربی استقلال درباره اظهارات اخیر علیرضا بیرانوند درباره اینکه گفته بود منصوریان می‌خواهد او را نابود کند، اضافه کرد: این حرف‌ها خیلی عجیب نیست و گاهی بازیکنان درباره مربیان قبلی خود صحبت می‌کنند. بیرانوند شاگردم بوده و نظرش قابل احترام است. او پسر خوبی است و نظرش را گفته است. سرمربی استقلال درباره اینکه بازیکنان این تیم موقعیت‌های زیادی از دست می‌دهند، گفت: یک مثال ساده می‌زنم. وقتی متنی را  20 بار تغییر دهید راحت‌تر می‌نویسید. این کار ما هم فقط با پیگیری و تلاش برطرف می‌شود. بازیکن باید تمرکزش را روی دستورات کادر فنی قرار دهد. بازیکن وقتی چند بازی گل نمی‌زند تحت فشار است. هرچه بیشتر تمرکز کنیم در تیم بهتر عمل می‌کنیم. سعی ما این است که در تعطیلات لیگ شرایط بازی را برای مهاجمان شبیه‌سازی کنیم تا بازیکن ما تحت فشار قرار بگیرد.

تقابل قلعه‌نویی و مایلی‌کهن

مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی فوتبال امروز با برگزاری ۶ بازی پیگیری می‌شود. در این مرحله از رقابت‌ها از بین ۱۶ بازی تنها یک بازی برگزار شده که در آن شهرداری تبریز با یک گل از شهرداری فومن شکست خورده است. امروز در نخستین بازی، ماشین‌سازی تبریز میزبان خونه به خونه بابل خواهد بود. این بازی از ساعت ۱۴ آغاز می‌شود و تیم قعرنشین لیگ برتر به مصاف صدرنشین لیگ دسته یک باید برود. این در حالی است که تبریزی‌ها به دلیل در اختیار نداشتن تعداد زیادی از بازیکنان‌شان به دلیل مصدومیت و همچنین به دلیل نداشتن ورزشگاه مناسب، درخواست تعلیق بازی را به سازمان لیگ داده‌اند. همچنین ملوان بندرانزلی با محمد مایلی‌کهن میزبان شاگردان امیر قلعه‌نویی در تراکتورسازی است.

این بازی از ساعت ۱۴ در ورزشگاه تختی انزلی آغاز می‌شود و 2 تیم مدعی برای رسیدن به مرحله یک‌هشتم نهایی باید رودرروی یکدیگر قرار بگیرند. تیم قشقایی شیراز نیز که با عبور از پرسپولیس و خلق شگفتی به این مرحله رسیده، باید به مصاف همشهری خود یعنی آینده‌سازان برق جدید شیراز برود. این دیدار که بین 2 تیم دسته دویی برگزار می‌شود از ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد. علی دوران، سرمربی تیم قشقایی شیراز که مربی بدنساز تیم‌ملی فوتسال ایران نیز است، در بازی قبلی تیمش مقابل پرسپولیس به دلیل حضور در کلمبیا روی نیمکت تیمش ننشست و امروز نخستین حضورش در جام حذفی را تجربه می‌کند. 2 تیم نفت امیدیه و شهرداری ماهشهر که از لیگ 2 به این مرحله از رقابت‌ها رسیده‌اند از ساعت ۱۴:۳۰ رودرروی یکدیگر قرار خواهند گرفت. سایپا هم که این روزها حال و روز خوشی در لیگ برتر ندارد، از ساعت ۱۵ به مصاف بادران تهران می‌رود.

 

منبع: وطن امروز