قلعه‌نویی از نازی‌آباد تا قهرمانی
اول آذر ماه سالروز تولد امیر قلعه نویی پر افتخارترین مربی تاریخ فوتبال باشگاهی ایران در سطح لیگ است.

 

 پرافتخارترین مربی لیگ 53 ساله شد

 امیر قلعه نویی که اسم شناسنامه ای او اردشیر است، اصالتا نیشابوری است.قلعه نویی که برادرانی به اسامی احمد و بابک دارد اهل نازی آباد تهران است. در سطح حرفه ای از راه آهن فوتبال را آغاز کرد. ناصر ابراهیمی در شکوفایی استعداد او نقشی اساسی داشت. در سال 60 توسط امیر حاج رضایی به تیم ملی جوانان دعوت شد و عضو 11 نفره تیم برتر سال مسابقات تهران در کنار ناصر حجازی، کیان طهماسبی، امیر مرزوقی، خبیری، مهدی دینورزاده، علی پروین، منوچهر طاهرخانی، کامل انجینی، حسین فداکار و ناصر محمدخانی شد. تیم دوم این مسابقات را بهروز سلطانی از کیان، پنجعلی از پرسپولیس، نعلچگر از استقلال، فردعلی نیا از بوتان، حقیقیان از شاهین، علیدوستی از هما، نعمت زاده از بانک ملی، عباس کارگر از پرسپولیس، چنگیز از استقلال، رجبی از استقلال و تهمتن از اکباتان تشکیل می دادند.

قلعه نویی در 19 سالگی توسط ابراهیمی به شاهین آمد. شاهینی ها ناصر ابراهیمی را سرمربی تیم خود کرده بودند. او در سال 65 در 23 سالگی کاپیتان تیم شاهین شد و در سال های 64 و 65 هم جزو 3 بازیکن برتر مسابقات تهران برگزیده شد. البته درخشش او در مسابقات باشگاهی همیشه بالاتر از درخشش در اندازه های ملی بود. قلعه نویی که در دوره علی پروین به تیم ملی دعوت شد به دلیل مصدومیت بازی در جمع ستاره ها را از دست داد اما در آخرین دوره حضور پروین در تیم ملی تبدیل به هافبک ثابت تیم او شد. تیمی که نتایجی خوبی را در رقابت های مقدماتی جام جهانی 94 نگرفت.

مایلی کهن یکی از آخرین کسانی که قلعه نویی را در تیم ملی بازی داد می گوید، من نمی خواستم او را به تیم ملی دعوت کنم اما علی پروین تلفن زد و درخواست دعوت او را کرد و من هم دیدم علی پروین در فوتبال ایران صاحب چنین حقی است!

قلعه نویی که بلافاصله پس از جدایی از استقلال کار مربیگری را آغاز کرد برای اولین بار در تیم کشاورز سرمربیگری را تجربه کرده و سپس با موفقیت در تیم استقلال اهواز خود را به استقلال نزدیک کرد و بعد از 3 سال درخشش و کسب اولین قهرمانی میخ خود را در فوتبال ایران کوبید. او با 5 قهرمانی در لیگ، پرافتخارترین سرمربی ایرانی تاریخ این رقابت هاست. مردی که امسال هم با تراکتورسازی به دنبال کسب یک عنوان دیگر است. او با تیمش در جام حذفی و لیگ مدعی درجه اول بالا بردن جام و قهرمانی است و تیمی پرستاره را بنابر عادت همیشگی به مسابقات گسیل داشته است.

برای این سرمربی موفق آرزوی سلامتی می کنیم. تولدت مبارک آقای قلعه نویی.

 

منبع: ورزش سه