پرسپولیس ما خیلی قدرتمند بود
پیشکسوت پرسپولیس گفت: «پسر من سرش تو فضای مجازی است! مطالبی در مورد من می خواند و با تعجب می گوید خدایی تو اینطوری فوتبال بازی می کردی!»

تا دقیقه 70 هر بلایی خواستیم سر استقلال آوردیم / طاهری یک بار از ما دعوت کند، ضرر نمی کند

پرسپولیس در تلاش است تا این فصل بعد از سال ها یک جام قهرمانی را به هوادارانش تقدیم کند و پیشکسوتان این تیم هم از دور نظاره گر این تلاش هستند. آنها حرف های زیادی برای گفتن دارند اما سکوت کرده اند تا شاهد رقم خوردن قهرمانی تیم محبوبشان باشند.یکی از این پیشکسوتان حسن شیرمحمدی است که که سابقه بازی برای تیم های پاس تهران و سایپا را نیز دارد. وی در اواخر دهه 60 به ترکیب پرسپولیس اضافه شد و درخشش جالبی هم در خط حمله این تیم داشت.

بد نیست شما هم خواننده صحبت های شیرمحمدی باشید:

* بالاخره شما را در مراسم پیشکسوتان دیدیم. معمولا خیلی در دید نیستید؟

- وقتی به مراسمی دعوت می شویم احترام می گذاریم و در مراسم حضور پیدا می کنیم. وقتی هم دعوت نمی کنند ما به زندگیمان می رسیم و دنبال اینجور مسائل هم نیستیم که بخواهیم به زور در مراسم حاضر شویم. به مناسبت قهرمانی پرسپولیس در آسیا مراسمی برگزار شد و از من هم دعوت کردند تا در این مراسم باشم و من هم اطاعت امر کردم و از بانی این مراسم هم تشکر می کنم که یاد ما بازیکنان قدیمی بودند. البته این مراسم خیلی رسمی بود و دوست دارم در مراسم خودمانی تر همه بچه های قدیمی رو ببینم.

 

* مگر همبازی ها را در آن مراسم ندیدید؟

- چرا ولی همه را ندیدم. پیشکسوتان باید در فضایی صمیمی دور هم جمع شوند تا خاطراتشان را زنده کنند و بهتر بتوانند سراغ هم را بگیرند. اینطوری راحت تر آدم متوجه مشکلات دوستان قدیمی اش می شود و شاید بهتر بتواند کمکی به همبازیان قدیمی اش بکند. البته من از برگزارکننده های آن مراسم باز هم تشکر می کنم که فضایی را فراهم کردند تا ما بتوانیم همدیگر را ببینیم.

 

* به نظر می رسد خود پیشکسوتان پرسپولیس هم تلاشی برای دور هم جمع شدن و فوتبال بازی کردن ندارند!

- خب این مسئله بر می گردد به میزان توجه باشگاه پرسپولیس به وضعیت قدیمی های خود. می توان برای فوتبال بازی کردن دور هم جمع شد اما به نظرم باید این کار انسجام داشته باشد. به نظرم باشگاه می تواند این انسجام را به وجود بیاورد. باید یک زمینی که جای مناسبی در تهران دارد توسط باشگاه در اختیار پیش کسوتانش قرار بگیرد که دسترسی به آن برای همه قدیمی ها فراهم باشد و بازیکنان قدیمی هر دو هفته یکبار یا حتی ماهی یکبار بتوانند دور هم جمع شوند و ورزشی هم بکنند. قبلا ورزشگاه می گرفتند در قلب طرح ترافیک خیلی ها نمی توانستند در ورزشگاه حضور پیدا کنند. به نظرم باشگاه باید در این زمینه فعال باشد.

 

* اما بین باشگاه و شرکت پیشکسوتان که زمینه برگزاری مراسم های قبلی را فراهم کرده بود یک اختلاف پنهانی وجود دارد که شاید به چشم مردم نیاید اما خیلی ها هم متوجه این اختلاف می شوند!

- چرا از خودشان نمی پرسند چرا این شرکت چنین مراسمی را برگزار می کند و هدفش از این کار چیست؟ من از شما می خواهم از آقای طاهری بپرسید آیا او تا امروز برای پیشکسوتان پرسپولیس کاری کرده که آنها مثلا به سمت این شرکت کشیده نشود. هدف این شرکت جمع کردن پیشکسوتان پرسپولیس دور هم است اما آیا آقای طاهری به عنوان مدیر باشگاه پرسپولیس تا امروز تقدیری از قدیمی های پرسپولیس کرده که آنها از تقدیر یک شرکت بی نیاز باشند؟! به خدا خیلی از هواداران پرسپولیس از این بازیکنان خاطره دارند. پسر من سرش تو فضای مجازی است! مطالبی در مورد من می خواند و با تعجب می گوید خدایی تو اینطوری فوتبال بازی می کردی!! خب این خاطرات مردم است که پسر من آنها را می خواند. آیا توجه کردن به خاطرات مردم کار بدی است. حالا من هیچی این همه بازیکن بزرگ در پرسپولیس بودند که تاریخ ساز شدند. چرا نباید باشگاه یک بار از آنها تقدیر کند. آقای طاهری یک بار پیشکسوتان را دور هم جمع کند قول می دهم از این کار ضرر نکنند.

 

* خودت مطالب فضای مجازی را در مورد خودتان دنبال می کنی؟

- اصلا اهل فضای مجازی نیستم و حال و حوصله اش را هم ندارم! گاهی پسرم مطالبی را برای من می خواند.

 

* مطلب تندی در مورد خودت خوانده ای؟

- یک بار پسرم گفت یک هوادار مطلبی نوشته و در آن گفته هنوز بابت یک بازی که از من پشت مهاجمان استفاده کرده اند فشار خون دارد! خدایی خیلی تعجب کردم. خیلی ها یادشان نیست من در پرسپولیس بازی کرده ام. نمی دانم این هواداران چقدر درگیر خاطراتشان با پرسپولیس هستند. برایم بعضی اتفاقات جالب است.

 

* پسرت پیگیر فوتبالت هست؟

- بله عکس جمع می کند و مطالبی را می خواند و فیلمی هم باشد نگه می دارد. آن زمان فیلم بازی ها را فقط با 3 تا دوربین ضبط می کردند که دو دوربین پشت دروازه ها بود. متاسفانه خود صدا و سیما خیلی از فیلم ها را ندارد. همان دربی که دعوا شد خیلی ها فیلم کامل بازی را ندیدند و بعدا شنیدم بعضی از صحنه ها را بعضی از هواداران با دوربین شخصی گرفته اند. متاسفانه اسناد تصویری بازی ها خیلی کم است.

 

* هنوز هم خیلی ها از خودشان می پرسند پرسپولیس چطور بازی دو بر صفر برده را در آن دربی با مساوی عوض کرد!

- خدا امیر مسعود برومند پیشکسوت شاهین را بیامرزد. آن زمان در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس حضور داشت. به من می گفت فکر نمی کردم این قدر خوب در برابر استقلال بازی کنید. خدایی ما تا دقیقه 70 هر بلایی خواستیم سر استقلال آوردیم اما بعد از اخراج رضا شاهرودی تیم از هم پاشید! همه چیز به هم خورد و بی تعارف ما باید هر یک دقیقه یک گل می خوردیم! بعد از آن هم که درگیری پیش آمد و همه چیز به هم ریخت.

 

* واقعا فکر می کنید آن تیم از تیم امروز بهتر بود؟

- خدایی آن تیم خیلی قدرتمند بود. شما ببین امروز بازیکنان در چه زمینی در آزادی به میدان می رود. اگر این زمین را ما داشتیم کولاک می کردیم. نمی گویم بازیکنان امروزی خوب نیستند. آنها هم توانمندی های زیادی دارند. اما تیم زمان ما خیلی قدرتمند بود. امروز وقتی قدیمی های پرسپولیس را می بینم که مشکلات مالی زیادی دارند واقعا ناراحت می شوم. آیا بهتر از مجتبی محرمی در منطقه چپ داریم؟ چرا او نباید امروز زندگی راحتی داشته باشد؟ چرا در تیم های پایه پرسپولیس جایی برای فعالیت کردن او نیست؟ پس این قدیمی ها چطور می توانند تجربیاتشان را در اختیار نسل امروز بگذارند؟ امروز یک جایگاه مناسب برای پیشکسوتان در ورزشگاه آزادی نیست. پیشکسوت که نباید برای حضور در ورزشگاه تو صف بایستد و بلیط بخرد و یا بلیت الکترونیکی نشان افراد بدهد. آیا برای فدراسیون ما کاری دارد 500 تا 1000 صندلی برای پیشکسوتان در نظر بگیرد تا آنها واهمه ای از برخورد بد افراد نداشته باشند. نسل امروز خیلی از پیشکسوتان را نمی شناسند و گاهی با آنها برخورد تند می کنند. آقا داغ دلم را تازه کردید!

 

* امیدواریم این مشکلات هر چه سریع تر بر طرف شود و بزرگان فوتبال صاحب جایگاه پر از احترام در این فوتبال شوند.

- به خدا آرزوی من هم همین است. من این حرف ها را برای خودم نزدم. بزرگان زیادی داریم که که به خاطر این مسائل از فوتبال فاصله گرفته اند. امیدواریم برخوردها با بزرگان ما تغییر کند و همه بتوانند از این فوتبال لذت کافی را ببرند.

 

منبع: روزنامه پیروزی