گلر سابق تیم ملی و پرسپولیس گفت: «در اروپا هر چقدر زحمت بکشی به همان اندازه مزد می گیری. در اینجا دور همه چیز را خط کشیدم و تنها به فوتبال و دروازه‌بانی فکر می کنم.»

به گزارش سرویس ورزشی جام نیـوز، سوشا‌ مکانی گلر 30 ساله تیم ملی که فصل قبل در تیم میوندالن نروژ بازی می‌کرد با تیم استرومگدست نروژ برای فصل جدید به توافق رسید و قراردادش را با این تیم نهایی کرد.

وی در سه بازی تدارکاتی اخیر در تیمش فیکس بازی کرده است و شانس این را دارد که برای بازی‌های لیگ برتر که 16 روز دیگر آغاز می‌شود به میدان برود.

مکانی درباره وضع این روزهای فوتبالش در نروژ حرف هایی زده که به شرح زیر است:

* وضع فوتبالت در نروژ چطور است؟ در بازی‌های تدارکاتی فیکس بودی و عملکرد قابل قبولی هم داشتی.

- خوشبختانه شرایط خوبی در نروژ دارم. قبل از شروع بازی‌های لیگ برتر نروژ که حدود 14 روز دیگر آغاز می‌شود ما سه بازی تدارکاتی داشتیم که در هر سه بازی من دروازه‌بان فیکس بودم و خدا را شکر عملکرد خوبی هم داشتم.

* دروازه‌بان تیم استرومگدست عضو تیم ملی نروژ هم است و شاید همین موضوع باعث شود نتوانی همیشه به صورت فیکس بازی کنی؟

- رقیبم در این باشگاه حریف سرسختی است چرا که 20 بار برای تیم ملی این کشور به میدان رفته است. رقابت تنگاتنگی بین ماست. مثلا فکر کنید یک مدافع خارجی به پرسپولیس بیاید و قصد داشته باشد با سیدجلال رقابت کند به طور حتم کار بسیار سختی خواهد داشت اما من هم همه تلاشم را می کنم و امیدوارم نتیجه خوبی بگیرم.

* پس امیدواری که او نیمکت‌نشین و خودت به صورت فیکس بازی کنی؟

- من از رقابت نمی‌ترسم حتی اگر قرار باشد با بزرگ‌ترین دروازه‌بانان جهان رقابت کنم. در این مدت هم که به تیم استرومسگودست پیوستم تلاش کردم تا نظر کارد فنی را جلب کنم که فکر می‌کنم موفق هم بودم. تلاش می‌کنم دروازه‌بان اصلی تیم در بازی های لیگ برتر باشم.

* حضورت در اروپا سر و صدا زیادی به پا کرد.

- محک زدن در شرایط سخت کار آدم‌های بزرگ است. تمریناتی که من در اینجا انجام می‌دهم چند برابر ایران است. من در کشور خودم حمایت هواداران را داشتم و این به موفقیتم خیلی کمک می‌کرد اما اینجا تنها هستم و باید خودم همه تلاشم را بکنم. در نروژ تنها سطح فنی و آمادگی جسمانی ملاک است و به این توجه نمی‌کنند که تو چه کسی بودی و تنها به کسی بازی می‌دهند که از لحاظ فنی بهتر باشد.

* رابطه‌ات با بازیکن دیگر چطور است؟

- با هم پستی‌ام بیرون از زمین دوست هستیم اما در زمین با هم رقابت داریم که از لحاظ فنی این رقابت بسیار سازنده است. مربیان و مسئولان باشگاه ”استرومسگودست” می‌گویند که در چند سال اخیر دورازه‌بان تیمشان تاکنون رقیب خوبی نداشته اما از زمانی که من به این تیم اضافه شدم شرایط فرق کرده است و حتی دورازه‌بان این تیم بیشتر از همیشه تلاش می کند مبادا بیرون از زمین باشد.

* پس با این شرایط کار برای خودت هم سخت است.

- در اروپا هر چقدر زحمت بکشی به همان اندازه مزد می گیری. من تازه اول راه هستم. در اینجا دور همه چیز را خط کشیدم و تنها به فوتبال و دروازه‌بانی فکر می‌کنم. فوتبال نروژ سطح بسیار بالایی دارد. پست دروازه‌بانی در خارج از ایران سه‌، چهار برابر پست های دیگر سخت‌ است چرا که کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی کشوری مانند چین از دروازه‌بان خارجی استفاده نمی‌کنند. بازیکنان ایرانی به تیم های حوزه خلیج فارس می روند که هم از لحاظ فنی و هم پولی شرایط خوبی پیدا می‌کنند اما دروازه‌بانان در اینجا این شانس را ندارند چرا که جذب دروازه‌بان ممنوع است.

* مسیر فوتبالیت درسال 95 جهش خوبی داشت.

- بله، خدا را شکر. من با تیم میندالن استارت حضورم را در فوتبال اروپا استارت زدم. عملکرد قابل قبولی هم داشتم تا حدی که جزو دو دروازه‌بان برتر 40 سال اخیر این باشگاه از سوی هواداران، کادرفنی و مسئولان باشگاه لقب گرفتم. من در یک نیم فصل در باشگاه میوندالن بودم و بعد به یکی از تیم‌های بزرگ و ریشه‌دار نروژ رفتم که همه این‌ها نشان از عملکرد خوب من است. اما به طور حتم حضور در فو‌تبال اروپا به همین جا ختم نمی شود. آرزوهای بزرگ‌تری دارم که باید به همه آنها برسم. در اروپا باید تنها توانایت را نشان بدهی که خدا را شکر من امسال این کار را انجام دادم.

* فوتبال ایران را پیگیری می‌کنی و از پرسپولیس خبر داری؟

- بله تمام اخبار فوتبال ایران را پیگیری می‌کنم. پرسپولیس هم خانه اول و آخر من است. من هم همیشه هوادار پرسپولیس بودم و از اینکه تیمم امسال در رقابت‌های لیگ برتر بهتریت عملکرد را داشت و صدرنشین بود بسیار خوشحالم. امیدوارم این قهرمانی‌ها و پیروزی ها ادامه داشته باشد و امسال جام قهرمانی به پرسپوایسی‌ها برسد.

* بزرگ ترین آرزویت در سال 96 چیست؟

- آرزویم بازی در جام جهانی است. جام جهانی بزرگ ترین پنچره فوتبالی است که در کل دنیا دیده می‌شود و من آرزو و بزرگ‌ترین هدفم این است که در این رقابت‌ها برای تیم ملی کشورم بازی کنم. برای رسیدن به این مهم هم خیلی تلاش می‌کنم.

آنا

109