به گزارش سرویس ورزشی جام نیـوز، پرونده شكايت مانوئل ژوزه از باشگاه پرسپوليس پر است از ابهام. اين ابهامات، حتی فيفا را دچار ترديدهای بسیاری برای صدور رأی نهايی كرده. ابهامات پيچيده اين پرونده را مرور می کنیم.

آپشن‌های استثنايی در يك قرارداد عجيب

در قرارداد اين مربی كه در فصل دوازدهم از ليگ مصر به ليگ ايران آمد آپشن‌های عجيب و استثنايی ديده می‌شود. از جمله اينكه در صورت قهرمانی در ليگ برتر، او بتواند ۲۵ درصد بر قراردادش اضافه كند. در صورت قهرمانی در جام‌حذفی ۲۵ درصد ديگر و كسب سهميه آسيا، ۲۵ درصد بيشتر! در واقع قراردادش در طول يك فصل تا ۷۵ درصد افزايش می يافت!

متمم قرارداد و انرژی‌های هدر رفته

اين قرارداد يك متمم ديگر هم داشت كه مانوئل ژوزه بابت آن هم شكايت كرده است؛ متممی كه در آن اشاره شده ماليات قرارداد و هر پولی كه اين مربی پرتغالی بگيرد، با باشگاه پرسپوليس خواهد بود! همين مسائل براي باشگاه دردسرساز شده است. اين هم موضوع ديگری است كه وكلای باشگاه طی سال‌های اخير، انرژی شان را برای حذف آن گذاشته‌اند اما هيچ تأثيری نداشته است.

حكميت و مسائل ديگر

پرونده باشگاه پرسپوليس (برخلاف گفته برخی از نزديكان باشگاه) به دادگاه CAS كه دادگاه عالی ورزشی است رفته و درحال بررسی است. قضات اين دادگاه، پرونده را در شورای حكميت (arbitration) دنبال می كنند و شيوه كار به اين شكل است كه مانوئل ژوزه و پرسپوليس بايد حداقل سه داور در دفاع انتخاب كنند چرا كه هر دو طرف از يكديگر شكايت كرده‌اند. رأی حكميت دقيقاً همان رأيی است كه داوران دو طرف دعوا آن را پيش برده‌اند و بايد قبول كنند.

فيفا می تواند به پرسپوليس فرصت بدهد

حقيقت اين است كه فيفا رأی به محكوميت باشگاه پرسپوليس داد و سپس پرونده به CAS رفت. اين موضوع باعث شد تا كار به سخت‌ترين مرحله خود برسد؛ چانه‌زنی برای گرفتن رأی. هر دو طرف شاكی هستند و فيفا بابت شكايت ۸۰ صفحه ای سردرگم بین طرفین. حالا اگر رأی به سود ژوزه باشد، باشگاه پرسپوليس بايد تحت هر شرايطی، پول را پرداخت كند اما فيفا به باشگاه حداقل ۲ ماه (همان ارديبهشت‌ماهی كه اين روزها زياد می شنويد) زمان می دهد. اگر در اين دو ماه، اتفاق خاصی رخ ندهد، رأی مشخص است‌‌؛ محكوميت سنگينی در انتظار باشگاه خواهد بود.

محل دادرسی، آخرين شانس

البته پرسپوليسی ها نبايد نااميد باشند چون مستنداتی وجود دارد كه مشخص می كند ژوزه قبل از آنكه اخراج شود، بدون هماهنگی با مسئولان باشگاه، ايران را ترك كرده و به قراردادش تا پايان، پايبند نبوده است. اگر تصور كنيم آخرين شانس پرسپوليسی ها، برگ برنده‌شان شود، مانوئل ژوزه براي شكايت دوباره از باشگاه، بايد به ايران برگردد و در كميته انضباطي فدراسيون فوتبال شكايت كند! در سه بخش از قرارداد او به صورت كامل ذكر شده در صورت وجود نزاع يا dispute در هر مقطعی، تنها مرجع قضاوت و داوری فقط كميته انضباطی فدراسيون فوتبال ايران است! اگر اين مورد در قرارداد وجود نداشت و «محل دادرسی» مشخص نمی شد، فيفا و دادگاه CAS تا به حال رأی را تمام و کمال به سود مانوئل صادر کرده بود.

116