جدال برزیل و آرژانتین در کوپا آمه ریکا
مهمترین تورنمنت فوتبالی در منطقه آمریکا جنوبی در حالی آغاز می شود که دو غول سنتی این منطقه یعنی برزیل و آرژانتین به چیزی جز قهرمانی فکر نمی کنند.

رقابت‌های جام ملت‌های آمریکای جنوبی موسوم به کوپا آمه‌ریکا در سال 2015 چهل‌وچهارمین دوره از این رقابت‌هاست که امسال به میزبانی شیلی برگزار می‌شود. رقابت های کوپا آمه ریکا از 21 خرداد تا 13 تیر در 9 ورزشگاه در هشت شهر شیلی (آنتوفاگاستا، لاسرنا، والپارایسو، وینیا دل‌مار، سانتیاگو، رانکاگوئا،‌کنسپسیون و تموکو) برگزار می‌شود که 12 تیم در قالب سه گروه چهار تیمی با هم به رقابت خواهند پرداخت و گروه دوم این رقابت‌ها که تیم‌های ملی آرژانتین، نایب قهرمان جام جهانی 2014، اروگوئه مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها، پاراگوئه نایب قهرمان دوره قبلی و جامائیکا یکی از دو میهمان این دوره از رقابت‌ها در آن حضور دارند، به عنوان سخت‌ترین گروه و به نوعی گروه مرگ شناخته می‌شود.

در این گروه، آرژانتین و اروگوئه مدعیان اصلی صعود مستقیم به مرحله حذفی هستند به خصوص آرژانتینی که برخی از ستارگانش همچون "لیونل مسی"، "سرخیو آگوئرو" و "خاویر ماسکرانو" در فصل اخیر فوتبال باشگاهی اروپا خوش درخشیده‌اند و با روحیه‌ای مضاعف به اردوی آلبی‌سلسته ملحق شده‌اند. آرژانتین قبلا با "دیگو مارادونا" ستاره خود نتوانست قهرمانی در کوپا را تجربه کند. حالا این فرصت برای "لیونل مسی" فراهم شده است تا بتواند افتخاری را برای کشورش به ارمفان آورد که "مارادونا" نتوانسته آن را کسب کند. هیچ چیز به اندازه کسب کوپا آمه ریکا نمی تواند قلب آرژانتینی ها را که به خاطر شکست در فینال جام جهانی به درد آمده است، التیام بخشد.

رقیب اصلی آرژانتین، اروگوئه‌ای است که در دور قبلی این رقابت‌ها، آلبی سلسته را در مرحله نیمه ‌نهایی و در خاک خودش حذف کرد. اروگوئه‌ در خط حمله‌اش از وجود ستار‌ه‌ای چون "ادینسون کاوانی" و در خط دفاع از وجود بازیکنی مانند "دیه‌گو گودین" بهره می‌برد. آنها با 15 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم جام ملت‌های آمریکای جنوبی است. تنها و شاید مهمترین دغدغه اروگوئه‌ای‌ها برای کوپا آمه‌ریکا در اختیار نداشتن بهترین بازیکن خود "لوئیس سوارس" است که محرومیت 9 جلسه‌ای‌ وی از همراهی تیم ملی اروگوئه‌ در بازی‌های رسمی به خاطر گاز گرفتن "جورجو کیه‌لینی" (مدافع تیم ملی ایتالیا) در مرحله گروهی جام جهانی 2014 هنوز تمام نشده است و حق شرکت در هیچ یک از بازی‌های کشورش را در کوپا آمه‌ریکا ندارد، حتی اگر این تیم به فینال برسد.

در گروه نخست نیز تیم ملی شیلی به عنوان میزبان رقابت‌ها، مکزیک دیگر مهمان دعوت شده به کوپا‌ آمه‌ریکا، اکوادور و بولیوی حضور دارند. آنها 99 سال است که نتوانستند قهرمانی در این جام را کسب کنند و به همین خاطر از انگیزه زیادی برخوردارند تا با تیم خوبی که در اختیار دارند در خانه به این مهم برسند. شیلی نه تنها به خاطر بازی در خانه و برخورداری از امتیاز حمایت هوادارانش بلکه به خاطر در اختیار داشتن ستارگانی مانند "الکسیس سانچس"، "آرتورو ویدال" و "کلودیو براوو" که همگی در فصل اخیر فوتبال باشگاهی اروپا خوش درخشیدند، شانس زیادی برای صعود به عنوان صدرنشین این گروه دارد. روی کاغذ مکزیک، پرافتخارترین تیم منطقه آمریکای مرکزی به عنوان تیمی که پس از شیلی بیشترین شانس را برای صعود دارد شناخته می‌شود هرچند تیم‌های اکوادور و بولیوی همانطور که در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 برزیل نشان دادند، می‌توانند تیم‌های شگفتی‌سازی باشند.

گروه سوم نیز جایی است که در آن تیم ملی برزیل، تیم چهارم جام جهانی 2014، کلمبیا، پرو و ونزوئلا حضور دارند. در این گروه بدون شک سلسائویی که بعد از تراژدی شکست‌های شرم‌آورش در مرحله نیمه‌نهایی و دیدار رده بندی جام جهانی 2014 با هدایت "کارلوس دونگا" جان گرفته است، مدعی صعود به عنوان سرگروه است. مردان "دونگا" در تمام بازی‌های دوستانه‌ای که پس از جام جهانی 2014 انجام داده‌اند موفق به کسب نتیجه شده‌اند و به نظر می‌رسد که ستارگان اصلی این تیم به خصوص "نیمار" در وضعیت خوبی قرار دارند.

انتظار می‌روند کلمبیایی که در ترکیبش ستارگانی مانند "خامس رودریگس" و "رادامل فالکائو" را دارد نیز دومین تیمی باشد که از گروه سوم کوپا آمه‌ریکا صعود می‌کند. علاوه بر دو تیم نخست هر گروه، دو تیم سومی که بهترین نتایج را در مرحله گروهی کسب کرده‌ باشند هم راهی مرحله یک چهارم نهایی می‌شوند تا اولین مرحله حذفی رقابت‌ها را برگزار کنند.

قهرمان کوپا‌ آمه‌ریکای 2015 در صورتی که یکی از تیم‌های آمریکای جنوبی باشد جواز حضور در جام کنفدراسیون‌های سال 2017 که روسیه میزبان آن خواهد بود را کسب می‌کند اما اگر یکی از دو تیم مکزیک یا جامائیکا قهرمان شود، رده‌بالاترین تیم آمریکای جنوبی در این رقابت‌ها به عنوان نماینده این منطقه به روسیه خواهد رفت.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir