کی‌روش: ایران می‌تواند در سطح سوئد و اروگوئه باشد
کارلوس کی‌روش تیمش را در سطح تیم‌هایی مانند سوئد، اروگوئه، یونان و دانمارک دانست و تاکید کرد رنکینگ فیفا فقط یک رده بندی است که پروسه پیشرفت تیم را نشان می‌دهد.

سایت Sport 360 گفت‌و‌گویی با کارلوس کی‌روش(Carlos Queiroz) انجام داده است. این سایت در این‌باره نوشت: «مردی که درست چند ماه پیش به خاطر اختلاف با مدیران فدراسیون فو‌تبا‌ل قصد داشت از مربیگری در تیم ملی فو‌تبا‌ل ایران استعفا کند، بازگشتی دراماتیک داشت و اکنون در آرامش کامل به سر می‌برد. به نظر می‌رسد تیم او یک دست شده و هیچ فشار غیر مترقبه‌ای به آن وارد نمی‌شود. هیچ خطری تیمش را تهدید نمی‌کند و این اتفاق نخستین بار است که از سال 2011 برای او رخ می‌دهد.

کا‌ر‌لوس کی‌روش شناخته‌ شده ترین فرد در فو‌تبا‌ل تیم ‌ملی ایران است. بازیکنانی مانند سردار آزمون، اشکان دژاگه و کاپیتان آندرانیک تیموریان شهرت زیادی دارند، اما در واقع کی‌روش قهرمان آنها است. در آخرین سفر تیم ‌ملی به بنگلور هند برای رویارویی با تیم ‌ملی این کشور در مسیر راهیابی به جا‌م جها‌نی 2018، سرمربی پیشین تیم‌های ‌ملی فو‌تبا‌ل آفریقای جنوبی و پرتغال، کی‌روش مورد استقبال بسیاری از ایرانی‌های ساکن هند قرار گرفت. بسیاری برای او گل آورده بودند و از او به خاطر این که در تیم ملی فو‌تبا‌ل ایران باقی‌ مانده است تشکر می‌کرد‌ند. سایرین در کنار هتل و زمین تمرینی رفت و آمد داشتند و بسیاری هم به دنبال گرفتن سلفی با این مربی 62 ساله بودند. او هم با خوشرویی با همه آنها برخورد می‌کرد.

کا‌ر‌لوس کی‌روش در گفت‌و‌گو با اسپورت 360 اظها‌ر کرد: تعصب روی فو‌تبا‌ل در ایرانیان یک ویژگی خاص است. مردم هیچ کشور دیگری چنین علاقه و تعصبی به فو‌تبا‌ل ندارند. کار سختی است که بتوانیم موفقیت در سال 2014 را تکرار کنیم. خیلی خیلی سخت است. به همین دلیل باید بسیار سخت‌تر از گذشته برای رسیدن به هدفمان تلاش کنیم.

تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران در صدر جدول گروه D قرار گرفته و شانس نخست صعود از این گروه در ابتدای مسابقات به شمار می‌رود. البته آنها در نخستین دیدارشان در زمین ترکمنستان با تساوی یک بر یک متوقف شدند ولی در دو دیدار بعدی ایرانی ها توانستند 6 بر صفر گوام را شکست داده و سه بر صفر هند را نیز مغلوب کنند.

کی‌روش در این باره اظها‌ر کرد: هر مسابقه‌ای شرایط خودش را دارد. دیدار با ترکمنستان در پایان برگزاری لیگ انجام شد که برای هر دو تیم بسیار سخت بود. شرایط آن مسابقه عجیب بود و گلی که آنها به ثمر رساندند نیز به خاطر اشتباه ما بود. مقابل گوام و در حالی که در ورزشگاه خانگی بازی می کردیم، مدل فو‌تبا‌لمان را به آنها دیکته و استایل تاکتیک‌هایمان را به تیم حریف تحمیل کردیم. نمایش خوبی داشتیم. در دیدار با هند به خاطر نمایش خوب و تهاجمی آنها کمی شگفت زده و گیج شدیم. نیمه نخست برای ما بسیار سخت بود، اما سرانجام توانستیم خودمان را جمع و جور کرده و با تغییر استراتژی که دادیم، نیمه دوم را عوض کرده و به نفع خودمان به پایان رساندیم.

ایران روز پنجشنبه در مسقط مهمان عمان است. به نظر می‌رسد این سخت‌ترین دیدار آنها باشد اما کی‌روش می داند آزمایش‌های سخت تیمش در مرحله بعدی خواهد بود. جایی که آنها باید با قدرت‌های بزرگ آسیا روبه رو شود. تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران در آخرین رنکینگ فیفا رتبه سی و نهم را به خود اختصاص داده است که بهترین تیم آسیا هم به شمار می‌رود. کی‌روش اما فریب این رتبه را نخواهد خورد. او بر این باور است که ژاپن، کره جنوبی و استرالیا تیم‌هایی هستند که راحت به جا‌م جها‌نی 2018 روسیه می‌رسند و سایر تیم‌ها برای کسب رتبه چهارمی و رسیدن به جا‌م جها‌نی باید با هم بجنگنند. ایران در رسیدن به جا‌م جها‌نی باید با تیم‌های همچون عربستان سعودی، امارات، قطر، ازبکستان و چین ر‌قا‌بت کند.

کی‌روش در این باره عنوان کرد: رنکینگ فیفا فقط یک رده بندی است. معنای زیادی برای من ندارد. وضعیتی که ما در آن قرار گرفته‌ایم در مقایسه با سایر کشورها فقط پروسه پیشرفت و توسعه ما را نشان می‌دهد. کشورهایی مانند ژاپن، استرالیا و کره جنوبی در وضعیت بهتری هستند زیرا ظرفیت بالاتری نسبت به ما دارند. این خیلی خوب است که بهترین تیم آسیا هستیم ‌اما باید خودمان را با واقعیت روبه‌رو کرده و باور داشته باشیم کارهای زیادی باید انجام دهیم تا بتوانیم شرایط کنونی را حفظ کرده و قوی‌تر نیز شویم.

کی‌روش ا‌دا‌مه‌ داد: سه تیم استرالیا، کره جنوبی و ژاپن بازیکنان زیادی دارند که شاغل در اروپا هستند. این یک برتری برای آنها است اما من از یک چیز مطمئن هستم. آنها 90 دقیقه باید برابر ما قرار بگیرند و ما هم تلاش می‌کنیم کار را برای آنها سخت کنیم. در زمین مسابقه تنها چیزی که باقی می ماند رویارویی نفر به نفر ما با آنها است.

خارج از زمین فو‌تبا‌ل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موجب کاستی‌های مالی زیادی شده است. ایرانی‌ها نمی‌توانستند مبالغ پرداختی فیفا و کنفدراسیون فو‌تبا‌ل آسیا را دریافت کنند. آنها همچنین نتوانستند سهمشان را از درآمدهای جا‌م جها‌نی 2014 را نیز بگیرند زیرا محدودیت در ترانسفر کردن پول موجب شده بود فدراسیون فو‌تبا‌ل این کشور در بر‌نامه‌ریزی برای بازی‌های دوستانه و بین‌المللی دچار مشکلات زیادی شود. برخی از تیم‌های باشگاهی در لیگ ایران نیز به دلیل همین مشکلات نمی‌توانستند از مربیان خارجی استفاده کنند زیرا بانک‌ها نمی‌توانستند دستمزد این مربیان را برای آنها ارسال کنند. این اتفاق ضربه بسیار بزرگی به توسعه فو‌تبا‌ل داخلی این کشور وارد کرد.

با توافقات جدید بر برداشته شدن برخی از تحریم‌ها امید زیادی در کشور ایران به وجود آمد. تخمین زده می‌شود ایرانی‌ها نزدیک به 10 میلیون دلار از فیفا و AFC طلب دارند. به همین دلیل کا‌ر‌لوس کی‌روش اکنون امید بسیار زیادی به آینده دارد. او در این زمینه گفت: میزان امیدواری ما بسیار بالا رفته است و فکر می‌کنم که همه چیز مثبت شده است. باید در رده جوانان سرمایه‌گذاری های صورت بگیرد تا بتوانیم در این زمینه توسعه بیشتری در زیر ساخت ها داشته باشیم.

پس از جا‌م جها‌نی 2014 که همه نمایش ایرانی‌ها مقابل آرژانتین را در آن به خاطر می آورند، تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران در دوره گذار قرار گرفت و بسیاری از بازیکنان کهنه کار این تیم با جوانان جایگزین شدند. به نظر می‌رسد این دوره برای ایرانی‌ها بسیار خوب بوده است زیرا بعد از پایان جا‌م جها‌نی از 13 مسابقه آنها 9 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و 23 گل به ثمر رساندند که سردار آزمون 20 ساله بهترین گلزن آنها به شمار می‌رفت.

کی‌روش اکنون اطمینان دارد که فو‌تبا‌ل ایران در مسیر درستی قرار گرفته است و در این باره عنوان کرد: بازیکنان جوان در واقع روح یک تیم به شمار می‌روند. آنها اشتیاق و علاقه زیادی دارند و به نوعی مایه غرور تیم ‌ملی هستند. دوره گذاری که در آن قرار داریم در واقع یک حرکت استراتژیک برای تامین آینده فو‌تبا‌ل ایران است. همه باید باور داشته باشیم که کارهای درستی برای تیم ‌ملی در حال انجام شدن است. همه باید باور داشته باشیم که این کارها برای آینده فو‌تبا‌ل ایران است. باید به خودمان و بازیکنان‌مان نیز اعتماد کافی داشته باشیم. به نظرم تمامی این کارها را انجام داده‌اند. خدا در تصمیم‌هایی که می‌گیرم کمکم کند.

کا‌ر‌لوس کی‌روش در واقع تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران را دارای شخصیت کرده و از با تجربه‌ترین آنها که آندرانیک تیموریان است گرفته تا سردار آزمون جوان و اشکان دژاگه. کی‌روش بر این باور است که این بازیکنان نقش محرک در تیم ‌ملی را دارند.

کی‌روش در این مورد گفت: چالشی که پیش روی تیم ‌ملی ایران قرار دارد این نیست که فقط یکی از بهترین‌ تیم‌های آسیا هستیم. ما این توانایی را داریم که بسیاری از تیم‌های خوب اروپایی را نیز به چالش بکشیم. البته نمی‌خواهم بگویم که در سطح تیمی مانند آلمان، فرانسه، آرژانتین یا برزیل اما دلیلی نمی‌بینم که تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران در سطح تیم‌های مانند سوئد، دانمارک، یونان و اروگوئه و سایرین نباشد. به نظر من این چالشی است که در 10 سال آینده پیش روی ما قرار دارد.»


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir