کی‌روش: حالا رسیدن به جام‌جهانی آسان‌تر خواهد بود
کی‌روش با اشاره به مذاکراتش با رئیس فدراسیون فوتبال گفت که اکنون رسیدن به جام جهانی آسان‌تر شده است. او تاکید کرد که مهدی تاج از همان ابتدا موافق استعفا یا رفتنش نبوده است.

پس از برگزاری انتخابات فدراسیون فو‌تبا‌ل و انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس جدید این فدراسیون در طول هفته‌ گذشته تاج و کی‌روش(Carlos Queiroz) جلسات متعددی را به منظور رفع مشکلات و موانع موجود در راه آماده سازی تیم ‌ملی برای حضور در جا‌م جها‌نی فو‌تبا‌ل برگزار کردند.

کی‌روش پس از برگزاری جلسات مکرر با مهدی تاج با حضور در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های گروهی اظهار کرد: همانطور که مطلع هستید در تاریخ 13 فوریه میلادی (25 بهمن 94) امسال، درخواست استعفا دادم که از ابتدای ماه می (اردیبهشت 95)، در تیم ملی نباشم.

او افزود: پس از آن هم یک جلسه‌ای داشتیم که در تاریخ 9 آوریل (21 فروردین) بود و در آنجا مسائل مختلفی مطرح شد. تمام دغدغه ها و مشکلات مختلف را با اعضای هیات رئیسه مطرح کردیم. بعد از ریاست آقای تاج هم جلسات مختلفی با ایشان درباره مشکلات تیم ملی داشتیم. ما به دو نتیجه رسیدیم. اول اینکه تاج به هیچ وجه عنوان استعفا و موافق دو طرفه برای رفتن من نیست.

سرمربی تیم ملی اضافه کرد: دغدغه دوم، دغدغه اصلی در ذهن من بود. به این توافق با تاج رسیدیم که جام جهانی روسیه برای تیم ملی ایران سال 2018 نیست و جام جهانی روسیه برای تیم ملی ایران از امروز و سال 2016 آغاز می شود. به این برداشت واحد رسیدیم که جام جهانی برای ایران از خرداد ماه سال جاری آغاز می شود. به خاطر اینکه به این توافق واحد رسیدیم، ما در شهریور امسال اولین بازی را داریم و مطمئنا با این صحبت هایی که با تاج داشته ایم، رسیدن به هدف و جام جهانی برای ما آسان تر می شود.

کی روش تاکید کرد: این توافق ما به این معنا است که این حس فوریت باید جاری باشد تا بتوانیم در یک سال آینده موفقیت تیم ملی را تضمین کنیم و به هدف‌مان یعنی صعود به جام جهانی برسیم. در پنج ماه آینده، پنج بازی خود را پشت سر می گذاریم و پانزده امتیاز را پشت سر می گذاریم و در هشت ماه آینده 21 امتیاز را پشت سر می گذاریم و در سال آینده تکلیف تیم ملی روشن می شود.

وی گفت: در انتها باید بگویم که همه با این تفکر موافق هستیم که آینده تیم ملی اولویت نخست فدراسیون فوتبال است و توقع کامل هواداران و خانواده بزرگ فوتبال ایران را از برنامه خود داریم تا بتوانیم تعهد و همکاری مناسب داشته باشیم تا دست به دست یکدیگر به هدف برسیم. تیم ملی نیاز دارد که همه کنار هم باشیم و آنهایی که عاشق تیم ملی هستند، احتیاج داریم کنار آنها به موفقیت برسیم.

کی‌روش در پاسخ به سوالی درباره ایفمارک و حواشی ایجاد شده در رابطه با آن گفت: به نظرم این سوال در حال حاضر اهمیت چندانی ندارد. مطلبی که الان حائز اهمیت است، اینکه ما نیاز به منابع کافی و حمایت باید داشته باشیم. در چند ماه آینده ما باید برابر رقبایی مثل کره جنوبی که از حمایت مالی زیادی برخوردار است و هواداران و گذشته قدیمی دارد به میدان برویم.

کره جنوبی یک سری از حامیان اصلی جام جهانی 2018 بوده است و این در حالی است که شرکت های ایرانی حامی این رقابت ها نیستند. چین هم از منابع بزرگی برخوردار است و در گروه ما قرار دارد. دیروز رسما اعلام شد که برای آماده سازی خود، 50 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته اند. اگر این پول برای تیم ملی ایران بیاید، یک جایزه بزرگ برای تیم ملی است که می تواند با کمک آن پیشرفت کند. در یکی دو سال آینده 50 هزار آکادمی فوتبال در چین ایجاد می شود.

او ادامه داد: این آکادمی ها برای بازیکنان جوان است. دیگر احتیاجی ندارد راجع به قطر با شما صحبت کنم. شما می دانید که آنها میزبان جام جهانی 2022 هستند و منابع لازم را دارند. من به سوال شما می‌خواهم هوشمندانه جواب دهم. وقتی برای از دست دادن نداریم و فراموش نکنیم که منابع مالی ما محدود است. هر شخصی که منابع مالی ایران را هدر بدهد مطمئنا در راستای منافع ملی این کشور عمل نکرده است.

کی‌روش افزود: وظیفه من این است که ضمانت کنم که تمام منابع مالی لازمه به سمت تیم ملی برود و فکر می کنم که متوجه منظورم شده باشید. بار دیگر می گویم که همه باید از هم حمایت کنیم چون یک مسئولیت بزرگ در مقابل این غول های فوتبال آسیا داریم. بعد از قرعه کشی هم رسما گفتم که دو تیم کره و قطر از ما مدعی تر هستند. بعد از آنها رقبای دیگری به نام ازبکستان و چین را داریم. خصوصا چین که برای جایگاه دوم می جنگد و البته ما هم تلاش خود را می کنیم. این تلاش را با استفاده از منابع محدود، شور و اشتیاق هواداران انجام می دهیم.

سرمربی تیم ملی ایران در پاسخ به این سوال که ساختار تیم ملی کفاشیان و تاج تفاوتی با یکدیگر ندارد و آیا نگران نیست قول ها مانند گذشته عملی نشود؟ بیان کرد: اگر اعتقاد و اعتماد نداشتم که تاج به قول هایش نمی‌تواند عمل کند، الان اینجا نبودم. اگر این اعتقاد و اطمینان را نداشتم که قول ها عملی نمی شود به اینجا نمی آمدم. خوب به یاد دارم که چندین بار در کنفرانس ها اعلام کردم که الان زمان وعده و وعیدها نیست.

او اضافه کرد: هفته آینده یک اردویی خواهیم داشت و با تیم ملی مقدونیه یک بازی را انجام می‌دهیم. بازهم با مشکلاتی رو به رو خواهیم شد. به این دلیل که برنامه تیم ملی که ماه ها قبل برنامه‌ریزی شده با باشگاه ها و فینال جام حذفی در تضاد قرار می گیرد. این برنامه ای نبود که ما داشته باشیم و قطعا در تیم ملی تاثیر می‌گذارد. به این دلیل که ما نمی توانیم برخی بازیکنان را در اختیار داشته باشیم و این بازیکنان فرصت حضور در تیم ملی را نخواهند داشت و هم بازیکنان و هم تیم ملی ضرر می کنند.

این اتفاق قبل جام جهانی هم رخ داد ولی من اطمینان دارم که با مدیریت تاج و اتحاد خانواده بزرگ فوتبال ایران، دیگر نباید اشتباهات قبلی را مرتکب شد. شما راجع به آقای تاج و کفاشیان و سازمان لیگ، صحبت هایی را مطرح کردید ولی بار دیگر تکرار می کنم که احتیاج به کمک همه داریم و هرکس که می تواند باید به تیم ملی کمک کند. درها باز است و ما به همه خوش آمد می گوییم. هرکس با قلبی خوب و ذهنی باز و با نظرات مختلف بخواهد چیزی را بگوید به او خوش آمد می گوییم.

سرمربی تیم ملی با بیان اینکه تاکنون 67 ساعت جلسه با تاج برگزار کرده، گفت: واقعا منطقی و منصفانه نیست که این‌گونه فکر کنیم که با این جلسات و با یک قدم جادویی مشکلات را حل کنیم. حداقل این است که الان مطمئن هستیم که از مشکلات آگاهی داریم و تاج تا سر حد توان تلاش می‌کند تا راه حل برای مشکلات پیدا کنند. وقتی شما با مشکلاتی مواجه هستید، دو گزینه دارید. گزینه اول اینکه اگر مشکل را حل نکنید با مشکلات بعدی رو به رو می شوید. گزینه دوم این است که مشکل را حل کنید و گره ها را باز کنید.

او ادامه داد: الان با یکدیگر همکاری می کنیم و به دنبال بهترین راه برای آماده سازی تیم ملی هستیم. خیلی ساده بگویم که صحبت هایی که ما با آنها مواجه هستیم این است که رقبای ما زمین و منابع بهتری دارند و تا اینجا دو هیچ به نفع آنها است. چین و قطر در لیگ‌شان بازیکنان خارجی خوبی گرفته‌اند که این به آنها کمک می‌کند و پس شد 3 بر صفر. آنها فضای مربیگری خوبی دارند که باعث ارتقا آنها می شود، پس شد 4 بر صفر. پرواز چارتر، هتل و امکانات خوب هم هست که شد 5 بر صفر ولی ما بهترین آماده سازی را خواهیم داشت که 6 گل می‌شود و نتیجتا ما 6 بر 5 پیروز می‌شویم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اضافه کرد: ما با حمایت پر شور هواداران و تلاش بازیکنان با نتیجه نهایی 8 بر 5 می‌رسیم. مسئله خیلی شفاف است. صحبت اصلی ما این بود که بهترین آماده سازی را داشته باشیم و اینگونه می توانیم موفق شویم. امسال دو مثال در جهان رخ داد. مثال اول تیم لسترسیتی(Leicester City) و مثال دوم استقلال خوزستان بود. بار دیگر لازم می دانم که به این تیم و مربی اش تبریک بگویم. ما با این مثال ها می توانیم فوتبال را زنده نگه داریم.

شما نمی توانید قهرمانی را بخرید و قهرمانی قیمتی ندارد. اگر قهرمانی خریدنی بود، رئال مادرید(Real Madrid) و منچسترسیتی(Manchester City) همیشه قهرمان می شد ولی اینگونه نیست و می توانید یک قدم بزرگ بردارید و با آماده سازی به موفقیت برسیم.

وی افزود: یک تصویر کلی درباره آماده سازی می دهم و جزئیات را بعدا می گویم. قسمت اول اردوی ما در تهران برگزار می شود و بعد از آن به مقدونیه می رویم و متاسفانه بازی دومی را نتوانسته ایم هماهنگ کنیم. اگر نتوانیم بازی دوم را هماهنگ کنیم بازیکنان ما زودتر به تعطیلات می روند تا استراحت کنند و ما هم زودتر آماده سازی جام جهانی را آغاز می کنیم. من در این رابطه با تاج صحبت کردم و اسامی تیم ملی هم امروز اعلام می شود.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir