‌برنامه پربیننده 90، پس از دو هفته جنجال خبری، امشب دیدنی‌تر از همیشه با اجرای عادل فردوسی‌پور، مجری توانمند تلویزیون پخش خواهد شد.
 

‌برنامه پربیننده 90، پس از دو هفته جنجال خبری، امشب دیدنی‌تر از همیشه با اجرای عادل فردوسی‌پور، مجری توانمند تلویزیون پخش خواهد شد. از دو هفته قبل و در پی جدال لفظی مدیر روابط عمومی سازمان تربیت بدنی با فردوسی‌پور در برنامه زنده تلویزیونی 90، حرف و حدیث‌ها درباره چگونگی ادامه این برنامه بالا گرفته است.  

به گزارش «جام‌جم»، عادل فردوسی‌پور قرار است امشب با اقتدار همیشگی خود ، برنامه 90 را اداره و اجرا كند. اجرای هفته گذشته او كه برخلاف همیشه بسیار كوتاه و با خمودگی همراه بود برای بینندگان تلویزیونی بسیار غیرمنتظره و مخاطبان پرتعداد این برنامه را بهت‌زده كرده بود. ضمن این كه سیستم ارسال پیامك به 90 كه ركورد تعداد پیامك در برنامه‌های تلویزیونی را شكسته و از مرز یك میلیون و 400 هزار پیامك گذشته است، هفته قبل در اتفاقی بسیار نادر، دچار اختلال شده و از كار افتاده بود.این اختلال مخابراتی آن‌چنان تعجب برانگیز بود كه حتی خبرنگاران سیاسی روزنامه‌ها را واداشت تا در پایان جلسه دولت از وزیر ارتباطات، دلایل قطع شدن پیامك 90 و احتمال عمدی بودن آن را جویا شوند.

در برنامه امشب ، قرار است گزارش مفصلی از 112‌برنامه اخیر 90 كه مسابقه پیام كوتاه در آن برگزار شده ارائه و درباره آن بحث و گفتگو شود. 

 همچنین برای پیشگیری از اختلال دوباره مخابراتی علاوه بر شماره پیامك همیشگی 200090 این برنامه تلویزیونی، خطوط دیگری نیز به شكل رزرو آماده باشد تا در صورت بروز اشكال)!( بینندگان بتوانند با برنامه خود ارتباط برقرار كنند. 

كارشناسان پیش‌بینی می‌كنند برنامه امشب 90 به ركورد بیش از 2‌میلیون پیامك دریافتی دست یابد كه نه فقط در میان برنامه‌های تلویزیونی در ایران كه در سطح جهانی نیز ركورد قابل توجهی خواهد بود. همچنین سایر قسمت‌های این برنامه مانند آنالیز فنی بازی‌های هفته قبل لیگ برتر، بررسی داوری مسابقات با حضور كارشناسان و مهمانان، اخبار 90 و... پخش خواهد شد. 

نود و نقطه‌نظرات كارشناسان 

جذابیت‌ها و پربینندگی برنامه تلویزیونی 90 حتی از سوی مخالفان و منتقدان آن هم انكار نمی‌شود. پدیده جذاب و پرطرفداری مثل فوتبال، ژانر قدرتمندی برای پایه قرار دادن ساخت برنامه‌ای است كه تعداد بالای مخاطبان آن تضمین شده باشد. بویژه آن كه این برنامه در پربیننده‌ترین ساعت شب و به طور زنده پخش شود. رسول كربكندی، مربی نام آشنای فوتبال ایران در این مورد می‌گوید: این برنامه بین مردم فوتبال دوست و حتی بیگانه با فوتبال جا باز كرده است و بعضا حتی خانم‌ها و افراد مسن هم «90» را تماشا می‌كنند كه البته فكر می‌كنم دلیلش نگاه انتقادی مجری برنامه و دور بودنش از تعریف و تمجید باشد و این كه بیشتر به كمبودها و نارسایی‌ها می‌پردازد. 

جهانگیر كوثری، تهیه‌كننده سینما و تلویزیون و مجری پرسابقه ورزشی هم معتقد است: «90» هدف خود را چالش در زمینه فوتبال قرار داده است؛ پدیده‌ای كه خودش می‌تواند هیجان‌زا باشد، به خودی خود اگر مملو از حاشیه باشد، حوادث و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی به همراه دارد. وقتی «90» چنین پدیده‌ای را به عنوان هدف اصلی خود برای بحث‌هایش دنبال می‌كند، این چالش، هیجان و حساسیت دو برابر می‌شود كه این نگاه می‌تواند از طرف مردم، مسوولان، تهیه‌كنندگان یا مجری انتخاب و هدایت شده باشد. دكتر مهدی خبیری، استاد دانشگاه تربیت بدنی و عضو AFC هم كه هیچگاه در برنامه 90 حاضر نشده است، این برنامه را مورد توجه وافر مردم توصیف می‌كند. 

كربكندی در توصیف بیشتر 90 می‌گوید: جذابیت‌های این برنامه به دلیل برخورداری از همان ویژگی‌هایی است كه منتقدان، آن را نقطه‌ضعف و ایراد برنامه می‌دانند و همین ایجاد چالش‌هاست كه آن را تاثیرگذار كرده است. به فرض زمانی كه مربی بودم وقتی اشتباهی در داوری مسابقه رخ می‌داد، التیام ما تنها پخش تصاویر آن اشتباهات بود؛ اتفاقی كه در 90 هم رخ می‌داد و آن را جذاب و پربیننده می‌كرد. 

كوثری می‌گوید: این برنامه بسیار مفید و خوب است و از روحیه ویژه خودش بهره می‌برد، یعنی روحیه برنامه مثل مجریانش جوان است و طبیعی است كه تابع هیجان شود، اما در مجموع برآیند بسیار مثبتی را برای جامعه ورزش دارد.  

دكتر خبیری هم مثل دیگر كارشناسان، «90» را عاری از ایراد نمی‌داند، ‌اما در عین حال می‌گوید: از شنیدن خبر برخوردی كه با برنامه 90 شده است، كاملا متعجب شده‌ام. با وجود ضعف‌ها و قوت‌هایی كه این برنامه تلویزیونی دارد، منعكس‌كننده واقعیت‌هایی است كه بعضا سازنده هم هست. من با دخالت مستقیم 90 در داوری مخالفم و آن را در خور اصلاح می‌بینم. قرار دادن آدم‌ها در مقابل هم را خوب و اخلاقی نمی‌دانم، اما به عنوان بیننده‌ای منتقد، برخورد حذفی با این برنامه را اصلا درخور شأن مسوولان ورزش نمی‌دانم. اگر انتقادها درست است، در جهت اصلاح خود از آن استفاده كنیم و اگر هم نه، ظرفیت تحملش را در خود ایجاد كنیم. 

درخصوص مجری تهیه‌كننده برنامه هم كه این روزها حمایت‌های زیادی از وی در رسانه‌ها نمود پیدا كرده است؛ كربكندی می‌گوید: فردوسی‌پور جایگاه خوبی بین مردم باز كرده و رسانه‌ها حمایت جانانه‌ای از او و برنامه‌اش كرده‌اند، او فرد صادق و سالمی است كه البته ایرادهایی هم دارد، اما سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال به جای پاك‌كردن صورت مساله باید از فرصت‌ها استفاده می‌كردند و به ایرادها پاسخ مناسب می‌دادند یا متقابلا ایرادهای 90 و فردوسی‌پور را هم مطرح می‌كردند. مناقشات اخیر مقبولیت 90 را به مردم و صدا و سیما نشان داد. اكنون باید اشكالات این برنامه را رفع كنیم و صبر و حوصله مسوولان را هم بالا ببریم و به خاطر آوریم این برنامه بعضی متخلفان فوتبال را می‌ترساند و از این نظر بسیار مفید و مثبت است. 90 باید با قدرت و قوت ادامه پیدا كند و اگر اعتقاد داریم مردم خیلی خوب می‌فهمند، الان باید به قضاوت افكار عمومی احترام بگذاریم. 

كوثری هم درباره فردوسی‌پور می‌گوید: او انسان شریف و صادقی است؛ البته مثل هر مجری دیگر از جمله خودم اشتباهات و اشكالاتی هم دارد، مثلا زود تحت تاثیر تشویق‌های غیرواقعی، احساسی و هیجان‌زده می‌شود و برنامه را تندتر و گزنده‌تر می‌كند. با این حال موفقیت‌های 90 تا حد زیادی مرهون خود عادل فردوسی‌پور است و خوشحال می‌شوم اگر مردم و مسوولان تحمل بیشتری در برابر این برنامه كه خیلی با شهامت ساخته می‌شود به خرج دهند تا در درازمدت بتوانیم نتایج بهتری از آن بگیریم.

 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news