بازگشت عظیم قیچی‌ساز به کاتماندو
عظیم قیچی‌ساز به کاتماندو بازگشت.

پس از زلزله مهیب نپال و لغو صعود کوهنوردان ایرانی حاضر در نپال، عظیم قیچی‌ساز پر افتخارترین کوهنورد ایران که صعودش به دو قله اورست و لوتسه به خاطر زلزله مهیب در نپال لغو شده بود، وارد شهر کاتماندو پایتخت نپال شد تا طی روزهای آینده به ایران بازگردد.

بدین ترتیب صعود قیچی ساز به قله‌های لوتسه و اورست و ثبت رکورد صعود به تمامی قله‌های بالای 8 هزار متر جهان ناتمام ماند و این کار به سال بعد موکول شد. در حال حاضر فقط 31 نفر در جهان موفق شده‌اند تمامی قله‌های بالای 8 هزار متر را فتح کنند.

در این میان اگر صعود قیچی ساز ناتمام نمی‌ماند او می‌توانست رکورد زمانی صعود به تمامی قله‌های بالای 8 هزار متر جهان را به نام خود ثبت کند. کم‌ترین زمان صعود به قله‌های بالای 8 هزار متر 7 سال و 2 ماه است که قیچی‌ساز در صورت موفق شدن در این صعود می‌توانست به رکورد زیر 7 سال (6 سال و 10 ماه) دست پیدا کند.

همچنین علیرضا بهپور دیگر کوهنورد ایرانی حاضر در نپال به همراه شماری از افراد ارتش هند و همچنین دیگر کوهنوردان داوطلب در کمپ اصلی اورست حضور دارد و مشغول جمع‌آوری بقایای به جا مانده از بهمن شدیدی است که کمپ اصلی را دچار آسیب جدی کرد.

پروانه کاظمی یکی دیگر از کوهنوردان ایرانی حاضر در کمپ اورست نیز به روستای ترکینگ بازگشت و پس از آن راهی کاتماندو شد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir