پیروزی بسکتبال ایران برابر کره جنوبی در یک چهارم نهایی قهرمانی آسیا
تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله یک چهارم پایانی رقابت‌های قهرمانی آسیا انتقام سختی از کره جنوبی گرفت و به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات رسید.

تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله یک چهارم پایانی رقابت‌های قهرمانی آسیا به مصاف کره‌جنوبی رفت و در پایان با نتیجه 75 بر 62 حریفش را شکست داد و انتقام سختی از این تیم گرفت. کره جنوبی در فینال بازی‌های آسیایی مدال طلا را از دست بسکتبالیست‌ها خارج کرد و در این مسابقه با نتیجه سنگینی تن به شکست داد. ایران در مرحله نیمه نهایی با برنده دیدار چین و هند رقابت خواهد کرد.

مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی 5 بازیکن شروع کننده ایران برابر کره جنوبی بودند.

کوارتر نخست: 23 بر 8 ایران

بازی با دو امتیاز حامد حدادی برای ایران آغاز شد. دفاع خوب ملی‌پوشان ایران از همان ابتدا مشهود بود که اجازه کار به بازیکنان کره نمی‌داد و آنها نمی‌توانستند در حمله موفق باشند و سراسیمه توپ‌هایشان را به سمت سبد ایران پرتاب می‌کردند که بی‌ نتیجه بود. در طرف دیگر میدان نیز ملی‌پوشان بسکتبال ایران از فرصت‌هایشان استفاده نمی‌کردند تا بالاخره بعد از دو دقیقه صمد نیکخواه بهرامی چهارمین امتیاز را نیز کسب کرد.

شوت سه امتیازی حامد آفاق ایران را 7 بر صفر از حریفش پیش انداخت. با ایجاد این اختلاف امتیازی کره‌ای‌ها سرعت را چاشنی برنامه‌های خود کرد و توانستند چهار امتیاز بدست بیاوردند. دفاع خوب ایران فرصت‌های حمله خوبی در اختیار ملی‌پوشان قرار می‌داد و آنها نیز با پاس‌های مهدی کامرانی امتیاز کسب می کردند.

برتری ملی‌پوشان در این کوارتر همچنان ادامه داشت و فاصله امتیازی به 10 نیز رسید. کره ای‌ها در دو دقیقه به پایان کوارتر نخست تنها 8 امتیاز کسب کرده‌ بودند و در طرف مقابل نمی‌توانستند برابر حمله‌های ایران کاری از پیش ببرند. قدرت زیر سبد ایران در دفاع و حمله کره‌ای‌ها را آزار می‌داد و ملی‌پوشان نیز با استفاده از همین برتری، امتیاز کسب می‌کردند و در پایان، کوارتر اول را با نتیجه 23 بر 8 به سود خود تمام کردند.

کوارتر دوم: 17 بر 13 کره جنوبی

ترکیب ایران در کوارتر دوم تغییراتی داشت؛ کاردوست، حسن‌زاده و مشایخی وارد زمین شده‌ بودند. کره‌ای‌ها نمی‌توانستند از دفاع ایران عبور کنند و یا سراسیمه شوت می‌زدند و یا زمان مالکیتشان از دست می‌رفت. کره‌ای‌ها تغییرات زیادی در سیستم‌های حمله‌ای خود داشتند و سعی می‌کردند از دفاع ایران عبور کنند و بعد از گذشت چهار دقیقه از کوارتر دوم امتیازهای خود را به عدد 14 رساندند اما در دفاع ناکام بودند و ملی‌پوشان ایران امتیازهای خود را افزایش می‌دادند. ایران 26 بر 14 از کره‌جنوبی پیش بود و این برتری‌اش را حفظ کرده‌بود.

کره‌ عملکرد سریعی داشت و با سرعت بالا توپ را از دفاع به حمله منتقل می‌کرد و همین موضوع باعث شد تا دیرک باورمان(Dirk Bauermann) بازیکنان سرعتی‌اش را به زمین بفرستد تا بتوانند از سرعت حریف کم کنند. شوت‌های پیرامونی کره دوباره در کوارتر دوم شروع شد و این تیم به هفدهمین امتیازش نیز رسید. در ادامه برتری برای تیم کره‌جنوبی بود و بازیکنان شوت‌زن آنها به خوبی از فرصت‌هایشان استفاده می‌کردند و امتیاز می‌گرفتند.

دو دقیقه به پایان کوارتر دوم باقی مانده بود و ایران 30 بر 20 از حریفش پیش بود. کره‌ای‌ها در این کوارتر اختلاف امتیازی را کاهش دادند و در دفاع نیز بهتر عمل می‌کردند. شوت سه امتیازی صمد نیکخواه بهرامی دوباره فاصله امتیازی ایران و کره را به عدد 10 رساند و خیال باورمان کمی راحت شد اما هنوز پرتاب‌های منطقه‌ای کره به سمت سبد ایران ادامه داشت.

'جانگیان چویی' بازیکن شماره 5 کره جنوبی در دقایق پایانی مسئول کنتر حدادی بود که با ضربه‌های آرنج کارش را انجام می‌داد. همین موضوع عصبانیت حدادی و باورمان را در پی داشت. حامد حدادی در یک صحنه به ضربه‌های او واکنش هم نشان داد.

کوارتر دوم این مسابقه در نهایت با نتیجه 17 بر 13 به سود کره تمام شد اما این ایران بود که در نیمه نخست 36 بر 25 به پیروزی رسید. 'سیانگیان لی' بازیکن شماره 33 کره جنوبی نیز که جزو مهره‌های شروع کننده بازی بود در میانه کوارتر دوم آسیب دید و دیگر نتوانست تیمش را همراهی کند. او را با صندلی چرخدار به رختکن بردند. نکته جالب توجه در صحنه مصدومیت او عکس العمل نیمکت ایران بود که داور را از آسیب دیدگی شدید او با خبر کردند.

کوارتر سوم: 24 بر 19 ایران

نیمه دوم مسابقه با هنرنمایی حامد حدادی در زیر سبد کره جنوبی و دو امتیاز او برای ایران آغاز شد. حدادی با اینکه بارها از بازیکنان مقابلش ضربه می‌خورد آرامشش را حفظ می‌کرد و کارش را انجام می‌داد. حضور او و ساهاکیان در زیر سبد فاکتور برتری تیم ملی ایران تا این دقیقه از مسابقه بود.

اوشین ساهاکیان در کنار ریباندهای موثرش در کوارتر سوم امتیازآوری نیز می کرد و می‌درخشید؛ ایران در همان یک دقیقه اول مسابقه 40 بر 25 از حریفش پیش افتاد. دفاع ایران دوباره در این کوارتر قدرت واقعی‌اش را به بازیکنان کره‌جنوبی نشان داد. حامد حدادی نیز که انگیزه بسیار زیادی برای خودنمایی داشت با هر امتیازش نیمکت تیم ملی را به وجد می‌آورد؛ بلاک شات او برابر بازیکن کره نیز تماشاگران ایرانی حاضر در سالن را نیز به وجد آورد.

برتری در این کوارتر به طور کامل برای ایران بود. توپ‌های تیم ملی ایران یکی پس از دیگری وارد سبد می‌شد و حدادی نیز هر کاری که دوست داشت زیر سبد کره انجام می‌داد. پنج دقیقه از کوارتر سوم گذشته بود و کره تنها 4 امتیاز گرفته بود. با اینکه فاصله امتیازی به 20 رسیده بود و ایران 51 بر 31 از کره پیش بود، باورمان تغییری در ترکیب ایجاد نمی‌کرد و اجازه می‌داد تا بازیکنان روند صعودی‌شان را ادامه بدهند.

در دقایق پایانی کوارتر کره‌ای‌ها فاصله امتیازی را کم‌تر کردند اما دوباره شاگردان باورمان با دفاع خوب صاحب توپ و میدان شدند و فاصله امتیازی را به 17 رساندند. کوارتر سوم تا پایان با برتری ایران همراه بود و در نهایت 24 بر 19 به پایان رسید. ایران 60 بر 44 از کره پیش بود. در دقایق پایانی کوارتر سوم مچ پای حامد آفاق پیچید و او از ترکیب تیم خارج شد.

کوارتر چهارم: 18 بر 15 کره جنوبی

کوارتر پایانی مسابقه کمی آرام‌تر آغاز شد و ملی‌پوشان ایران با عملکردی هماهنگ حریف خود را کنترل می‌کردند. اختلاف 20 امتیازی به سود ایران در این کوارتر نیز وجود داشت و کره‌ای‌ها هر کاری کردند نتوانست این فاصله را کاهش دهند.

با اینکه ایران اختلاف امتیازی خوبی نسبت به حریفش داشت بازهم باورمان در کنار زمین ایستاده بازی را دنبال می‌کرد و از بازیکنانش می‌خواست در دفاع و حمله بهتر کار کنند. ایران 71 بر 52 از کره پیش بود و تیم شرقی که در فینال بازی‌های آسیایی ایران را شکست داده بود در این مسابقه حرفی برای گفتن نداشت و بدون برنامه کارش را پیش می‌برد. بسکتبالیست‌های ایران انتقام سختی از کره گرفته‌ بودند و حضورشان به مرحله نیمه‌نهایی را قطعی کردند.

سه دقیقه پایانی این مسابقه نیز با برتری ایران همراه بود و آسمان‌خراش‌ها با نمایشی قابل قبول کارشان را تا انتها پیش می‌بردند. یک دقیقه تا پایان مسابقه باقی مانده بود و ایران با 21 امتیاز اختلاف از حریفش پیش بود و در نهایت با نتیجه 75 بر 62 کره جنوبی را شکست داد. کره جنوبی در کوارتر چهارم با نتیجه 18 بر 15 به برتری رسید.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir