بازنده اعلام شدن ورزشکار برنده ایرانی به شکلی عجیب!
در پیکارهای جهانی کوراش پس از اینکه داور وسط رای به برتری‎ ملی‌پوش ایرانی برابر حریف ازبکستانی داد، بعد از چند دقیقه رای برگشت و قاسم نوری‎زاده بازنده اعلام شد.

در مبارزه ماقبل فینال وزن 66- کیلوگرم، قاسم نوری‎زاده به مصاف 'معروف گایی‎بلو' از ازبکستان رفت که این پیکار حواشی زیادی داشت. با اینکه یک ثانیه به پایان مسابقه باقی مانده بود و کوراش‎کار ایرانی در حال خوشحالی بود، برادر نوری‎زاده به روی تاتامی آمد و روی هر دو ورزشکار فن اجرا کرد که بلافاصله توسط مأموران نیروی انتظامی دستگیر شد.

این حرکت باعث شد که حضار در سالن تعجب کنند. ابتدا همه فکر می‎کردند که او از خوشحالی برتری برادرش دست به این کار زده اما وقتی روی حریف ازبک فن اجرا کرد، همگان تعجب کردند که انگیزه این کار چه بوده است!

یکی دو دقیقه بعد از آن حرکت، حریف ازبکستانی روی تاتامی افتاده بود و نوری‎زاده چون فکر می‎کرد، برنده شده دائم خوشحالی می‎کرد و داور وسط نیز رأی به برتری ورزشکار ایرانی داد و تماشاچی‎ها یکپارچه وی را تشویق می‎کردند.

بعداز این‎که کوراش‎کارها از تاتامی پایین آمدند، همهمه‎ای در اطرف میز مسئولان برگزاری پیکارها شنیده شد و این‎که رأی به برتری حریف ازبکستانی داده شده است. در حالی که تا اینجا همه فکر می‎کردند که علت باخت نوری‎زاده حرکت ناشایست برادرش بوده و آرش میراسماعیلی سرمربی تیم ملی کوراش ایران نیز با مسئولان فنی رقابت‎ها صحبت کرد و از حق ورزشکار ایرانی دفاع می‎کرد.

بعد از این ماجراها و در پایین تاتامی داور با حرکت دست 'گایی‎بلو' را برنده اعلام کرد که با اعتراض شدید ایرانی‎ها مواجه شد اما رأی داورها برنگشت.

داور وسط اشتباه کرد

در این باره رضا نصیری‎نژاد که چند روز قبل به عنوان مسئول کمیته فنی فدراسیون جهانی کوراش انتخاب شد و پیش از آن رئیس کمیته داوران این فدراسیون بود گفت: «داور وسط اشتباه کرد و نباید رأی به برتری نوری‎زاده می‎داد.»

وی با تأکید بر اینکه نوری‎زاده به علت امتیازهای فنی مبارزه را واگذار کرد، افزود: «در شرایطی که امتیازها برابر باشد، برنده کسی است که با اجرای فن، امتیاز بیشتری کسب کرده باشد و باخت نوری‎زاده ارتباطی به حرکت برادرش نداشت.»

نصیری‎نژاد تأکید کرد: «چندین بار با سه داور مسابقه صحبت کردم که معتقد بودند حریف ازبک برنده شده و من به عنوان یک ایرانی خیلی تلاش کردم اما فایده‎ای نداشت.»

علت باخت نوری‎زاده حرکت برادرش نبوده

محمد بلوطی دبیر فدراسیون جودو و کوراش نیز گفت: «امتیازهای قاسم با حریف ازبک مساوی بوده اما چون یک امتیاز ورزشکار ما از روی خطای کم‎کاری حریف به‎دست آمده، در این شرایط داوران به نفع کسی رأی می‎دهند که تکنیک بیشتری اجرا کرده است.»

وی ادامه داد: «در صحبت‎هایی که با کمیته‎ی داوران رقابت‎ها داشتیم همه تأکید کردند که علت باخت نوری‎زاده حرکت غیراخلاقی برادرش نبوده است.»

طبق ماده 24 اساسنامه، نوری‎زاده شکست خورده است

عظیم سبزواری سرپرست تیم ب کوراش ایران در این باره تأکید کرد: «در کوراش، تکنیک بر خطا برتری دارد و چون حریف ازبکستانی فن‎های بیشتری به نمایش گذاشت، برنده شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «در ماده 24 اساسنامه فدراسیون جهانی کوراش این موضوع عنوان شده که هر وقت بازی مساوی باشد، ورزشکاری که فن‎های بیشتری اجرا کرده، برنده است.»

چرا رأی داورها باید تغییر کند؟!

محمد نقدی‎سپهوند مربی ب تیم ملی نیز در این باره گفت: «مگر می‎شود بعد از اینکه داور وسط روی تاتامی اعلام کرد که نوری‎زاده برنده شده بعد از آن بگویند اشتباه کرده‎اند.»

وی تصریح کرد: «در برخی مواقع با ناداوری‎ها ورزشکاری برنده می‎شود و وقتی اعتراض می‎کند می‎گویند چون بازی تمام شده و داورها رأی داده‎اند، نتیجه برگشت‎ناپذیر است.»

سپهوند بیان کرد: «ما هم می‎دانیم در مبارزه‎هایی که امتیازها برابر است، هر کسی فن بیشتری اجرا کرده برنده است اما چرا رأی داورها باید بعد از مبارزه تغییر کند؟!»

نوری‎زاده قبل از شروع این پیکارها تأکید کرد که فقط به طلای جهانی فکر می‎کند اما در هر حال با رأی داورها بعد از مبارزه نیمه نهایی، بازنده اعلام شد و به نشان برنز وزن 66- کیلوگرم دست پیدا کرد و حریف ازبکستانی‎اش نیز در فینال برد و ‎قهرمان شد. قطره‎های اشک‎ نوری‎زاده روی سکوی مقام سوم تمامی نداشت، او به گونه‎ای گریه می‎کرد که کسی اشک‎هایش را نبیند و شاید به این فکر می‎کرد که چرا بازنده شده است.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir