تقیان در مسابقات جهانی وزنه برداری حذف شد
وزنه بردار دسته 77 کیلوگرم ایران با انداختن وزنه های 193 و 194 کیلوگرم از جدول دو ضرب و مجموع مسابقات حذف شد.

رسول تقیان سومین نماینده ایرن در مسابقات جهانی وزنه برداری که به میزبانی هیوستون آمریکا در حال برگزاری است، با 12 وزنه بردار دیگر به رقابت پرداخت و در پایان حرکت یک ضرب با ثبت رکورد 158کیلوگرم در رده دهم قرار گرفت. او در دو ضرب وزنه 193 و 194 کیلوگرم را انداخت و از مسابقات حذف شد.

حرکت یک ضرب

تقیان در حالی رقابت خود را آغاز کرد که پیش از او دو نماینده دیگر ایران یعنی عسگری و بهروزی عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشتند و اکنون برای کسب امتیاز مناسب برای تیم ایران چشم ها به وزنه بردار دسته 77 کیلوگرم ایران بود تا به نوعی استارت کار را بزند.

تقیان در حرکت اول پشت وزنه 153 کیلوگرم قرار گرفت که موفق به مهار آن شد. توکلی برای حرکت دوم 158 کیلوگرم را برای شاگردش درخواست کرد و او این وزنه را نیز با موفقیت به ثبت رساند. تا این جای کار تقیان پنج کیلوگرم بیشتر از رکوردش در هفته اول لیگ برتر کار کرد. البته او در حالی این رکورد را به ثبت رساند که حریفان اصلی اش از چین، ارمنستان و کره شمالی هنوز کار خود را آغاز نکرده بودند.

او برای سومین حرکت باید 162 کیلوگرم را مهار می کرد که این وزنه دو کیلوگرم از رکوردش در رکورد گیری تیم ملی بیشتر بود اما نتوانست این حرکت را با موفقیت پشت سر بگذارد و به کارش در یک ضرب با همان 158 کیلوگرم پایان داد و در نهایت در رده دهم جدول یک ضرب قرار گرفت.

تقیان برای اینکه جایگاه خوبی در جهان بدست آورد باید در دو ضرب عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد. 'تیگران مارتیروسیان' از ارمنستان در یک ضرب سه مرتبه وزنه 163 کیلوگرم را انداخت و از جدول یک ضرب و مجموع مسابقات حذف شد و یکی از رقبا اصلی تقیان به راحتی از گردونه رقابت کنار رفت.

'لیو ژیائو جون' وزنه بردار مطرح چینی برای حرکت سوم خود پشت وزنه 177 کیلوگرم قرار گرفت و به شکستن رکورد یک ضرب جهان که با 176 کیلوگرم در اختیار خودش بود حمله کرد و ناموفق عمل کرد. در پایان حرکت یک ضرب لیو ژیائو جون از چین با رکورد 175 کیلوگرم مدال طلا را بدست آورد. 'کیم کوانگ سانگ' از کره شمالی با 171 کیلوگرم مدال نقره را برگردن آویخت و مدال برنز نیز به 'آندرانیک کاراپتیان' از ارمنستان با 167 کیلوگرم رسید.

حرکت دو ضرب

تقیان برای اولین حرکت پشت وزنه 193 کیلوگرم قرار گرفت که نتوانست این حرکت را با موفقیت پشت سر بگذارد. برای بار دوم که زیر این وزنه قرار گرفت بازهم نتوانست آن را بالای سر ببرد و در آستانه حذف از مسابقات قرار گرفت. در پایان وزنه 194 کیلوگرم را نیز انداخت و از مسابقات حذف شد.

در حرکت دو ضرب 'لیو ژیائو جون' وزنه بردار مطرح چینی که صاحب رکورد یک ضرب و مجموع جهان است نیز سه بار وزنه 201 کیلوگرم را انداخت و از مسابقات حذف شد تا شاهد اتفاق عجیب در دسته 77 کیلوگرم باشیم.

وزنه بردار قزاق با درخواست وزنه 211 کیلوگرم به شکست رکورد دو ضرب جهان(210 کیلوگرم ) حمله کرد اما ناکام باقی ماند. با این حال در مقابل دیدگان وزنه بردار چین توانست سکو نخست جهان را از آن خود کند.

وزنه بردار آذربایجانی با رکورد 203 کیلوگرم در حالی به مدال نقره دو ضرب رسید که در گروه ب وزنه زده بود. او همچنین رکورد جوانان جهان را در حرکت دو ضرب شکست.

نتایج دسته 77 کیلوگرم

1- 'نجات رحیم اف' از قزاقستان با رکورد 165 کیلوگرم یک ضرب، 207 کیلوگرم دو ضرب و مجموع 372 کیلوگرم(2 مدل طلا دو ضرب و مجموع)

2- 'کیم کوانگ سانگ' از کره شمالی با رکورد 171 کیلوگرم یک ضرب، 201 کیلوگرم دو ضرب و مجموع 372 کیلوگرم(2 مدل نقره یک ضرب و مجموع)

3- 'محمود محمد یوسف' از مصر با رکورد 162 کیلوگرم یک ضرب، 201 کیلوگرم دو ضرب و مجموع 363 کیلوگرم(2 مدل برنز دو ضرب و مجموع)

4- 'آندرانیک کاراپتیان' از ارمنستان با رکورد 167 کیلوگرم یک ضرب، 196 کیلوگرم دو ضرب و مجموع 363 کیلوگرم(برنز یک ضرب)

6- 'ایلخان علی گلی زادا' از آذربایجان با رکورد 154 کیلوگرم یک ضرب، 203 کیلوگرم دو ضرب و مجموع 357 کیلوگرم(نقره دو ضرب)


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir