افشین قطبی گفت: تا زمانی كه مردم و فدراسیون بخواهند، حاضرم به تیم ملی كمك كنم.
  

به گزارش ایسنا، سرمربی تیم ملی فوتبال با اشاره به تاخیر برخی خبرنگاران برای حضور در جلسه و تاخیر در شروع كنفرانس مطبوعاتی گفت: ما برای هر ثانیه از اردو برنامه داریم و عقب افتادن یك ثانیه از كارهایمان برنامه‌هایمان را دچار مشكل می‌كند.

وی با اشاره به حضورش در تیم ملی گفت: بازی با اندونزی جشن فوتبال ایران خواهد بود و امیدوارم صد هزار نفر تماشاگر ایرانی با پرچم ایران فضای بزرگی را علیه حریفان‌مان ایجاد كنند. شك نكنید كه بازیكنان در اوج آمادگی هستند و من از تفكر، انگیزه، انرژی و توانایی‌ آنها لذت می‌برم. زمانی كه با تیم امید بازی داشتیم، به كفاشیان و تاج گفتم كه ما بدون لژیونرها دو تیم بزرگ داریم. اطمینان دارم كه با برنامه‌ریزی می‌توانیم چند تیم قدرتمند بسازیم. من یك سال و نیم در فوتبال ایران تجربه دارم و می‌دانم عشقی كه در فوتبال ایران است در هیچ جای دنیا نیست.

قطبی افزود: از روز نخستی كه به ایران آمدم، كفاشیان، تاج و تمام كارمندان فدراسیون به من برای پیروزی انرژی دادند. فوتبال ایران در برهه‌ی حساسی قرار دارد و نسل آینده‌ی فوتبال ایران به این سه بازی بستگی دارد. با این سه بازی انقلاب بزرگی در فوتبال ایران راه خواهد افتاد.

قطبی افزود: چیزی كه تا به حال من را موفق كرده اعتماد به نفسی بوده كه در من وجود داشته و توانسته‌ام آن را به اطرافیانم هم منتقل كنم.

قطبی با اشاره به حضور 24 بازیكن در اردوی تیم ملی گفت: از این تعداد 18 بازیكن در دیدار با اندونزی حضور خواهند داشت. در فهرست 40 نفره‌ای كه داریم 16 لژیونر و بازیكنان پرسپولیس هستند و سعی می‌كنیم با اضافه شدن تعدادی از آنها چهارشنبه شب به چین برویم. ما برای انتخاب 26 بازیكنی كه به چین می‌بریم تصمیم مشكلی پیش رو داریم و باید سعی كنم با دقت در جزئیات بازیكنان را انتخاب كنم. من بازیكنانی را انتخاب می‌كنم كه برای جنگ در سه بازی آماده باشند. خیلی‌ها می‌گویند بازی با كره شمالی بازی مرگ و زندگی است. اما، چیزی كه اهمیت دارد این است كه این بازی را بیش از اندازه حساس نكنیم. ما برای صعود حداقل به شش امتیاز نیاز داریم. نباید دیدار با امارات را هم آسان در نظر بگیریم. بازیكنان ایرانی وقتی پشت‌شان به دیوار است و در وضعیت سختی قرار گرفته‌اند، بهترین كیفیت را نشان می‌دهند ولی وقتی یك بازی حساسیت كمتری دارد ذهن ما ایرانی‌ها به لحاظ مغزی تنبل می‌شود. ما برای صعود مستقیم به 9 امتیاز نیاز داریم. من از تمامی امكاناتی كه وجود دارد، رضایت دارم.

وی با تشكر از بخش‌های مختلف فدراسیون فوتبال گفت: باید از پورحیدری تشكر كنم، از روزی كه به ما اضافه شده، تجربه‌ی 45 سال فوتبالش را در اختیار گذاشته است. باید از ابراهیمی هم تشكر كنم كه به خوبی كار تدارك تیم ملی را انجام می‌دهد. از دكتر خانلری هم رضایت دارم. او پزشك روشنفكر و پرتلاشی است كه قلب شیر هم دارد. با وجود اینكه در پایان فصل قرار داریم اما، بازیكنان مصدوم خیلی كمی در تیم ملی هستند و این نشان می‌دهد كه خانلری و گروه پزشكی به بهترین وجه كارشان را انجام می‌دهند.

قطبی درباره‌ی خروج بعضی از بازیكنان از اردوی تیم ملی گفت: هیچ بازیكنی بدون هماهنگی اردوی تیم ملی را ترك نكرده است. بعضی بازیكنان مصدوم بودند، بعضی دیگر خسته و بعضی هم مشكل خانوادگی داشتند. اگر كسی اردوی تیم ملی را ترك كرده است خودش خواسته و این نظر كادر فنی نبوده است. به اعتقادم حاشیه‌ای كه در این زمینه برای تیم ملی ایجاد شده جالب نیست.

خبرنگاری با اشاره به بركناری ایویچ در آستانه‌ی جام جهانی 98 از قطبی پرسید چقدر اطمینان دارید كه در جام جهانی هم سرمربی تیم ملی باشید كه قطبی گفت: از پدر و مادرم یاد گرفته‌ام كه همیشه در كارم صداقت داشته باشم. عشق به مردم ایران من را به اینجا برگرداند و تا زمانی كه آنها بخواهند در تیم ملی كار خواهم كرد. زمانی كه فدراسیون فوتبال با من تماس گرفت من با كفاشیان و تاج دورادور آشنا بودم اما، در زمان كوتاهی كه در تیم ملی هستم از كار كردن در كنار آنها لذت برده‌ام. آنها امكاناتی را برای ما فراهم كردند كه چندان انتظارش را نمی‌كشیدم. زمانی كه تیم ملی موفق شود، مردم تصمیم می‌گیرند كه آیا من با تیم ملی بمانم یا خیر.

این خبرنگار پرسید اگر سیاست فدراسیون نگه نداشتن شما باشد آن زمان چه می‌كنید كه قطبی گفت: در تمام دوران زندگی‌ام توپ و مانع‌های فوتبالی روبرویم بوده‌اند و هیچ وقت به سیاست وارد نشدم. در حال حاضر تمام برنامه‌ی من برای این سه بازی است. بعد از این سه بازی به مردم و فدراسیون بستگی دارد كه تصمیم دارند افشین قطبی بماند یا خیر. همیشه آرزو داشته‌ام كه به جام جهانی بروم اما، حضور صرف در جام جهانی هیچ وقت سقف آرزوهایم نبوده است. رفتن به جام جهانی هدف من نیست بلكه بوسیدن كاپ جام جهانی آرزوی من است. 29 سال پیش وقتی فوتبال را آغاز كردم، گفتم می‌خواهم به جام جهانی بروم، همه به من خندیدند و حالا می‌گویم روزی می‌خواهم كاپ جام جهانی را ببوسم و اطمینان دارم پیش از اینكه به زیر خاك بروم به این هدفم می‌رسم. می‌دانم ایران توانایی حضور در جام جهانی را دارد و حتی این شایستگی را دارد كه به مراحل بالاتر برود. ایران می‌تواند روزی قهرمان جام جهانی شود. وقتی كره جنوبی چهارم دنیا شد، خیلی‌ها آن را به مسایل داوری ربط دادند اما، من كه آنجا بودم می‌دانم كه آنها كیفیت این مقام را داشتند.

قطبی درباره‌ی خروج چند بازیكن از اردوی تیم ملی و دلایلی كه آنها اعلام كرده‌اند، گفت: زمانی كه فهرست تیم ملی را اعلام كردم، براساس آشنایی‌ام از فوتبال ایران بود. كسانی به اردوی تیم ملی آمدند و احساس كردند افشین قطبی نظر مثبتی روی آنها ندارد، این مشكل من نیست. قطبی تلاش می كند فضایی را فراهم كند كه بازیكنان با هم رقابت كنند اما، اینكه آنها به ما چه می‌گویند و پس از آن به رسانه‌ها چه می‌گویند، مشكل ما نیست. آیا ما حتما باید نامه‌ای از آنها بگیریم كه اگر از تیم ملی جدا شدند، دلایل‌شان را در رسانه‌ها تغییر ندهند؟ در این مقطع حساس فوتبال ایران شرایط ویژه‌ای دارد. صحبت از افشین قطبی یا یك تیم نیست. داریم راجع به 70 میلیون ایرانی صحبت می‌كنیم. این خودخواهی است كه فقط به خودمان فكر كنیم. هنوز هم معتقدم بازیكنانی كه از جمع ما جدا شدند با شخصیت و با كیفیت هستند. من بارها به بازیكنان گفته‌ام كه شاید نتوانیم از همه‌ی آنها در دیدار با كره شمالی استفاده كنیم اما، این دلیل نمی‌شود كه بگوییم آنها ملی‌پوش نیستند. بعد از سه بازی پیش‌رو بار دیگر به وضعیت بازیكنان نگاه می‌كنیم و بازیكنان با كیفیت را انتخاب خواهیم كرد. من از همه‌ی بازیكنان می‌خواهم رفتار حرفه‌ای در قبال تیم ملی داشته باشند.

خبرنگاری پرسید آیا به نظر شما گرفتن نامه از بازیكنان حرفه‌ای است؟ كه قطبی گفت: می خواهم این را بگویم كه وقتی بازیكنی می‌آید و می‌گوید نمی‌تواند با تیم ملی ادامه‌ی كار دهد، مربی نباید رعایت حق او را بكند. در فضایی كه وجود دارد باید از تیم ملی حمایت كرد. وقتی بازیكنی به من یك چیزی می‌گوید و به رسانه‌ها دلیل دیگری می‌آورد حرفه‌ای نیست. می‌خواهم تكرار كنم هیچ بازیكنی به خواست كادر فنی از تیم ملی جدا نشده است و تنها بعضی از بازیكنان با بیان دلایلی از جمع ما جدا شدند.

به گزارش ایسنا، خبرنگاری پرسید كه آیا شما با مربیان ایرانی مشورت كرده‌اید كه قطبی گفت: وقتی در كنفرانس اول از لزوم نزدیك شدن جامعه‌ی فوتبال ایران حرف زدم، دلیلم روشن بود. تیم‌های لیگ برتری چارچوب تیم ملی هستند. خیلی مهم است كه یك مربی تیم ملی در مقطعی حساس اجازه دهد بازیكنان باشگاهی در تیم‌هایشان بمانند. این احترامی است كه تیم ملی برای تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان قائل شده است. می‌دانید پیدا كردن مربیان كمی سخت است. زیاد مهم نیست كه من با كدام مربیان صحبت كرده‌ام. ممكن است اگر اسمی بیاورم حاشیه‌هایی ایجاد كند اما، سعی می‌كنیم در آینده همكاری بیشتری را در فوتبال ایران به وجود آوریم.

قطبی درباره‌ی وضعیت كریم باقری گفت: باقری چند بار به اردوی تیم ملی آمد و اخیرا با او جلسه‌ای داشتم. می‌دانید كه او مصدوم است و حتی نتوانسته در اردوی پرسپولیس هم حضور پیدا كند. به همین خاطر به این نتیجه رسیده‌ایم كه او در این سه بازی حضور نداشته باشد اما، پرونده‌ی او را همچنان باز می‌گذاریم چرا كه او یكی از بهترین‌های ایران است و اگر تیم ملی موفق شود، او در كنار افشین می‌ماند. همه‌ی شما نظر من را درباره‌ی كریم باقری می‌دانید.

قطبی در پاسخ به این سوال كه آیا برای بازی پلی‌آف هم فكری كرده‌اید، گفت: تمام تمركزم روی این سه بازی است. در این مدتی كه در ایران بوده‌ام یك ثانیه هم نسبت به صعود تیم ملی شك نكرده‌ام. حالا اگر مجبور شدیم از پلی‌آف به جام جهانی برویم مشكلی نیست چرا كه در پلی‌اف تیم بهتری خواهیم بود. اما، هیچ چیز بیشتر از این ما را خوشحال نمی‌كند كه در كره جنوبی جشن صعود را برپا كنیم.

قطبی در پاسخ به این سوال كه مشكل فوتبال ایران همیشه این بوده كه پس از زدن یك گل به عقب برمی‌گردد، گفت: اصول من همیشه این بوده كه از گذشته برای آینده درس بگیرم. هیچ وقت در گذشته زندگی نمی‌كنم بلكه تنها از آن درس می‌گیرم. چیزی كه به غلط در فرهنگ ما جا افتاده این است كه در گذشته زندگی می‌كنیم. این وقت ما را تلف می‌كند. خیلی مهم است كه در آینده زندگی كنیم. ما به بازیكنانی نیاز داریم كه شجاع باشند. اگر احساس كنم یك بازیكن لحظه‌ای به پیروزی ایران شك دارد، مطمئنا از آن بازیكن استفاده نمی‌كنم. ما بازیكنان بسیار آماده‌ای را در كنار هم داریم كه تفاوت‌شان به لحاظ آمادگی تنها یك درصد است. مطمئن باشید وقتی به كره شمالی یك گل بزنیم به دنبال گل دوم می‌رویم. در بازی با عربستان دیدید وقتی یك گل زدیم دفاع كردیم و این خودكشی است. چیزی كه یاد گرفته‌ام این است كه در فوتبال مهمترین صحنه، صحنه‌ی بعدی است. در كنار من بازیكنان با تجربه‌ای نظیر فریدون زندی و آندرانیك تیموریان نشسته‌اند. این دو افتخار فوتبال ایران در اروپا بوده‌اند. زندی حرف جالبی می‌زد. او گفت مهم نیست كه در این شرایط چه كسی بازی كند، مهم این است كه تیم ملی ببرد. پیروزی این تیم پیروزی 70 میلیون ایرانی است.

وی افزود: خیلی‌ها می‌گویند فوتبال رشته‌ی اشتباه است. این اشتباه در بازی‌های حساس‌تر و پرفشارتر بیشتر می‌شود. هیچ وقت از شكست نترسیده‌ام و برای یك موفقیت هزار بار شكست خورده‌ام. چیزی كه من را به موفقیت رسانده همكاری و همدلی است. بازیكنان ما تمرین كردن را دوست دارند. فوتبال ایران خیلی جاها مثل اسپاگتی می‌ماند. می‌دانم كه این را تیتر می‌كنید اما، باید بگویم كه فوتبال ایران سازماندهی ندارد. باید اگر دو به دو یا چهار به چهار بازی می‌كنیم باید سازماندهی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به بازیكنان حاضر در اردوی تیم ملی گفت: هنر یك مربی این است كه از با كیفیت‌ترین بازیكنانش استفاده كند. ما بازیكنان بسیار خوبی داریم كه در بین خطوط بازی می‌كنند اما، فوروارد خطرناك، دفاع چپ قهار و دفاع‌های وسط خوب به تعداد كافی در فوتبال ایران نداریم. تلاش می‌كنیم كه تا پیش از اردوی چین شرایط بهتری ایجاد شود، به صورتی كه در هر پست دو بازیكن با كیفیت داشته باشیم.

قطبی درباره‌ی غیبت پرویز كماسی در تمرینات تیم ملی گفت: زمانی كه قرار شد كماسی به تمرینات تیم اضافه شود او گفت به دلیل وظیفه‌ای كه در مجموعه‌ی انقلاب دارد، نمی‌تواند به طور كامل در كنار ما باشد. ما هم به این نتیجه رسیدیم چون زمان كوتاه است نیازی به بدنسازی نداریم و پس از سه بازی برخواهیم گشت و درباره‌ی ادامه‌ی كار با كماسی صحبت می‌كنیم.

قطبی درباره‌ی چمن مصنوعی ورزشگاه پیونگ‌یانگ گفت: شنیده‌ام كه قرار شده بازی ایران و كره شمالی روی چمن طبیعی برگزار شود اما، می‌خواهیم نامه‌ای رسمی از كره شمالی و فیفا در این باره دریافت كنیم.

قطبی درباره‌ی ریكاوری بین بازی ایران و كره شمالی و ایران - امارات و همچنین دیدار با كره جنوبی گفت: هر ثانیه سعی می‌كنیم برنامه داشته باشیم. باید از دكتر احمدی‌نژاد تشكر كنم كه اجازه داد از هواپیمای شخصی‌اش برای بازگشت از كره شمالی استفاده كنیم. ما دو ماساژور و دو فیزیوتراپ هم داریم و آنها در فاصله‌ی 11 روز بین بازی ایران - كره شمالی و ایران - كره جنوبی كار زیادی خواهند داشت.

قطبی در پاسخ به این سوال كه شنیده شده اجازه‌ی حضور خبرنگاران را در هتل تیم ملی در چین و كره شمالی نداده‌اید، گفت: براساس تجربه‌ام معتقدم كه خیلی اهمیت دارد كه بازیكنان و كادرفنی در هتل تیم ملی تنها باشند. از شما می‌خواهم كه به این تصمیم احترام بگذارید. در جام ملت‌های آسیا و هنگامی كه ایران و كره جنوبی با هم بازی داشتند، هتل ما و كره جنوبی یك جا بود. وقتی وارد لابی هتل شدم، انگار تمام تهران آنجا بودند و هیچ كس به غیر از فارسی به زبان دیگری حرف نمی‌زد. این خوب نیست. بنابراین باید اجازه بدهیم كه بازیكنان كمی تنها باشند.

قطبی درباره‌ی وضعیت رحمان رضایی گفت: هنوز با رحمان صحبت نكرده‌ام. او شب گذشته و در زمان شام به اردوی تیم ملی آمد. سعی می‌كنم با او تماس بگیرم. رضایی بازیكن بسیار بزرگی است و در اروپا و جام جهانی بازی كرده است.

قطبی در پایان گفت: من كلمه‌ی خط خوردن بازیكن را دوست ندارم. هیچ كس خط نمی‌خورد، برای بازیكنان با كیفیت ایران به كاربردن كلمه‌ی خط خوردن درست نیست و اینها سرمایه‌ی ما هستند.

              
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news