روزهای پراسترسی علی اشکانی/
علی اشکانی، سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی روزهای پراسترسی را پشت سر می‌گذارد، او جانشین محمد بنا شده و باید تیم‌ملی کشتی فرنگی را دوباره به مسیر مدال‌آوری بازگرداند.

اشکانی: نمی‌توانم کشتی‌گیران بزرگسال را کتک بزنم

علی اشکانی، سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی روزهای پراسترسی را پشت سر می‌گذارد، او جانشین محمد بنا شده و باید تیم‌ملی کشتی فرنگی را دوباره به مسیر مدال‌آوری بازگرداند. اشکانی معتقد است کشتی‌گیران در شرایط فعلی اوضاع بدنی نامساعدی دارند و باید روی آنها کار شود. 

 

 یک مسابقه انتخابی برگزار شد، شرایط کشتی‌گیران چطور است؟

 

مسابقه انتخابی وزن ٨٠ کیلوگرم نشان داد که بچه‌ها هنوز آمادگی جسمانی کامل را ندارند و باید روی بدن آنها کار شود ولی در مجموع کشتی‌های خوبی را از رامین طاهری، یوسف قادریان و مهدی فلاح دیدیم.

 

 شما جانشین محمد بنا شده‌اید و توقع‌ها بالاست، چطور با استرس این موضوع کنار آمدید؟

 

به هر حال در دانشگاه هم مدتی یک استاد تدریس می‌کند و مدتی بعد استاد دیگری این کار را انجام می‌دهد. ما هنوز اول راه هستیم و دانشجویان‌مان هنوز حضور فیزیکی و تمرینی کافی نداشتند تا برنامه‌ریزی کافی را انجام دهیم. ما نمی‌دانیم چقدر توانایی داریم و چقدر باید از بقیه کمک بگیریم. هنوز کار جدی شروع نشده و فقط یک اردو با دو کشتی‌گیر غیرالمپیکی برگزار کردیم.

 

 تغییر قوانین تأثیری روی عملکرد کشتی‌گیرها نگذاشته است؟

 

من فقط فعلا ٣ کشتی‌گیر را که مسابقه داده‌اند، دیدم که آمادگی بالایی نداشتند، به‌هرحال قوانین عوض شده و باید براساس قوانین جدید، تمرینات‌مان را انجام بدهیم. کشتی‌گیرهای بزرگسال برای تورنمنت‌های بزرگ آبدیده شده‌اند و انتظار از آنها بالاست. باید تلاش کنیم در زمان باقیمانده دو اردو برگزار کنیم تا در کنار آمادگی، قوانین کشتی جدید را هم به کشتی‌گیران آموزش بدهیم.

 

 در مقطعی که سرمربی تیم‌ملی کشتی نوجوانان بودید یک بار یک کشتی‌گیر را کتک زدید تا از بازی‌ها کنار گذاشته نشویم، ممکن است در بزرگسالان هم چنین اتفاقاتی را رقم بزنید؟

 

این کشتی‌گیرها بزرگ هستند و آدم‌های بزرگ کارهای کوچک انجام نمی‌دهند، در مقطع پایه کشتی‌گیرها دنبال آموزش هستند و گاهی باید به آنها یاد داد. گاهی ممکن است دعوا یا حاشیه ایجاد کنند ولی باید به آنها آموزش داد تا به مقاطع بالا برسند. کشتی‌گیرهای بزرگسالان این جنگ‌های زرگری را پشت سر گذاشتند که به این‌جا رسیده‌اند.

 

 تصمیمی درباره حضور یک کشتی‌گیر بدون مسابقه انتخابی در تیم‌ملی ندارید؟

 

باید دید کدامشان می‌توانند بدن‌شان را با شرایط و قوانین جدید وفق بدهند و بعد از آن انتخاب‌ها انجام شود. تغییر در اوزان با شیوه جدیدی که به کشتی آمده، قطعی است و امیدواریم شرایط جدیدی را رقم بزنیم. در این امر باید یک هماهنگی بین مربیان و کشتی‌گیرها به وجود بیاید ولی این اتفاقات تابع مرور زمان است و نباید عجله کرد.

 

 وقتی به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شدید از همه پیشکسوتان رخصت گرفتید، واکنش‌ها چطور بود؟

 

ما یک خانواده بزرگ به نام کشتی هستیم و درون این خانواده یک خانواده دیگر به نام فرنگی داریم. این خانواده شامل همه کشتی‌گیران جوان و پا به سن گذاشته می‌شود. من به رسم ادب و احترام از همه اجازه گرفتم و در طی مسیر هم قطعا از تجربیات آنها استفاده خواهم کرد، من معتقدم این پل دو طرفه است و گاهی ما باید به پیشکسوتان کمک کنیم و گاهی آنها باید به ما کمک کنند. من خواهش می‌کنم که این صمیمیت حفظ شود که بتوانیم در کنار یکدیگر از کشتی‌های زیبا لذت ببریم. پیشکسوتان زیادی به اردو می‌آیند و در کنار تیم حضور دارند، ما امیدواریم روند به همین شکل حفظ شود.

 

 تکلیف سوریان و المپیکی‌ها چه زمانی روشن می‌شود؟

 درباره هیچ کشتی‌گیری تصمیمی نگرفته‌ایم و منتظریم اردوها برگزار شود تا تکلیف آنها را روشن کنیم، تنها نکته‌ای که دراین‌باره می‌توانم بگویم این است که ما از همه دعوت کرده‌ایم که در تیم‌ملی حاضر باشند.

 

منبع: روزنامه شهروند