سارا خادم‌الشریعه: دیگر از کسی نمی‌ترسم
نماینده شطرنج بانوان ایران در آخرین مرحله گرندپری از تساوی برابر قهرمان سابق جهان حس دوگانه‌ای دارد!

 

سارا خادم‌الشریعه: دیگر از کسی نمی‌ترسم

 سارا سادات خادم الشریعه پس از متوقف کردن الکساندر کستنیوک از روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: پیش از بازی با کستنیوک کمی نگران بودم.حریفم بازیکنی بود که من از بچگی بازی‌هایش را دنبال می‌کردم و زمانی که من ده، یازده ساله بودم قهرمان جهان شده بود. او را همیشه به عنوان یکی از بازیکنان بزرگ در ذهنم می‌دانستم و همین مساله باعث شده بود که پیش از بازی کمی نگران باشم.

وی ادامه داد: بازی که شروع شد رفته رفته آرامش پیدا کردم چرا که وضعیت خوب و محکمی داشتم، هر چند با اشتباهی که کردم وضعیت بهم ریخت و به مرحله‌ای از بازی رسیدیم که نیاز به محاسبه بسیار زیادی داشت. فکر می‌کنم اشتباه بدی انجام دادم چرا که از نظر زمانی هم وضعیت بهتری داشتم و نیازی نبود خودم را در این وضعیت بد قرار دهم. من چنین وضعیت‌هایی را در بازی دوست ندارم. کمتر پیش می‌آید که شاه من ناامن و در وسط صفحه باشد اما امروز چنین شرایطی رقم خورد و فهمیدم که در وضعیت بازنده قرار دارم. اما خوشبختانه حریفم هم دچار اشتباه شد و وضعیت من بهتر شد.

خادم درباره احساسش از تساوی با قهرمان سابق جهان گفت: نمی‌دانم از این که وضعیت کاملا برنده را مساوی کردم باید ناراحت باشم یا از این که با قهرمان سابق جهان مساوی کردم خوشحال باشم. حتی در وضعیتی که بازنده بودم ناراحت نبودم چرا که بازی جالب و زیبایی انجام داده بودم.

استاد بین المللی شطرنج ایران درباره تجربه حضورش در مرحله قبلی رقابت‌ها گفت: در این مرحله خیلی راحت‌تر بازی می‌کنم. می‌دانم که حریفانم حتی اگر بهترین‌های جهان باشند ممکن است اشتباه کنند. در موناکو به دلیل اینکه اولین بار با بهترین‌های جهان بازی می‌کردم عملکردم خوب نبود. قبلا برابر همه بازیکنان قوی حتی در وضعیت بهتر به مساوی راضی بودم اما در حال حاضر وضعیت فرق کرده و دیگر به مساوی راضی نیستم.

خادم درباره پیش بینی‌اش از نتیجه نهایی این مرحله گفت: سطح رقابت‌ها بالاست و بازیکنان اختلاف سطح کمی دارند. در حال حاضر همه می‌توانند هم اول شوند و هم آخر. من در دو مرحله قبل کارم را با سه تساوی شروع کردم که در یکی آخر شدم و در یکی نایب قهرمان! نمی‌توانم پیش بینی کنم و همه چیز به ادامه مسابقات بستگی دارد.

وی درباره دیدار سوم برابر والنتینا گونینای روس نیز گفت: او هر دو بازی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته و نشان داده که شرایط خوبی دارد. گونینا بازیکنی است که دوست دارد شرایط را پیچیده کند در حالی که من وضعیت‌های ساده را بیشتر دوست دارم. در تهران هم بازی ما فراز و نشیب زیادی داشت اما او هم مانند هر بازیکن دیگری اشتباه‌هایی دارد.

آخرین مرحله گرندپری شطرنج بانوان جهان از شنبه در خانتی مانسیسک روسیه آغاز شده و سارا خادم الشریعه در پایان دور دوم با یک امتیاز در مکان پنجم جدول دوازده نفری این رقابت‌ها قرار گرفته است.

 

منبع: ایسنا