به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تسنیم، رسول خادم در حاشیه مسابقات جام تختی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به لطف خدا حدود 40 تیم داخلی و خارجی در رشته‌های آزاد، فرنگی و پهلوانی حضور دارند و برگزاری این مسابقات بسیار سنگین بود.

به لحاظ تعداد کشتی‌گیر مسابقات امسال، طی چند دهه‌ای که جام تختی و قبل از آن تورنمنت‌های دیگر داشتیم بالاترین میزان شرکت کننده را داشته است. در سه سال گذشته حدود 15 تا 16 کشور در این مسابقات حضور داشتند و برخی تیم‌‎ها با یک یا دو کشتی‌گیر می‌آمدند اما چون مسابقات در این دوره تیم به تیم است همه باید با ترکیب کامل حضور یابند. تیم به تیم کردن رقابت‌ها باعث جذابیت می‌شود و حضور این تیم‌ها جایگاه ویژه‌ای به جام تختی در دنیا می‌بخشد.

وی در ادامه افزود: به لحاظ کیفی جای کار کردن زیاد است. سطح این مسابقات نشان می‌دهد جام تختی که مهمترین تورنمنت بین‌المللی ورزشی کشور است به جایگاهی رسیده که از لحاظ اقتصادی کشورها و شرایط امنیتی خاورمیانه شاهد استقبال از این رقابت‌ها هستیم.به دلیل مشکلات اقتصادی و مشکلات امنیتی که در خاورمیانه وجود دارد، کشورهای اروپایی زیاد تمایل ندارند در مسابقاتی حضور پیدا کنند که از کشورهایشان دور باشد، اما سطح این مسابقات باعث شده تا کشورهای زیادی با ترکیب کامل در این رقابت‌ها حضور داشته باشند.

رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به این سوال که روس‌ها به دلیل جام یاریگینی که دارند در تورنمنت‌های ما شرکت نمی‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته در جام یاریگین 4 تا 5 کشور حضور داشتند و روسیه استراتژی فنی در قبال ما در پیش گرفته که در بزرگسالان با کمترین تعامل با ما حرکت می‌کند. به هر حال این یک تفکر فنی است که شاید برخی مواقع منطقی باشد اما ما پیگیری حضور روس‌ها در تورنمنت‌های ایران هستیم. روس‌ها در تورنمنت‌های جوانان حضور دارند ولی در بزرگسالان با احتیاط ورود پیدا می‌کنند. حضور من در هیئت رئیسه نمی‌تواند نقطه تعامل با روس‌ها باشد چراکه این بحث فنی است و سرمربیان تیم‌های آزاد و فرنگی روسیه هستند که تشخیص می‌دهند که صلاح است در چه تورنمنتی شرکت کنند.

خادم درخصوص مسابقات جام جهانی که قرار است در کرمانشاه برگزار شود، تصریح کرد: فکر می‌کنم با استقبالی که مردم دارند یک خاطره به یاد ماندنی برای ایران و کرمانشاه رقم بخورد. اما فکر می‌کنم کار سختی را در پیش داریم. با خبری که از ترکیب تیم‌های آمریکا، روسیه و گرجستان دارم و با مصدومیتی که در بعضی از اوزان تیم ایران دارد، کار دشواری را در جام جهانی آزاد پیش‌رو خواهیم داشت ولی نمی‌شود ابراز خرسندی و خوشحالی نکرد که این جام در کرمانشاه برگزار می‌شود. برای میزبانی جام جهانی کشتی فرنگی هم در حال بررسی هستیم و به زودی اطلاع می‌دهیم.

وی درخصوص وزن 97 کیلوگرم تیم کشتی آزاد ایران خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما در وزن 97 کیلوگرم کشتی آزاد، نفری که بتواند شش‌دانگ باشد و قابل اتکا و اعتماد باشد را نداریم. امیدوارم یزدانی هر چه زودتر با سفری که در چند روز دیگر به آلمان دارد بتواند مشکل پایش را حل کند و دوباره به کشتی برگردد اما اگر به هر دلیلی یزدانی نتواند به کشتی بازگردد، هنوز در 97 کیلوگرم کسی را در حد یزدانی نداریم. امیر محمدی جوان است و به او فرصت داده شده است تا خودش را نشان دهد و امیدوارم که بتواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. وی ظرفیت‌های روانی، جسمانی و جسارت خوبی دارد و باید اشکالات فنی خود را برطرف کند.

رئیس فدراسیون کشتی در مورد طرح مشارکتی فدراسیون و میزبانی رقابت‌های جهانی سال 2019 اظهار داشت: این طرح را دنبال می‌کنیم و برای ما مهم است که کدام کشور در این راه با ما شریک و مشارکت خواهد کرد. در تلاشیم تا در این طرح، بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که در مردان میزبان ما باشیم و در رشته بانوان، میزان یک کشور دیگر باشد.

خادم درخصوص وضعیت تیم ملی کشتی فرنگی و انتقاداتی که به عملکرد علی اشکانی، سرمربی تیم می‌شود، گفت: اجازه دهید کشتی فرنگی مسیر خودش را با حوصله طی کند. این رشته باید ترکیب خودش را هم در سطح کادرفنی و هم کشتی‌گیران پیدا کند و زمان لازم دارد که این کار صورت بگیرد. تیم ملی بزرگسالان جایگاه خاص خودش را دارد و یک مقدار حساسیت فنی نسبت به این تیم بالا است که باید به فال نیک بگیریم و همین امر باعث شده کادر فنی احساس کند که خیلی دقیق درحال رصد شدن است. سرمایه‌ای مانند محمد بنا به سادگی برای کشور به وجود نیامده و سال‌ها فراز و نشیب‌هایی طی کرد تا از آن پختگی برخوردار شد و اگر کسی دیگر هم بخواهد به آن حد برسد و رشد کند باید این فراز و نشیب‌ها را طی و تحمل کند و به آن سعه صدر و حوصله برسد و این کار آسانی نیست.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که حضور شما در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی، باعث می‌شود که طرح‌های شما در کشتی اجرایی شود، خاطرنشان کرد: نه اینگونه نیست. در پیشنهادهای که ایران به اتحادیه جهانی می‌دهد، دو موضوع لحاظ می شود، یکی توسعه کشتی در سطح جهان و سعی می‌کنیم فقط به خودمان فکر نکنیم چرا که اگر کشتی ایران بخواهد در دنیا جایگاه داشته باشد اول باید کشتی در دنیا بماند و سهم حضور کشورها در این رشته بیشتر شود و این به نفع کشتی خواهد بود. دومین نکته به موضوع کیفی نیز دقت می‌کنیم اما رقبایی داریم که مناسبات خیلی پیچیده‌تر و قدیمی‌تر از ما در اتحادیه جهانی دارند و آنها هم با نهایت توان تلاش می‌کنند که منافع خودشان را دنبال کنند و این کار آسانی نیست و بخشی از انرژی مجموعه مدیریتی فدراسیون را به خودش مشغول کرده است.