دوئل اسطوره‌ها روی زمین سخت
رامتین جباری نویسنده سایت ورزش سه در یادداشتی به فینال گرانداسلم استرالیا بین دو ستاره بزرگ دنیای تنیس پرداخته است.

 

 احیای فینال نادال-فدرر در اوپن استرالیا

 همه روزهایی که اندی ماری و نواک جوکویچ عناوین رنگ به رنگ دنیای تنیس را تصاحب می‌کردند، رافا و راجر درگیر مصدومیت‌های نو و کهنه بودند و کابوس بازنشستگی که پشت در بود. زمین سخت اما چشم‌نواز «رُدلاور آرِنا» ولی رویای دیگری داشت؛ تکرار دوئل تاریخی دو ابر ستاره دنیای تنیس، تکرار نادال-فدرر.

این سی و پنجمین تقابل فدرر و نادال و نهمین مصاف‌شان در فینال یک گرنداسلم است. آخرین رویایی نهایی این دو غول دنیای تنیس در گرنداسلم، سال ۲۰۱۱ و در فرنچ اوپن بود، جایی‌که سلطان خاک رس در ست چهارم کار را تمام کرد. «من را به دردسر بزرگى انداخت. بعد از دورى شش ماهه‌اش به خاطر مصدومیت زانو انتظار چنین برگشتی را نداشتم. من طرفدار شماره یکش هستم. او یک رقیب فوق‌العاده و یک تنیسور بزرگ است»، این‌ها را فدرر درباره نادال می‌گوید.

حق با فدرر است. نادال در همین اوپن استرالیا هم خالق یک حماسه بود. او سرانجام زندگی مسالمت‌آمیز با مصدومیت‌های مزمن را آموخت و بعد از ۳ سال به فینال یک گرنداسلم رسید؛ یک ماراتن تمام‌عیارِ پنج ساعته با دیمیترف بلغاری در نیمه‌نهایی. «فکرش را هم نمی‌کردم که به فینال برسم»، و این یک بازگشت رویایی برای اسطوره بی‌همتای اسپانیایی است. رافا درباره تقابل با فدرر می‌گوید: «هیچ‌کدام از ما به این فینال فکر هم نمی‌کردیم. اوپن استرالیا یک اتفاق فوق‌العاده ویژه برای هر دوی ما بود.»

رافائل نادال ٣٠ ساله براى پانزدهمین عنوان گرنداسلم به مصاف رقیب قدیمى‌اش می‌رود، و راجر فدرر ۳۵ ساله که برای ثبت رکورد ۱۸ گرنداسلم بی‌تاب است. نادال با رنکِ ۹، ۲۳ بار فدرر را که این‌روزها روی رنکِ ۱۷ ایستاده برده، و در مقابل ۱۱ بار شکست خورده است. در مصاف‌‌های هارد کورت هم نادال ۹ به ۷ جلو است؛ یک وزنه روحی موثر برای زمین سخت یک‌شنبه. نه نادال نه فدرر چشم‌شان دنبال جایزه ۳/۶ میلیون دلاری اوپن استرالیا نیست. چیزی هم‌طراز سه تا از ساعت‌های نفیس کلکسیون فدرر که حین مسابقه‌ها به مچ می‌بندد، یا هزینه تیونیگ مجموعه اتومبیل‌های نادال. آن‌ها برای چیز دیگری خواهند جنگید؛ «مبارزه برای پیروزی. پیروزی برای شادی، و شادی برای زندگی.» نادال و فدرر با همه تفاوت‌هایشان شبیه به‌هم فکر می‌کنند.

رامتین جباری

 

منبع: ورزش سه