دردسری که ترامپ برای ورزشکاران ایرانی به وجود آورد
یک دستور که از فردای همان روز برای خیلی‌ها دردسر‌ساز شد. ترامپ قانونی را اجرایی کرد که براساس آن اتباع هفت کشور از جمله ایران نمی‌توانند به آمریکا سفر کنند. تصمیمی که از همان لحظه اجرا، با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.

 کارت سبزی که قرمز شد!

 به نقل از تماشاگران امروز، از چهره‌های سیاسی، هنری، فرهنگی و اجتماعی آمریکا گرفته تا شخصیت‌های برجسته دنیا از جمله سران کشورهای آلمان و انگلستان.واکنش‌ها منفی بود و حتی ترامپ روز گذشته تا حدودی از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و گفت: «فعلا این قانون تا 90 روز ادامه خواهد داشت و پس از آن بررسی‌های لازم در خصوص افرادی که می‌توانند به خاک آمریکا وارد شوند انجام خواهد شد.»

این تصمیم جدید رئیس جمهور آمریکا در حالی اجرایی شده است که مشکلات زیادی را برای خیلی از مردم در نقاط مختلف جهان، به خصوص چهره‌های ورزشی به وجود آورده است. مثل حضور کشتی‌گیران آمریکایی در جام جهانی‌ ایران یا مشکلی که برای «مو فرح» قهرمان مشهور المپیکی آمریکا در راه بازگشت به این کشور برای ملاقات با خانواده‌‌اش پیش آمد. این اتفاق در حالی افتاده است که در ایران هم چهره‌های ورزشی زیادی هستند که گرین کارت آمریکا را دارند و با این تصمیم دونالد ترامپ باید راهی یکی از فرودگاه‌های آمریکا شوند و پس از انجام تحقیقات لازم، مجوز ورودشان به سرزمین یانکی‌ها صادر شود.

علی دایی، خداداد عزیزی، مجید صالح، افشین پیروانی، وحید طالب‌لو، احمدرضا عابدزاده، امیر قلعه‌نویی، آرش برهانی، کریم باقری، داریوش یزدانی، امیرحسین پیروانی، منصور ابراهیم‌زاده، مهدی مهدوی‌کیا، محمد خاکپور، حشمت مهاجرانی، فرهاد کاظمی، مشحون (رئیس فدراسیون بسکتبال) و خیلی از چهره‌های ورزشی دیگر ایران، گرین کارت آمریکا دارند که برای آن تقریباً رقمی در حدود 30 هزار دلار به وکیل پول داده‌اند. این در حالی است که ثروت 500 هزار دلاری، یکی دیگر از لازمه‌های اعطای گرین کارت است و نفراتی که نام آنها آورده شد برای اینکه کارت سبزشان باطل نشود، باید سالی 10 روز را در آمریکا زندگی کنند.

جالب اینجاست که شخصی مثل عابدزاده باید در آمریکا ماندگار شود و اگر بنا باشد به ایران بیاید دیگر اجازه بازگشت به این کشور را نخواهد داشت. او که در آنجا آموزش دروازه‌بانی می‌دهد یا باید کار و زندگی‌‌اش در آمریکا را انتخاب کند یا به ایران برگردد و قید بازگشت به این کشور را بزند. دایی هم تقریباً همین شرایط را دارد. او که تصمیم گرفته بود کارهای تجاری‌‌اش را در لس‌آنجلس به سرانجام برساند، دیگر نمی‌تواند سالی دو، سه بار به آمریکا برود و برگردد.

این شرایط برای مشحون (که هر دو، سه ماه یک بار به آمریکا سفر می‌کند)، کریم باقری (که هر سال عید معمولاً با خانواده به آمریکا می‌رود) یا افشین پیروانی و سایر چهره‌های ورزشی ایران یکی است و تا زمانی که دستور ترامپ لغو نشود، آنها نمی‌توانند به این کشور سفر کنند. نکته دیگری که وجود دارد این است که تیم ملی تیراندازی، یا تیم ملی وزنه‌‌برداری هم، اگر همین شرایط وجود داشته باشد، از حضور در مسابقات جهانی خود که به میزبانی آمریکا برگزار می‌شود محروم خواهند شد، مگر اینکه قانون جدیدی تصویب شود تا این چهره‌ها را از قانون تصویب شده مبرا کند.

چرا پورحیدری در آمریکا نماند

فریده شجاعی، همسر منصور پورحیدری، با اشاره به تصویب قانون جدید در آمریکا و اینکه ایرانی‌ها اجازه حضور در این کشور را نخواهند داشت، خاطره جالبی را از پدر معنوی استقلالی‌ها تعریف می‌کند. او می‌گوید: «عشق به استقلال، عشق به ایران و فوتبال برای او دلی بود. پدر و مادر منصور در سوئد زندگی می‌کردند و همان جا هم فوت شدند. برادرانش در آمریکا هستند و از همان ابتدا برای ما دعوت‌نامه فرستادند که پیش آنها برویم. ما حتی در دبی بودیم که آنجا به ما گفتند برویم آمریکا. آن زمان در ایران جنگ بود و همه می‌گفتند چرا می‌خواهید برگردید، اما حرف منصور این بود که بچه‌‌اش باید ایرانی باشد و در ایران به دنیا بیاید. شاید باور نکنید من که باردار بودم با پارتی‌بازی سوار هواپیما شدم.»

شجاعی ادامه داد: «چهار سال پیش، دوباره دعوت‌نامه‌ای برای ما آمد. وارد آمریکا که شدیم در فرودگاه به منصور نامه‌ای دادند که در آن نوشته شده بود که باعث افتخار ماست که آدمی مثل شما وارد کشورمان شده است و ما می‌توانیم از دانش شما استفاده کنیم. روز دومی که در آمریکا بودیم، نامه‌ای از باشگاه گالکسی به دست ما رسید که شما افتخار بدهید و بیایید باشگاه ما را سر و سامان بدهید. منصور نماند. می‌گفت آمده‌ام تا برادرم را ببینم و برگردم. دو هفته بیشتر آنجا نماندیم و برگشتیم. گرین کارتش باطل شد. حتی اقامت سوئد را هم داشتیم، اما یک روز هم نماند. فقط رفت و پدر و مادرش را دید و برگشت. منصور با عشق به ایران زندگی کرد.»

فیل اندرو: ایران باید در جهانی وزنه‌‌برداری شرکت کند

فیل اندرو، دبیر اجرایی فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا، اعلام کرده است که مسئولان این فدراسیون درصدد هستند تا بفهمند قانون جدید ترامپ چه تأثیری بر مسابقه‌های قهرمانی جهان در آمریکا خواهد گذاشت. این مسابقه‌ها سال آینده در آمریکا برگزار می‌شود و تیم ایران نیز باید در آن شرکت کند. اندرو در این باره گفت: «ما فکر می‌کنیم که سیاست و ورزش باید جدا باشند. ما امیدواریم که بتوانیم به گرمی از ورزشکاران این هفت کشور استقبال کنیم.»

 

منبع: ورزش سه