لیگ جهانی والیبال: پیروزی آسمان خراش های ایران مقابل بلژیک
تیم ملی ایران در اولین بازی خود در هفته دوم لیگ جهانی برابر بلژیک به میدان رفت و توانست این تیم را با نتیجه ۳-۲ شکست دهد.

پیروزی ایران بر بلژیک در لیگ جهانی والیبال

تیم ملی والیبال ایران در اولین بازی خود از هفته دوم لیگ جهانی ۲۰۱۷ در سالن دوازده هزار نفری آزادی و در مقابل دیدگان تماشاگران خودی رو در روی تیم ملی بلژیک قرار گرفت.

بلژیک با هدایت ویتال هنین امسال چهره متفاوتی را از خود به نمایش گذاشته و توانسته بود تا قبل از هفته دوم مسابقات با کسب دو پیروزی و یک باخت، هفت امتیاز را از آن خود کند و در رده دوم سطح یک لیگ جهانی بایستد.
تیم ملی والیبال ایران نیز با حضور سرمربی جدید خود، ایگور کولاکوویچ تا قبل از این دیدار با یک برد و دو باخت و کسب ۳ امتیاز در جایگاه دهم سطح یک لیگ جهانی قرار داشت.

دو تیم ایران و بلژیک تاکنون دو بار به مصاف هم رفته اند که سهم هر کدام یک برد بوده است. در آخرین دیدار که در سال ۲۰۱۴ برگزار شد، والیبالیست های ایران موفق شدند سه بر صفرحریف خود را شکست دهند.
ویتال هنین که اکنون به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی والیبال بلژیک را بر عهده دارد، پیش از این کاندیدای سرمربی گری تیم ملی والیبال ایران هم بود.

در این بازی سعید معروف و سید محمد موسوی که به دلیل آسیب دیدگی در بازی های قبلی حضور نداشتند، به ترکیب بازگشته اند.
سعید معروف، فرهاد سال‌افزون، رضا قرا، امیر غفور، فرهاد نظری‌افشار، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، میلاد عبادی‌پور، محمد جواد معنوی‌نژاد، سامان فائزی، عادل غلامی، مسعود غلامی، مهدی مرندی و مصطفی حیدری تیم ملی والیبال ایران را در لیگ جهانی همراهی می کنند.

ست اول ۲۵-۲۳ بلژیک

سعید معروف، میلاد عبادی پور، فرهاد قائمی، عادل غلامی، سید محمد موسوی، امیر عفور و مهدی مرندی بازی را برای ایران آغاز کردند.
اولین امتیاز بازی را ایران در میان تشویق پرشور هواداران به دست آورد. در ادامه بازیکنان ایران با دو دفاع پست سر  هم توانستند اختلاف را به عدد سه برساند و بازی ۵ بر ۲ به نفع ایران شد و همین باعث شد تا سرمربی بلژیک درخواست تایم استراحت کند. پس از این وقفه بلژیکی ها به بازی برگشتند و نتیجه را ۸ بر ۷ به سود خود تغییر دادند.
هر دو تیم در طول بازی گاهی از حریف پیش افتادند. در ادامه بازی برابر پیش می رفت و دو تیم در عدد ۱۳ به تساوی رسیدند.
بلژیکی ها بسیار پر توان و جنگنده ظاهر شدند و توانستند با برتری  در رالی های طولانی ۲۰ بر ۱۸ از ایران پیش افتاند. همین مساله باعث شد تا کولاکوویچ زنگ تایم استراحت را به صدا درآورد.
پس از این وقت استراحت و کسب یک امتیاز حساس به وسیله ویدیو چک بازی در عدد ۲۰ به تساوی رسید و بلژیک برای بار دوم درخواست تایم استراحت کرد.
در امتیاز ۲۲  در گیری بین سرمربی بلژیک و سعید معروف از پشت تور صورت گرفت ولی ختم به خیر شد.
بلژیکی ها در  امر حمله بی اشتباه بودند و توانستند ۲۴ بر ۲۲ از ایران پیش بیافتند و در پایان ۲۵ بر ۲۳ ست را از آن خود کردند.

ست دوم ۲۵- ۱۷ ایران

در ست دوم باز هم تیم ایران امتیاز نخست را کسب کرد.
با روحیه بالایی که بازیکنان در این ست از خود نشان دادند از همان ابتدا فاصله ایجاد شد.
ایران در آغاز ۸ به  ۵ از حریف پیش افتاد. سرویس های هدفدار بازیکنان ایران کار را برای بلژیک سخت کرد و فاصله امتیازی بین دو تیم دو برابر شد و ایران ۱۴ بر ۷ از حریف پیش افتاد.
حتی وقت استراحتی که ویتال هنین درخواست کرد راه به جایی نبرد و اختلاف به عدد ۱۰ رسید و تابلوی نتایج  ۲۲ بر ۱۲ را نشان می‌داد.
ایران در زدن سرویس، توپ گیری، دفاع روی تور و اسپک درخشان بود. یکی از صحنه های زیبای این ست، زمانی بود که بلژیکی ها با زحمت توپ را به زمین ایران فرستادند اما سعید معروف با آرامش و زدن یک پنجه ساده توپ را به گوشه خلوت زمین حریف انداخت و یک امتیاز روحیه بخش گرفت. سرمربی بلژیک که دیگر نمی توانست درخواست وقت استراحت کند، با تعویض های خود سعی کرد روند بازی را عوض کند اما این تلاش فایده ای نداشت.
در پایان این ست با برتری ۲۵ بر ۱۷ ایران به پایان رسید.

ست سوم ۲۵-۲۲ ایران

در این ست که نتیجه اش بسیار در روحیه تیم ها تاثیر گذار بود، بازیکنان به دنبال کاهش اشتباهات فردی و تیمی بودند.
بر خلاف عملکرد ضعیف بلژیکی ها در ست دوم، آن ها در این ست بازی  را خوب آغاز کردند و در همان ابتدا با ۴ امتیاز اختلافی که ایجاد شد نتیجه ۶ بر ۲ به سود بلژیک پیش می رفت.
همین فاصله امتیازی ادامه داشت ولی عملکرد مناسب مهاجمان ایران در توپ های برگشتی و یک تک دفاع از معروف، اختلاف از بین رفت و دو تیم در عدد ۱۱ به تساوی رسیدند.
در طول ست نیز مهدی مرندی و مصطفی حیدری دو لیبروی ایران در هنگام توپ گیری و دریافت جای خود را با هم عوض می کردند.
با تشویق های پرشور هواداران روحیه جنگندگی والیبالیست های ایران افزایش پیدا کرد و توانستند با توپ گیری و تبدیل آن به موقعیت در چند مرتبه چند امتیاز پشت سر هم بگیرند و ۱۵ بر ۱۲ از حریف سخت کوش اروپایی خود پیش بیافتند.
در ادامه بلژیک نتوانست روند خوبش در ابتدای ست را نشان دهد و همین کافی بود تا ایران ۱۸ بر ۱۴ از حریف جلو بیافتد.
عملکرد خوب بازیکمان ایران در رساندن توپ به دست سعید معروف، تنوع حملات  شاگردان کولاکوویچ را زیاد کرد و نتیجه کار ۲۲ بر ۱۸ شد.
در اواخر بازی نیز ایران بهتر کار کرد و ۲۵ بر ۲۰ ست سوم را به سود خود به پایان برد.
با پیروزی در این ست، تیم ایران در مجموع ۲ بر یک از بلژیک پیش افتاد.

ست چهارم ۲۵-۲۳ بلژیک

در این ست هر دو تیم بسیار کم اشتباه بازی را شروع کردند. ایران به دنبال تمام کردن کار و کسب اولین پیروزی خانگی و نیز دومین برد متوالیش بود و بلژیک نیز به هر ترتیب ممکن می‌خواست کار را به ست آخر بکشاند.
 بازی از همان ابتدا بسیار نزدیک پیش می رفت و هیچ تیمی پا پس نمی‌کشید اما این ایران بود که توانست ۸ بر ۶ در تایم استراحت فنی اول را از آن خود کند. در ادامه شاگردان ویتال هنین همانند ست نخست کم اشتباه ظاهر شدند و دوباره دو تیم در عدد ۱۳ به تساوی رسیدند.
در امتیاز پانزدهم، پس از رفت و برگشت های فراوان توپ سوم به صورت پاس به سعید معروف فرستاده شد و او با زدن اسپک توپ را تبدیل به امتیاز کرد و تماشاگران را به وجد آورد.
تا امتیاز ۱۸ همه چیز مساوی پیش می رفت و همه بازیکنان بهترین عملکرد را از خود نشان می دادند.
بازیکنان بلژیک با بهره بردن از اشتباهات بازیکنان ایران، ۲۲ بر ۲۰ پیش افتادند و کلاکوویچ مجبور به درخواست وقت استراحت شد. پس از کسب امتیاز ۲۱ از سوی ایران این بار سرمربی بلژیک درخواست استراحت داشت. در حالی که بازیکنان بلژیک برای هر توپ می جنگیدند، چند اشتباه فردی از ملی پوشان ایران در دریافت موجب برتری حریف شد.

در پایان این ست با برتری ۲۵ بر ۲۳ بلژیک به پایان رسید.

در نهایت در ست پنجم مسابقه تیم ملی والیبال در لیگ جهانی ایران ۱۵ - بلژیک ۱۲  به برتری دست یافت.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: 11news.ir